Annonce
Ringkøbing-Skjern

Gode råd til digitale møder: Kropssproget kan man ikke læse

Psykolog Grete Karlsen fra Hemmet giver råd om, hvordan man får en god kommunikation på arbejdspladsen, når alle sidder hjemme og arbejder. Foto: Mette Bersang
Når de fleste arbejder hjemme i en krisetid, flyttes kommunikationen over på digitale medier. Det kræver lidt ekstra opmærksom hos både chef og medarbejder, fortæller psykolog Grete Karlsen.

RINGKØBING-SKJERN: Det var i 70’erne at det begyndte at blive populært at have hjemmearbejdspladser. Vidensarbejdere kunne spare transporten og få mere ud af arbejdsdagen. I dag handler det om at undgå smitte.

- Før i tiden så man det, som lidt af et gode at have hjemmekontor, men i disse dage har næsten alle et hjemmekontor og skal have det til at balancere med hjemmelivet og måske hjemmeskole uanset hvilke livsomstændigheder man står i. Det kan være en svær udfordring, siger Grete Karlsen, der er autoriseret psykolog fra Hemmet, der har egen praksis i Hemmet, hvor hun under corona-krisen tilbyder onlineterapi. Desuden er hun tilknyttet den kirkelige forening Agape.

- Men det positive er jo, at det faktisk er os alle sammen, der er sendt hjem, tilføjer hun.

På en arbejdsplads har man en kultur, hvor de medarbejdere, som dagligt er på kontoret, er en stor del af, mens ansatte, der arbejder mere hjemmefra, i sagens natur er en mindre del af kulturen. Men når alle pludselig er sendt hjem, og kommunikationen foregår over Skype eller andre digitale platforme, er der en mulighed for skabe en ny fælles kultur.

Annonce
Når snakken mellem medarbejdere og ledere foregår online, skal man huske, at kropssproget er svært at aflæse. Foto: Scanpix/Iris

Humor er tveægget sværd

Det er en chance, man skal gribe, mener Grete Karlsen, og at holde fællesmøder er en rigtig god ide, men man skal dog være opmærksom på, at betingelserne i en krisetid er anderledes.

- Når man bruger de digitale platforme, er det virkelig vigtig at være opmærksom på, at det er kommunikation uden kropssprog. Derfor skal man være meget tydelig og ikke bruge flertydighed. Humor er vigtigt, men man skal være forsigtig med at bruge sort humor, ironi og sarkasme, hvilket vi danskere ellers er glade for, forklarer hun.

Man risikerer nemlig, at folk ikke kan aflæse humoren, som den var ment.

- I en krisetid er folk mere sårbare, så i stedet for at lette stemningen, kan man få andre til at føle sig ramt og såret, selvom det ikke er sådan ment, siger Grete Karlsen.

- Det er dokumenteret, at når man er isoleret fra hinanden, bliver man ekstra sårbare, irritabel og ryger lettere i konflikter, ligesom folk kan få en tendens til at blive lidt mere triste og indadvendte, så det skal man være opmærksom på ikke at skubbe til i kommunikationen, tilføjer hun.

Sat tempoet ned

Især lederen har en vigtig rolle, når alle medarbejderne er sendt hjem for at arbejde.

- Når folk arbejder hjemme, stiger effektiviteten, fordi medarbejderne er bange for, at man ikke kan vise, at man laver et godt stykke arbejde. Det er selvfølgelig godt, at produktiviteten stiger, men man risikerer at få nedslidte medarbejdere med risiko for sygemeldinger, forklarer Grete Karlsen.

Det er ekstra relevant i en krisetid som nu, hvor medarbejderne ofte også står i private kriser på grund af bekymringer for familieliv, økonomi og sygdom.

- Hvis chefen kan kommunikere ud, at det er okay, at medarbejderne har en lidt lavere produktion for tiden, så de også kan magte de andre udfordringer, de står med, vil det give trygge medarbejdere, der ikke pisker sig selv oven i, fortæller hun.

Vær uenig på en god måde

Medarbejderne har også selv et ansvar for at få tingene til at fungere ved at være mere rummelige over for hinanden.

- Vi må ikke blive alt for påvirket af, at andres kommunikation kan blive lidt skarp. Samtidig kan man øve sig i at udtrykke sin uenighed med, for det kan være svært at udtrykke uenighed i en online-kommunikation, opfordrer Grete Karlsen.

Hun foreslår for eksempel at man på forhånd øver sig i sætninger som: Jeg kan se din pointe, men man kan også gøre sådan her. Eller: Det er et godt forslag, men jeg kan godt være bekymret for det og det.

- På den måde anerkender man den anden, men får samtidig udtrykt sin uenighed uden at sable den anden ned, siger hun.

Hun foreslår også, at man laver et buddy-system, hvor man bruger hinanden to og to til at tale sammen om de ting, der er svære for tiden, så der er plads til at være sårbar.

Husk at hygge

Man må heller ikke glemme hyggelige sociale tiltag, mens krisen står på. Hvis praktikanten skal stoppe eller der er et jubilæum, som skal fejres, kan man finde alternative måder at gøre det på.

- Hvis man sætter ord på det, som man gerne ville have gjort, hvis alt var normalt, kan man få en ide om, hvad man kan gøre i stedet for og bruge sin kreativitet sammen til at markere jubilæet her og nu. Man kan samtidig aftale, hvordan man vil markere det senere, så man har en fest eller en reception at se frem til i fællesskab, foreslår Grete Karlsen.

Fredagsbar og andre sociale møder med kollegaerne over nettet er gode tiltag, ligesom det kan være en ide at holde frokostpause over nettet med nogle få kolleger.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce