Annonce
Erhverv

Fra skrot til bæredygtigt slot – byggematerialer får nyt liv hos Bærebyg

Keld Riis byder indenfor hos Bærebyg på Fabriksvej i Struer. Foto: Thomas Maxe
Nedbrydningsfirmaet Hvidberg og lokale investorer har etableret Bærebyg og forventer stigende efterspørgsel på genbrugte byggematerialer.

STRUER: En ny facadedør, et vinduesparti eller et nyt toilet.

Det kan være en bekostelig affære at sætte huset i stand, men der kan være mange penge at spare, hvis man genbruger byggematerialer fra nedrivningsejendomme. Og kunderne er der i stigende tal, så nu har nedbrydningsfirmaet Hvidberg og lokale medinvestorer etableret firmaet Bærebyg, som primært via webshoppen bærebyg.dk sælger brugte byggematerialer og inventar.

- Jeg har sådan en fin facadedør, som kun er nogle år gammel. Den fejler jo ikke noget, så det ville da være synd at smide den væk. Og jeg sælger den for kun 1500 kroner, siger Keld Riis, mens han viser rundt på det hastigt voksende lager i et industrikvarter i Struer.

Keld Riis er en af medejerne, og han står for den daglige ledelse af Bærebyg, som er i fuld gang, men endnu ikke fuldt udbygget.

- Vores hjemmeside har lige nu 300 varenumre, men vi skal op på omkring 1500. Det er vigtigt, at vi har et bredt udvalg, for ”varer sælger varer”, og hvis der kun er én vare, så køber folk ingenting, siger Keld Riis, som er en meget erfaren købmand og sælger.

Annonce

Bærebyg ApS

Bærebyg handler med genbrugs-byggematerialer og –inventar, primært solgt via webshoppen og i mindre omfang direkte fra lageret i Struer.

Virksomheden blev etableret i efteråret 2019 af nedbrydningsfirmaet Hvidberg i samarbejde med Keld Riis, som er erfaren sælger og købmand, kendt i lokalområdet for sin fortid som Cafax-kaffeleverandør.

En stor del af Bærebygs varer kommer fra Hvidberg, der i 2019 stod for nedbrydning af cirka 150 huse samt et større antal lejligheder og erhvervsbygninger.

Også håndværkere leverer genbrugsegnede varer til Bærebyg. Det sparer håndværkerne for at betale en miljøafgift for byggeaffald, som koster fra 1000 kroner pr. ton og opefter.

Bærebygs genbrugsmaterialer bliver især solgt til private gør-det-selv-kunder og til ejere af udlejningsejendomme. Firmaet forventer dog et stigende salg til professionelle, der bygger for miljøbevidste kunder.

Keld Riis står i spidsen for Bærebyg, som håber at vokse fra 300 til 1500 varenumre og at skabe job til yderligere en eller to mand, når webshoppen er fuldt udbygget.

Hjemmesiden www.bærebyg.dk er i øvrigt lokalt udviklet hos Struer-iværksætterne Inplex.

Før blev alt smidt væk

Han er også en mangeårig god ven af Flemming Hvidberg, direktør for nedbrydningsfirmaet Hvidberg, som ser flere gode perspektiver i Bærebyg.

- I de gode år op til finanskrisen, hvor det gik meget stærkt i byggeriet, blev alting bare smidt væk, når et hus blev revet ned. Nu har vi fået en trend, hvor det er mere aktuelt at genbruge, og det er en udvikling, som vi gerne vil prøve at hjælpe på vej. Jeg er overbevist om, at især de unge og kommende generationer i stigende omfang vil forvente af os alle sammen, at vi skal gøre mere for bæredygtighed. Det vil blive mere almindeligt at sige til arkitekten og tømreren, at ”jeg vil gerne have bæredygtige materialer i mit hus”, vurderer Flemming Hvidberg.

Der er åbenlyse miljøfordele i at genbruge byggematerialer, men det er også godt for økonomien, både hos kunder og byggebranchen.

- Når vi bryder et hus ned, skal vi betale fra 1000 til 8000 kroner pr. ton affald i miljøafgifter. Det gælder også for håndværkere, som ofte hellere vil forære os materialerne frem for at skulle betale for at aflevere det på genbrugspladsen, når de har skiftet vinduer og døre hos en kunde, siger Flemming Hvidberg.

Webshop styrker genbrug

Nedbrydning foregår med stor respekt for både arbejdsmiljøet og naturen. De kommunale myndigheder holder nøje regnskab med eventuelle farlige materialer som asbest, og så bliver stort set det hele genbrugt, bortset fra beskadiget isoleringsmateriale og asbesttagplader, som må afleveres til deponi.

Træ, som ikke kan genbruges i hel form bliver til spånplader eller flis, mens mursten og beton bliver knust og genbrugt som vejfyld.

- Førhen har vi tit stået med gode materialer, men det var svært at finde nogen, som lige står og mangler den dør eller de vinduer, som vi står med. Nu breder vi Bærebyg ud i hele landet via hjemmesiden, og så bliver det forhåbentlig meget lettere, siger Flemming Hvidberg.

Keld Riis, der står for bærebyg.dk, sælger allerede godt til private gør-det-selv-byggerere og til især ejere af udlejningsejendomme. Og der kommer løbende nye til.

- Alle, jeg har talt med, siger: ”Hold da op, det var da en god idé!” – men nu skal vi lige have dem til at handle i butikken også. Det skal nok komme, når vi får udbredt kendskabet via hjemmesiden og vores Facebookside, som allerede har knap 500 følgere, siger Keld Riis.

Bærebyg har indtil videre kun begrænset åbningstid for fysiske henvendelser, nærmere bestemt er der åbent onsdag og lørdag på Fabriksvej 3 i Struer.

Både online og ”offline” service vil blive løbende forstærket i takt med butikkens vækst, og Keld Riis håber da også at få selskab af et par nye kolleger, når Bærebyg er oppe på fuld kraft.

Der kan være guld i gemmerne, når et nedbrydningsfirma tømmer et gammelt hus, for eksempel denne fine gamle rulle. Foto: Thomas Maxe
Salget af genbrugte byggematerialer og inventar foregår primært via Bærebyg.dk, som Keld Riis er i fuld gang med at fylde nye varenumre ind på. Foto: Thomas Maxe
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Søndervig: Se på Vardes eksempel

Læserbrev: I debatten om udviklingen i Søndervig har tvillinge-borgmestrene Østergaard og Elbæk forsøgt at påvirke den demokratiske debat, åbenbart uden den større succes, det må vælgerne så tage stilling til ved næste valg. Prøv at kigge på Varde Kommune, her er der anlagt en rundkørsel vest for Billum, al trafik til sommerhusområderne Blåvand, Vejers og Grærup fra øst og syd skal passere denne, her er der så udført en speciel afkørsel til et nyetableret Rema 1000. Der er altså nogen der godt kan finde ud af det! Nu anlægger man så en halv omfartsvej med rundkørsel på Søndervig Landevej og afkørsel til det lysregulerede kryds i Søndervig. Det bliver rigtig spændende at se hvordan trafikken vil afvikle sig, når der er rødt lys og trafikken hober sig op i relation til den kilometerlange kø, der forekommer på landevejen, vil det bevirke en proppet rundkørsel og stadig kødannelse og man så er lige vidt, er der trafiktal for disse forhold? Et er, at det selvfølgelig koster flere penge at fuldføre ringvejen mod nord, og dem er der ikke for mange af p.t. Noget andet er, hvorfor har man ikke taget med i udviklingsplanerne, at der i fremtiden skal være mulighed for at fuldføre omfartsvejen? Er det rettidig omhu ikke i det mindste at sikre, at muligheden skal være der for en ”Nordhavn” og en masse bynære p-pladser, der sikkert bliver brug for? Det var rigtig flot at se de mange dannebrogsflag, der i weekenden vajede ved sommerhusene i Søndervig. Trafikken på Søndervig Landevej var tæt, uagtet der ikke var mange udenlandske nummerplader at se.

Erhverv

Destination Vesterhavet holder sommerhusene åbne i påsken: Så længe gæster opfører sig lige så godt som derhjemme

Annonce