Annonce
Udland

Fra London til Sydney: Testfly i luften i 19,5 timer

Phil Noble/Reuters
En testflyver fra London flyver over 11 lande, før den ender i Sydney i Australien.

Det australske flyselskab Qantas sender torsdag et fly i luften fra London i Storbritannien med kurs direkte mod Sydney i Australien.

Flyet, en Boing 787-9 "Dreamliner", skal efter planen lande omkring 19,5 timer efter afgang i Kingsford Smith Airport.

Det oplyser selskabet i en pressemeddelelse.

Om bord på flyet er i alt 49 personer inklusive personalet, og flyet skal tilbagelægge omkring 17.800 kilometer på sin vej.

Inden målet i Sydney flyver testflyet over England, Holland, Tyskland, Polen, Kina og seks andre lande.

Undervejs skal besætningen bære særligt udstyr til at måle flyets tilstand under den lange flyvning. Udstyret skal blandt andet undersøge, hvordan jetlag kan minimeres og komforten forbedres.

Passagererne får tilbudt forskellige varme retter som kyllingesuppe eller en sandwich og forskellige drikkevarer undervejs. Desuden vil lyssætning, temperatur, udstrækningsøvelser og meditation spille en rolle i forsøget.

Testflyvningen er en del af et større projekt, som Qantas har igangsat.

I oktober fløj et andet testfly fra den amerikanske JFK Lufthavn i New York til Sydney. Turen på omkring 16.000 kilometer tog cirka 19 timer.

Torsdagens rute fra Europa til Sydney er omkring 1800 kilometer længere end mellem New York og Sydney. Turen ventes dog at blive kortere på grund af vindforholdene på strækningen.

Det er ikke første gang, at selskabet sender et fly direkte mellem de to destinationer. Det skete også i 1989. Turen tog dengang 20 timer og ni minutter, og flyet, en Boeing 747-400, er nu på et museum.

Sidste år introducerede Qantas en flyrute fra London til Perth i Australien. Det er den eneste faste rute mellem Australien og Europa. Den tager cirka 17 timer.

I 1947 introducerede Qantas sin første rute fra Sydney til London. Dengang tog turen fire dage og havde ni mellemlandinger undervejs.

/ritzau/

Annonce
Pressemeddelelse fra Qantas'' hjemmeside
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Lad centrene, der trækker borgerne i byen, blive i byen

Læserbrev: Indlægget “Lad der ikke gå sognepolitik i sagen” om Innovests husning af de kommunale arbejdspladser havde nogle gode pointer, der førte til den rigtige konklusion i et dilemma. Der savnes nogle tal på økonomien, og jeg kan betvivle, kommunalbestyrelsen har det vigtigste; det tabte skatteprovenu og følgeomkostningerne ved den mistede omsætning i detailhandelen. Butikkerne vil miste omsætning. Ikke blot til nabobyerne, men også til storcentrene i de større byer og til netbutikkerne udenfor kommunen. Det vil koste arbejdspladser, give tomme butikslejemål og tomhed i bymidten. Så på den måde et paradoks, når et erhvervscenter er omdrejningspunktet for at trække kunderne væk fra de små lokale erhvervsdrivende. Vi har jo lige fulgt kampen for købmanden i Stauning, og her er det så i større målestok. Du kan blot se til Esbjerg, hvad det har betydet i Kongensgade, at kontorer er flyttet på havnen. Og omvendt, hvad de gør i Billund for at trække folk til midtbyen. Så byrådet bør have det tabte skatteprovenu og følgeomkostningerne ved den mistede detailomsætning i kommunen med i ligningen. Det er ikke nok med en kort tilbagebetalingstid på investeringen i Excel-arket. Så jeg er enig med Jacob Agerbo i, at der ikke skal gå sognepolitik i sagen. For det handler ikke kun om finansiering og besparelser, men også om tabt detailhandel. Ikke “bare” i Skjern midtby. Men i kommunen. For der ingen garanti for, at omsætningen affødt af butiksdøden bliver i Skjern/Tarm, eller for den sags skyld i kommunen. Så derfor vedkommer det også borgerne udenfor Skjern ... Så herfra skal opfordringen lyde; lad centrene, der trækker borgerne i byen, blive i byen.

Skjern Håndbold For abonnenter

Kasper Søndergaard rundede 350 kampe – nu venter efterårets vigtigste opgør: Vi er ikke i god forfatning

Annonce