Annonce
Ringkøbing

Gang i kasseapparatet: Brugsforening vil bygge ny butik ved landevejen

Som uddeler i Dagli'Brugsen i landsbyen Kloster mellem Ringkøbing og Søndervig glæder 28-årige Jimmi Fyrsterling sig over, at der nu er planer om at bygge en helt ny forretning i lokalsamfundet. Arkivfoto: Jørgen Kirk
Holmsland Brugsforening har planer om at bygge en helt ny forretning, der skal ligge tæt på Søndervig Landevej. Projektet vil i givet fald blive gjort til virkelighed via en fusion med en anden brugsforening.

Kloster: Salget af grillbøffer, letmælk, øl, chips og toiletpapir kommer til at stige markant, når først oplevelsescentret Naturkraft i Ringkøbing og siden Lalandia i Søndervig trækker folk af huse.

Det er de sikre på i Kloster, hvor Holmsland Brugsforening har planer om at bygge en helt ny forretning, der i stigende grad også kan appellere til turister i området. I dag har Dagli'Brugsen adresse direkte i hjertet af landsbyen, men det er tanken, at en ny butik skal placeres lidt uden for byskiltet tæt på Søndervig Landevej.

- Vi vil se, om vi kan få lidt ud af Lalandia og Naturkraft. Vi regner med, at deres gæster også kommer forbi os, siger Jimmi Fyrsterling, der har været brugsuddeler i Kloster siden april sidste år.

Holmsland Brugforening har ikke selv økonomi til at realisere drømmen om et nyt og topmoderne supermarked, og der er derfor indledt et samarbejde med en ligesindet forening i Ølgod godt 50 kilometer mod syd:

- De har en strategi om at udvide deres forretning, og de vil gerne hjælpe os. Tanken er, at der skal ske en fusion mellem de to brugsforeninger, tilføjer Jimmi Fyrsterling.

Annonce

Vi vil se, om vi kan få lidt ud af Lalandia og Naturkraft. Vi regner med, at deres gæster også kommer forbi os.

Jimmi Fyrsterling, uddeler, Dagli'Brugsen i Kloster

Flere penge i kassen

Den 28-årige uddeler i Kloster tør endnu ikke komme med et bud på, hvornår der i bedste fald kan annonceres med åbningstilbud i en ny udgave af Holmsland Brugsforening.

Jimmi Fyrsterling fortæller, at der lige nu ligger en ansøgning hos Ringkøbing-Skjern Kommune, der skal tage stilling til, om der kan gives tilladelse til at bygge dér, hvor brugsfolkene ønsker det. Først derefter vil der blive arbejdet videre med arkitekttegninger.

Der er dog så stor tro på projektet, at der tirsdag 4. februar afholdes informationsmøde i Holmsland Idræts- og Kulturcenter. Her bliver det muligt at møde blandt andre Poul Eriksen, direktør i Ølgod Brugsforening, som Holmsland Brugsforening vil blive lagt ind under ved en fusion:

- Men det vil borgerne i byen ikke komme til at mærke. Vores forretning vil stadig hedde Holmsland Dagli'Brugs, siger Jimmi Fyrsterling, der glæder sig over, at såvel omsætning som indtjening er gået frem, siden han tiltrådte.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Kære transportudvalg: Det er tid til handling på Rute 15

Læserbrev: I Ringkøbing-Skjern Kommune går det godt. Vi har en lav ledighed, erhvervsmæssig vækst - og vi har lige fået bekræftet, at vi er den foretrukne feriedestination for tyske turister i Danmark. Men vi risikerer, at udviklingen stopper, hvis Christiansborg ikke tager ansvar for hele Danmarks infrastruktur. I dag holder Folketingets Transportudvalg møde, og vi har fået 15 minutter til at forklare, hvorfor det er så presserende, at Rute 15 bliver udvidet til en 2+1 vej på strækningen mellem Herning og Ringkøbing. Rute 15 er en af kommunens vigtigste livslinjer til resten af landet. Men tæt trafik, dårlig sikkerhed og tung trafik af blandt andet store vindmølletransporter, mælketankbiler og landbrugsmaskiner sænker fremkommeligheden og gør det både farligt og vanskeligt at overhale. Vi har derfor brug for en bredere, bedre og mere farbar vej. På finansloven for 2019 blev der afsat penge til en såkaldt VVM-redegørelse. Nu har vi brug for, at der også afsættes de nødvendige midler, så arbejdet med at udvide Rute 15 kan gå i gang, så snart VVM-undersøgelsen er afsluttet. I Ringkøbing-Skjern Kommune viser vi år efter år, at vi er konkurrencedygtige og omstillingsparate. Vores virksomheder har landets højeste produktivitet, og vores BNP pr. indbygger er svimlende 23 procent højere end landsgennemsnittet. Men de positive resultater kommer ikke af sig selv. På Dansk Industris måling af erhvervsvenlighed ligger Ringkøbing-Skjern Kommune på en fortjent tredjeplads. Det er vi stolte over, men vi ved også godt, at det er en tredjeplads, som det bliver svært at fastholde i de kommende år. Ikke mindst fordi infrastrukturen trækker os ned i den samlede bedømmelse. I kategorien ”Infrastruktur” ligger vi på en sølle 79. plads ud af de 93 deltagende kommuner. Virksomhederne i kommunen er afhængige af fremkommeligheden på Rute 15, og derfor efterlyser de i høj grad også bedre infrastruktur for at kunne skabe flere arbejdspladser og endnu mere vækst. I fællesskab argumenterer vi for, at hele Danmark skal kobles på den nationale infrastruktur. Vi forlanger ikke motorveje eller hurtigtog, men vi er nødt til at insistere på, at de indfaldsveje, der skal sikre, at vi kan udnytte det store potentiale, der ligger i hele Danmark bliver prioriteret på Christiansborg. Det er dét, vi vil gøre, når vi mødes med Folketingets Transportudvalg i dag.

Annonce