Sport

Froome gennemgår succesfuld operation efter voldsomt styrt

Anne-Christine Poujoulat/Ritzau Scanpix
Den britiske cykelstjerne Chris Froome er allerede begyndt at planlægge sin genoptræning fra sygesengen.

Cykelrytteren Chris Froome ligger bevidstløs på et hospital i Saint Etienne.

Briten styrtede onsdag voldsomt, da han varmede op til enkeltstarten i Critérium du Dauphiné, og han pådrog sig adskillige brud og også mindre indre skader. Briten blev opereret i otte timer.

Team Ineos-holdchef Dave Brailsford fortæller før starten på torsdagens etape i det franske løb, at Chris Froome forbliver indlagt nogle dage endnu.

- Han ligger på intensiv i to-tre dage endnu. Så ser vi, hvornår vi kan sende ham hjem, siger Brailsford før torsdagens etape ifølge flere franske medier.

Holdchefen fortæller, at Froomes skader efter styrtet var så alvorlige, at han måtte opereres med det samme og var under kniven i otte timer.

Froomes pådrog sig brud på lårben, albue, hofte og ribben.

- Og så er der også lidt indre skader, siger Brailsford.

Holdchefen roser personalet på det franske hospital og understreger, at han ikke har talt med Chris Froome efter styrtet, idet briten fortsat er bevidstløs.

Kort efter onsdagens styrt slog Dave Brailsford fast, at Chris Froome ikke ville kunne køre Tour de France i år. Froome vandt løbet, der er verdens største cykelløb, i 2013, 2015, 2016 og 2017.

Team Ineos har dog andre meget kompetente ryttere, der ventes at kunne køre med om den samlede sejr i skikkelse af sidste års vinder Geraint Thomas og stortalentet Egan Bernal.

Dave Brailsford mener dog, det er alt for tidligt at tale om, hvem der skal satses på som kaptajn fra 6. juli og godt tre uger frem.

- Du laver ikke taktik for juli i juni, siger han.

- Vi har et fantastisk hold med fantastiske ryttere. Alle kan være i topform i juli. Når vi er ved starten af Touren, så træffer vi beslutninger, siger han.

Hvordan fremtiden ser ud på den korte og lange bane for Chris Froome er også for tidligt at tale om ifølge holdchefen.

- En ting ad gangen. Lad os koncentrere os om i dag og få ham igennem i dag. Og så gøre det samme i morgen. Og så må vi se, hvordan situationen udvikler sig, siger Brailsford.

/ritzau/

Annonce
Forsiden netop nu

Mest læste

Leder For abonnenter

Pas på den 300. bilist

Det er en af den slags førstepladser, vi helst vil være foruden. Men vi kommer ikke uden om det: Vestjyske bilister er landets mest drikfældige. I alt fald hvis man måler på antallet af spritbilister, som bliver fanget i politiets kontroller. Tallene er temmelig skræmmende: Politiet har i løbet af et år stoppet 13.259 tilfældige biler, og i dem sad 44 spritbilister; det vil sige, at der i gennemsnit sad en spritbilist en ud af trehundrede biler. Prøv lige at tænke lidt over det … Hvor mange biler passerer du, når du eksempelvis kører på vejen mellem Ringkøbing og Herning eller Skjern og Holstebro? Rigtig mange! Og for hver gang, du passerer nummer 299, møder du en spritbilist. Ikke nogen rar tanke! Især ikke når man tager i betragtning, at skræmmende mange ulykker involverer sprit. De seneste tal viser, at der, i perioden 2013-2017, blev dræbt 140 mennesker i trafikken i Danmark og 829 personer kom alvorligt til skade i ulykker med spirituspåvirket fører af et motoriseret køretøj. Hvorfor kører vestjyderne markant mere spritkørsel end andre danskere? Måske handler det i virkeligheden om noget så banalt, at vestjyske spritbilister tror, de kan slippe af sted med det, fordi vi bor i et tyndt befolket hjørne af landet med langt mellem politipatruljerne. Men rent faktisk ved vi det ikke. Derfor er det også godt, at politiet nu vil bruge den store mængde data, man har indsamlet, til at kortlægge spritbilisternes adfærd - ikke mindst, hvem de er, hvor gamle de er, og hvor og hvornår, de begiver sig ud på vejene. På den måde vil politiet kunne sætte ind med både forebyggende kampagner og spritkontroller. Men vi andre - det store flertal, der ikke kører spritkørsel, og ikke kunne drømme om at gøre det - kan også gøre noget. Vi kan først og fremmest gøre det socialt uacceptabelt at sætte sig bag rattet i påvirket tilstand, hvad enten det er til hverdag eller fest. Ser vi en person slingre ud mod bilen, kan vi stoppe vedkommende, bede ham eller hende aflevere nøglen, og sørge for, at de kommer godt hjem på anden vis. Vi har et ansvar for, at der ikke er nogen derude, der møder den 300. bilist.

Annonce