Annonce
Hvide Sande

Fra stiv kuling til grøn skibsfart: Brint og vindmøller skal sætte skub i fremtidens skib

Hvide Sande Shipyard er med i et nyt projekt, hvor målet er at omdanne strøm fra vindmøller til brint, der skal kunne bruges som brændstof på skibe. Arkivfoto: John Randeris
Hvide Sande Shipyard er med i et stort projekt, hvor målet er at omdanne strøm fra vindmøller til brint, der skal levere motorkraft til et skib.
Annonce
Hvide Sande: Om alt går vel, vil strøm fra vindmøllerne ved Hvide Sande Havn om få år kunne omdannes til brint, som i en brændselscelle derpå kan levere motorkraft til det skib, som holder den lokale indsejling fri for sand.
Men ambitionerne i et nyt og ambitiøst projekt med navnet ShippingLab er langt større. Her er målet at gøre brugen af brint kommercielt bæredygtigt indenfor skibsfart generelt – gennem et godt lokalt demoprojekt, ny teknologi og en god portion papirarbejde.
Det er selve udviklingen af det nye brændsels-cellemodul og det nødvendige udstyr ombord, som har opnået støtte fra ShippingLab. Bag projektet står Hvide Sande Shipyard, Ballard Power Systems og Odense Maritime Technology, som nu er i fuld gang med at undersøge, hvordan de eksisterende erfaringer med brint-brændselsceller kan bruges på skibe.
Annonce

Noget andet end en bus

For selv om en del busser og lastbiler i dag kører på brint, stiller de særlige forhold ombord på et skib helt andre krav, fortæller Kristina F. Juelsgaard, forretningsudviklingsdirektør hos Ballard Power Systems Europe:
- Der er stor forskel på at køre på brint igennem byen med Linje 10 og på at bringe samme system ombord på et skib til bølgeskvulp og understrøm. Dels er der vejret og påvirkning fra vand og salt, og samtidig skal systemet både kunne klare fremdriften af skibet og øget arbejdseffekt, når skibet ligger stille og graver, siger Kristina F. Juelsgaard og uddyber:
- Det har vi udviklet en god løsning til, og samspillet i ShippingLab med de maritime eksperter er helt afgørende for at få prøvet tingene af i praksis og finde ud af hvad der rent faktisk virker bedst til søs.
Annonce

Bæredygtig skibsfart

Hos Hvide Sande Shipyard glæder administrerende direktør Carl Erik Krististensen sig over, at et lokalt behov for en større, stærkere og mere moderne sandsuger samtidig kan danne grundlag for et – måske – epokegørende grønt projekt.
Det helt overordnede fælles mål er zero-emission. Om brint er det rigtige at satse på, vil nu vise sig, men at det har stort potentiale, er der enighed om:
- Brint fungerer rigtig godt i andre sammenhænge, så om alt går vel, kan det også bruges her. Vi er glade for at deltage i projektet, fordi vi som værft gerne vil være med i front i udviklingen af nye løsninger, som kan gøre skibsfarten langt mere bæredygtig i fremtiden, siger Carl Erik Kristensen og tilføjer:
- Samtidig er det en glæde, hvis vi med lokalproduceret strøm både kan levere tilstrækkelig meget brint til projektet og derudover sende overskudsvarmen ud til fjernvarmeforbrugerne – og uanset hvad, kommer vi til at lære en masse af projektet.
Konkret vil det nye skib blive designet ud fra et kendt design til en slæbe- og supplybåd. Men når der skal brint ombord, skal der også tages stilling til, hvordan den kan opbevares og påfyldes sikkert, fordi brint er en brændbar gas, der skal håndteres forsvarligt.
Annonce
Annonce
Vestjylland

Fastholder: - Jeg så ulven

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce