x
Annonce
Erhverv

Generationsskifte gik i vasken - borgmester måtte udpege ny chef

Her ses Hans Østergaard på et foto fra 2013, da Dagbladet portrætterede DeLaval i anledning af 25 års jubilæet. Arkivfoto

Hans Østergaards søn ville ikke overtage firmaet.

Spjald: Kort efter at være blevet valgt som borgmester måtte Hans Østergaard i december finde en løsning på et opstået problem på hjemmefronten.

Hans Østergaards søn Mikkel meddelte, at han ikke ville fortsætte i Østergaards firma DeLaval, hvor han ellers var udset til at overtage direktørposten.

- Mikkel har valgt nye veje, og det respekterer jeg fuldt ud. Han har været ansat i firmaet i ti år, og længe været en del af ledelsen. Det har været tanken, at der skulle foretages et generationsskifte, men så måtte vi finde en anden løsning. Sådan er det jo heldigvis. Når man tror, at modstanden er allerstørst, findes der løsninger, siger Hans Østergaard.

I stedet for Mikkel Østergaard er Thomas Bondesgaard, 30 år og bosat i Hover, udnævnt til daglig leder. Han har været i DeLaval i to og et halvt år og vil som leder fremover bruge sin tid både på kontoret og ude hos kunderne.

Hans Østergaard har hele tiden lovet, at såfremt han blev borgmester, ville han lade andre om at køre firmaet.

- Jeg kan koncentrere mig fuldt ud om at være borgmester. Jeg er kun på virksomheden på konsulentbasis. Jeg kan godt gå derned en times tid en lørdag formiddag, hvis de har brug for mig, men jeg er ikke længere en del af teamet på DeLaval, siger Østergaard.

Firmaets hovedaktivitet består i at sælge, servicere og montere malkemaskineanlæg fremstillet af det svenske selskab DeLaval, der har forhandlere verden over. Østergaards afdeling i Spjald har 11 medarbejdere og har halvdelen af det gamle Ringkøbing Amt som sit marked.

I 2016 var overskuddet på 572.888 kroner og egenkapitalen på 4.889.294 kroner. Hans Østergaard stiftede firmaet i 1988.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Alt udsolgt midt i corona-hjemsøgelsen

Dagens gode lokale erhvervsnyhed i går var, at Lalandia nu har solgt samtlige 440 feriehuse i den kommende feriepark i Søndervig. Nogle af os husker sikkert, hvordan de første ferieparkplaner i Søndervig blev stoppet af finanskrisen i 2008, og det tog årevis og et gigantisk benarbejde fra projektmager Keld Hansens side at få pustet nyt liv i projektet igen. Sådan ser det heldigvis ikke ud til at ende denne gang. Ingen af os ved, hvor landet lander økonomisk, når corona-krisen engang er slut; sjovt bliver det ikke, så meget er sikkert. Men folk har altså ikke mistet modet til at investere i feriehusprojektet i Søndervig, og det er positivt af flere grunde. For det første er det med til at sikre, at projektet bliver gennemført, og det er endnu vigtigere, end det var før coronakrisen; det vil tilføre turismen i vort område et kvalitetsløft, vi får brug for i efter-corona-verdenen. Lalandia vil være endnu en grund til at vælge at tage på ferie i vort område frem for andre steder. For det andet bidrager Lalandia-byggeriet og de investeringer i infrastrukturen i området, som det medfører, til at skabe aktivitet i lokalsamfundet, både i byggefasen og i den efterfølgende driftsfase. Det er vigtigt, for vi må regne med, at arbejdsløsheden stiger voldsomt, i alt fald i en periode, og derfor har vi brug for alle de arbejdspladser, vi kan skaffe. For det tredje - og det er ikke det mindst vigtige - vil synet af, at der sker noget, at der er gang i byggeaktiviteterne, være med til at løfte optimismen og troen på, at samfundet ikke er kastet ned i en afgrundsdyb depression. Noget af det mest nedslående ved finanskrisen i 2008 var netop, at alt i en periode gik i stå. Der er ingen grund til at besmykke virkeligheden. Lige nu står vi midt i den værste krise, økonomisk og sundhedsmæssigt, nogen af os kan huske. Hvordan verden ser ud på den anden side af tunnellen, ved vi selvsagt ikke. Derfor er det også så vigtigt at glæde sig over det, der trods alt peger hen imod fremtidig vækst og udvikling i vort område. Hvem ved - måske god plads og masser af frisk luft fremover vil være et af de bedste turistmæssige salgsargumenter. Det kan vi alt fald byde på her i Naturens Rige.

Annonce