Annonce
Hvide Sande

Fremtidens Hvide Sande: Udviklingsplan lægges frem for borgerne

Der skal være plads til både erhverv og turister ved havnen i Hvide Sande. Visualisering: Arkitektskolen Århus.
Det foreløbige forslag til en udviklingsplan for Hvide Sande præsenteres på et borgermøde tirsdag 4. februar; hvordan kan byens særpræg bevares, samtidig med at turismekapaciteten udvides?

HVIDE SANDE: Vil du have en idé om, hvordan Hvide Sande kommer til at udvikle sig de kommende mange år?

Så får du chancen for at se gennem et vindue ind til fremtiden, når det foreløbige forslag til en udviklingsplan for Hvide Sande præsenteres på et borgermøde tirsdag 4. februar; det sker klokken 19.00 til 21.00 i Klittens Menighedshus, Søndergade 2.

Ringkøbing-Skjern Kommune gav i efteråret arkitektfirmaet Møller & Grønborg den opgave at arbejde med udviklingsplanerne for såvel Hvide Sande som Søndervig.

For Hvide Sandes vedkommende er den store udfordring at sikre byens udvikling, så dens særpræg bevares, samtidig med at turismekapaciteten udvides, og kvaliteten af byens rum løftes både til gavn for turismen og alle de, der bor og arbejder i byen.

Mødet tirsdag aften indledes af viceborgmester Søren Elbæk (S), der som formand for kommunens erhvervs- og vækstudvalg også er formand for styregruppen for udviklingen af Hvide Sande og Søndervig.

Efter velkomsten vil Møller & Grønborg præsentere deres forslag til den strategisk-fysiske udviklingsplan for Hvide Sande, hvorefter der er kaffe, te og kage fulgt af muligheden for at stille spørgsmål og komme med kommentarer.

Annonce

Flere udviklingsmuligheder

Der har været holdt flere borgermøder om helhedsplanen, og Møller & Grønborg har identificeret flere forskellige udviklingsmuligheder:

- En modernisering af auktionshallen, så den bliver mere publikumsvenlig og giver bedre forhold for dem, der har deres daglige arbejde i hallen; eventuelt med en café på det flade tag.

- En udvikling af Sluseøen/Otto Pedersens Vej med ferielejligheder og parkering i to niveauer.

- En gangbro over kammerslusen.

- Indretning af p-pladsen på Tungevej til et surfmekka.

- Forbindelse mellem fjord og hav hen ad Vestergade og Østergade.

- En sammentænkning af hele arealet fra Sportsfiskercenteret over Troldbjerg til skole og hal, så det danner en havnepark.

- Nyt liv til Butikscenter Nord og måske en flytning af genbrugspladsen.

I en pressemeddelelse forud for mødet understreger Søren Elbæk, at det er vigtigt, at "udviklingsplanerne kvalificerer det eksisterende i både Søndervig og Hvide Sande og ikke fuldstændig gentænker byerne".

- Vi skal have trukket naturen ind i byen og ind på havnen i Hvide Sande, men det skal ikke være på bekostning af for eksempel fiskerierhvervet, siger han.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Kære transportudvalg: Det er tid til handling på Rute 15

Læserbrev: I Ringkøbing-Skjern Kommune går det godt. Vi har en lav ledighed, erhvervsmæssig vækst - og vi har lige fået bekræftet, at vi er den foretrukne feriedestination for tyske turister i Danmark. Men vi risikerer, at udviklingen stopper, hvis Christiansborg ikke tager ansvar for hele Danmarks infrastruktur. I dag holder Folketingets Transportudvalg møde, og vi har fået 15 minutter til at forklare, hvorfor det er så presserende, at Rute 15 bliver udvidet til en 2+1 vej på strækningen mellem Herning og Ringkøbing. Rute 15 er en af kommunens vigtigste livslinjer til resten af landet. Men tæt trafik, dårlig sikkerhed og tung trafik af blandt andet store vindmølletransporter, mælketankbiler og landbrugsmaskiner sænker fremkommeligheden og gør det både farligt og vanskeligt at overhale. Vi har derfor brug for en bredere, bedre og mere farbar vej. På finansloven for 2019 blev der afsat penge til en såkaldt VVM-redegørelse. Nu har vi brug for, at der også afsættes de nødvendige midler, så arbejdet med at udvide Rute 15 kan gå i gang, så snart VVM-undersøgelsen er afsluttet. I Ringkøbing-Skjern Kommune viser vi år efter år, at vi er konkurrencedygtige og omstillingsparate. Vores virksomheder har landets højeste produktivitet, og vores BNP pr. indbygger er svimlende 23 procent højere end landsgennemsnittet. Men de positive resultater kommer ikke af sig selv. På Dansk Industris måling af erhvervsvenlighed ligger Ringkøbing-Skjern Kommune på en fortjent tredjeplads. Det er vi stolte over, men vi ved også godt, at det er en tredjeplads, som det bliver svært at fastholde i de kommende år. Ikke mindst fordi infrastrukturen trækker os ned i den samlede bedømmelse. I kategorien ”Infrastruktur” ligger vi på en sølle 79. plads ud af de 93 deltagende kommuner. Virksomhederne i kommunen er afhængige af fremkommeligheden på Rute 15, og derfor efterlyser de i høj grad også bedre infrastruktur for at kunne skabe flere arbejdspladser og endnu mere vækst. I fællesskab argumenterer vi for, at hele Danmark skal kobles på den nationale infrastruktur. Vi forlanger ikke motorveje eller hurtigtog, men vi er nødt til at insistere på, at de indfaldsveje, der skal sikre, at vi kan udnytte det store potentiale, der ligger i hele Danmark bliver prioriteret på Christiansborg. Det er dét, vi vil gøre, når vi mødes med Folketingets Transportudvalg i dag.

Annonce