Annonce
Sport

Froome er forbillede for Fuglsangs håb om bedre tider

Anne-Christine Poujoulat/Ritzau Scanpix
Jakob Fuglsang har bevaret håbet om, at han rammer dagen, hvor han kan gøre en forskel i Tour de France.

Foreløbig har Tour de France været en skuffelse for Jakob Fuglsang, men det danske klassementhåb lever fortsat i håbet om, at tingene kan ændre sig til det bedre.

For selv om formen ikke helt er som forventet, mener han ikke, det er urealistisk, at de berømte gode ben dukker op i løbets sidste uge.

- Jeg håber, at jeg får den gode dag, så jeg kan lave en forskel og kan være en rigtig udfordrer. Samtidig håber jeg, at jeg har haft mine mindre gode dage, og andre stadig har deres til gode, siger Fuglsang.

Som det gode eksempel peger han på Chris Froome i sidste års Giro d'Italia.

Dengang kæmpede briten hårdt for at hænge på i de første uger, inden han chokerede på tredjesidste etape ved at køre i mål med tre minutters forspring og hoppe fra fjerde- til førstepladsen.

Simon Yates, der havde ført løbet indtil da, gik helt ned og tabte 38 minutter på etapen.

- Dengang var der nogen, der havde en dårlig dag, og andre der havde en god.

- Jeg regner ikke med, at jeg laver et nummer, som han gjorde, men det kunne være, at man skulle lægge en plan, der gik i den retning, siger Fuglsang med et grin.

Efter de første 15 etaper i Touren er Fuglsang på en samlet niendeplads, og han kan konstatere, at han ikke kunne hænge på, da tempoet blev skruet i vejret på bjergetaperne lørdag og søndag.

- Jeg er egentlig ikke overrasket over, hvor mange der kører stærkt, for det er der altid. Jeg er måske mere ærgerlig over, at jeg ikke selv er bedre kørende.

- At jeg ikke har kunnet sidde med til sidst og har måttet betale prisen for de hårde accelerationer. Jeg har lige manglet det sidste, siger Fuglsang.

Han er da også klar over, at det bliver mere end vanskeligt at indfri målsætningen om en plads på podiet.

- Jeg ved godt at top-3 bliver meget svært, men jeg tror stadig, det er værd at kæmpe for mere end en plads i top-10. En top-5 og en etapesejr, for eksempel. Der er stadig muligheder, siger Fuglsang.

På hviledagen mandag er humøret betragtelig bedre, end det var, da han kørte over målstregen på Foix Prat d'Albis søndag eftermiddag.

- Det kan godt være, at jeg efter etapen syntes, at det hele var noget lort, og ikke som det skulle være.

- Men da jeg vågnede i morges (mandag, red.) og kom ud på cyklen, tænkte jeg: Så skidt er det heller ikke, lyder det fra Jakob Fuglsang, som tilføjer:

- Mon ikke det stadig kan blive til et eller andet?

Tour de France fortsætter tirsdag med en flad etape omkring Nimes.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Bøjer de i vinden? Vesterhav Syd og vores lokale erhverv

Læserbrev: Er Energistyrelsen og Vattenfall ligeglade med vore lokale erhverv? Og hvad agter byrådet nu at gøre? De spørgsmål stiller vi os uvilkårligt, efter at aktindsigt har vist, hvad VVM-tillægget for Vesterhav Syd-møllerne skal indeholde. Som du kan læse nedenfor, udelades nemlig to helt fundamentale undersøgelser for turismen og fiskeriet. Bevares, der kommes vidt omkring med “kollisionsrisiko for trækfugle og flagermus” samt “sejladsforhold og lystfiskeri i undersøgelsesområdet”, og meget andet mere eller mindre (u)nyttigt. Men som med mange af den slags rapporter er det værd at bemærke sig, hvad der ikke skal afdækkes i VVM-tillægget. Og her springer særligt to forhold i øjnene. Både at (s. 11) “Der skal ikke redegøres for økonomiske eller konkurrencemæssige forhold i relation til turismeerhvervet”. Det skriger jo til himlen med turismen som vort største erhverv og i betragtning af, at det nationale Center for Kystturisme er placeret i netop Hvide Sande. Og at der godt nok (s. 22) skal undersøges, hvad indvirkningerne er på fiskeriet, men IKKE hvorvidt det kan gøres muligt at fiske mellem møllerne. Eventuelt blot for mindre fartøjer under for eksempel 20, 15 eller 12 meter. Dette til trods for, at der i flere høringssvar er opfordret til at få netop dette klarlagt. Derimod skal der (s. 26) redegøres for kumulative effekter for andre planlagte projekter, i både Danmark, Holland og Tyskland. Og betydningen for de klimapolitiske mål og CO2-reduktionen skal beskrives. Alt sammen noget meget overordnet og fjernt for os, der bor her. Men noget, der kan bruges i den luftige argumentation for den grønne omstilling på Christiansborg. Det virker nu, som om projektet skal klemmes igennem! Og Energistyrelsen helt bevidst vælger at undlade krav om inddragelse af netop de to argumenter, der kan være med til at flytte Vesterhav Syd langt til havs. Nemlig at turismens indvendinger skal tages alvorligt, og fiskernes tabte fiskevand - ved at flytte møllerne længere til havs - kan kompenseres ved at åbne for fiskeri mellem møllerne. To forhold, der kan tale for at flytte møllerne, belyses nu helt bevidst ikke! Og Vattenfall erkendte jo på et møde d. 1. marts 2018 i Søndervig, at det drejer sig om småpenge, for at flytte møllerne … så hvorfor ikke? Nu hvor der også er god tid til at ændre i projektet … Hvad gør byrådet, formanden for erhvervsudvalget Søren Elbæk eller borgmesteren? Overlader de det endnu engang til brancheorganisationerne og de små erhvervsdrivende? Eller mander de sig op og går i brechen for to store erhverv i kommunen? Eller bøjer de i vinden? Jens Bollerup, cand. merc., Geflevej 221, Hvide Sande Dan Broesch Jensen, cand. merc. aud., Lyngvejen 100, Klegod Tonny Lemqvist, maskinmester, Præstegårdsmarken 35, Velling Karsten Fyhn, sommerhusudlejer, Sønder Klitvej 20, Hvide Sande Birgitte Vinding, journalist, Stauning Finn Ebbe Jakobsen, advokat, Beddingen 7, Ringkøbing Jens Møller, forretningsdrivende, Bakkevej 22, Hvide Sande

Annonce