Annonce
Skjern

Fra hobby til big business: Stauning Whisky gør klar til internationalt fremstød

Der er løbet meget vand gennem Skjern Å, siden Stauning Whisky bare var en hobby. Lageret er snart fyldt, og nye haller er allerede planlagt for at rumme de mange tønder. Foto: Thomas Maxe
Produktionen er otte-doblet og med lancering af en ny 0,7 liters flaske er Stauning Whisky for alvor klar til konkurrencen mod de store drenge.
Annonce

STAUNING: De elegante bygninger i lækkert, nordisk design passer dejligt harmonisk ind blandt de grønne marker i Stauning, et par kilometer uden for Skjern.

Men tag ikke fejl: Inde bag de sorte facader gemmer sig et nyt, delvist computerstyret produktionsanlæg. Stauning Whisky er for alvor på vej ud af hobbyrummet og ind på det internationale marked.

- Vi har lanceret en ny flaske med 0,7 liters indhold. Det er standardstørrelsen, sådan at vi matcher de andre produkter på hylden i butikkerne. Og vi har valgt at sælge den til samme pris som vores gamle 0,5 liters flasker, fortæller Lasse Vesterby, administrerende direktør for Stauning Whisky.

Med andre ord: 40 procent mere indhold til samme pris. Det er udtryk for en tilpasning til markedet og især en investering i fremtiden.

- Da vi begyndte, havde vi en målsætning om, at vi skulle producere mere, end vi kunne drikke selv. Det må vi sige er lykkedes meget godt, siger Lasse Vesterby med et skævt grin, mens han viser rundt på lageret, hvor fyldte tønder er stakket næsten op til taget.

Stauning Whisky har taget et nyt, stort produktionsanlæg i brug. Processen er dog - i store træk - den samme "old school"-teknik, som man brugte, da Lasse Vesterby (billedet) og otte venner destillerede de første dråber. Foto: Thomas Maxe

Han var en af de ni venner, som på hobbyplan satte sig for at prøve, om de selv kunne destillere whisky. Andre kastede sig over øl- eller vinbrygning, men de vestjyske venner gik efter de gyldne dråber.

Det er sådan noget mænd finder på, når de går og nørder med projekter. Men vennerne opdagede snart, at de havde fat i noget, der måske kunne blive til mere.

- Vi producerede 6000 liter om året. Så steg det til 15.000, så 30.000, og lige inden vi tog det nye anlæg i brug, kunne vi fremstille 80.000 liter om året. Fremover hedder det så helt op til 900.000 liter om året, siger Lasse Vesterby.

Annonce

God historie er halvdelen

Historien om de ni venner har han fortalt mange gange før. Og han lægger da heller ikke skjul på, at netop den gode fortælling om Stauning Whisky har en stor del af æren for virksomhedens succes.

- Den gode historie er halvdelen af vores produkt: Råvarerne bliver leveret direkte fra lokale landmænd. De synes jo også, det er sjovt at være med. Og vi samarbejder med lokale fødevareproducenter – og senest har for eksempel Lakrids by Bülow også lanceret et produkt med Stauning Whisky, siger han og fremviser flere eksempler på kvalitetskaffe og bolsjer, som får ekstra smag med hjælp fra whisky.


Du kommer aldrig til at se Stauning Whisky på hylden i et discount-supermarked.

Lasse Vesterby, CEO Stauning Whisky


Men selv den bedste historie kan ikke sælge et produkt, hvis kvaliteten ikke er i orden. Det er den anden halvdel af succesen. Og vel egentlig også den vigtigste halvdel.

- Det gik nok rigtigt op for os, da kendte whisky-eksperter fra flere lande smagte Stauning Whisky og sagde, at de var vilde med det. Og så kom restaurant Noma også og sagde, at de gerne ville bruge vores whisky. Og så tænkte vi, at ”det er nok ikke helt skævt, det her”, husker Lasse Vesterby.

"Stauning eller Kaos" lød sloganet på berømte valgplakater fra 1930'erne. Stauning Whisky har også sin egen "Kaos", her i en af de nye 0,7 liters-flasker. Foto: Thomas Maxe

Der har selvfølgelig været en del opmærksomhed omkring den usædvanlige historie om vestjyder, som satte sig for at lancere en dansk whisky. Men de pæne ord er fortsat, og væggen i virksomhedens entré er plastret til med diplomer, mens en glasmontre viser flotte medaljer fra internationale konkurrencer.

- Du kan måske godt sælge den første flaske på ”en god historie”. Men du sælger ikke flaske nummer to, med mindre det smager godt. Og vi fik ret hurtigt udsolgt og har fortsat med at sælge godt, konstaterer Lasse Vesterby.

Det store gennembrud kom i 2015, da den britiske spiritusproducent Diageo investerede 100 millioner kroner i Stauning Whisky.

- Det var aldrig gået, hvis det havde været en kapitalfond. Vi fik en investor, som virkelig forstår branchen, siger direktøren og ligner en, der er meget glad for sin nye samarbejdspartner.

Annonce

Whisky ta'r tid

Men hvor er så alle de mange tusind nye flasker? Tjoh, der er jo lige dét der med, at ”ting ta’r tid”…

- Vores nye produktionsanlæg gik i gang i slutningen af 2018, men Stauning Whisky bliver jo lagret i minimum tre år, så det er først fra 2022, at vi for alvor ser effekten på salget. Det er rigtig meget likviditet, som er bundet, og vi er allerede ved at udvide vores lagerkapacitet. Lagerhal nummer to bliver snart bygget, og der kommer nok også en mere til, inden vi er klar til salget, fortæller Lasse Vesterby.

Korn skal fugtes og spire, før man kan lave whisky af det. Kornet spredes ud over gulvet, som man gjorde i gamle dage - men nu er der 10 ton på gulvet ad gangen, og en maskine sørger for fugt og vending. Foto: Thomas Maxe

Tiden frem til 2022 skal bruges til at forberede markedet på, at et nyt mærke finder vej til hylderne i butikkerne. Dog ikke alle butikker.

- Du kommer aldrig til at se Stauning Whisky på hylden i et discount-supermarked. Og du må gerne sætte to streger under ”aldrig”! Så ville der ikke være noget incitament for specialforretningerne i at føre vores produkt og at gøre noget ekstra ud af at fremhæve Stauning Whisky i den lokale vin- og spiritushandel, forklarer Lasse Vesterby.

De nye 0,7 liters flasker i nyt, flot design, kan dog allerede købes nu – hvor det indtil videre er gyldne dråber fra det oprindelige destilleringsanlæg, som er i flasken. Både gamle og nye flasker sælges i specialforretninger, på nettet og hos Stauning Whisky selv, som har en stor og velbesøgt butik i tilknytning til produktionen.

Stauning Whisky

  • Ni venner begyndte for 15 år siden at fremstille dansk whisky i den vestjyske landsby Stauning. Produktet blev et hit, og hobby blev snart til en rigtig virksomhed.
  • Stauning Whisky findes i tre hovedtyper: Rye whisky (”rye” er engelsk og betyder ”rug”), single malt whisky og et prisvindende blandingsprodukt, som har fået navnet ”Kaos” (som i 1930’ernes valgslogan ”Stauning eller Kaos”). Whisky’en er lagret i mindst tre år efter destillering.
  • Den britiske spiritusproducent Diageo investerede for fem år siden 100 millioner kroner, som gav mulighed for at bygge helt nyt destilleringsanlæg i Stauning. Anlægget blev taget i brug for to år siden, og det første produkt i det nye anlæg var single malt, som lagres længere, så der går mere end et år, før de første flasker fra det nye anlæg er klar til tapning.
  • Virksomhedens regnskab går indtil videre sådan lige omtrent op med en balance mellem udgifter og indtægter. Det bliver dog først relevant at se på resultaterne efter 2022, når den store investering i nyt anlæg begynder at give afkast i form af markant større salg.
  • Nogle undrer sig måske over stavemåden? ”Whisky” er den britiske, skotske og canadiske stavemåde, mens amerikanere og irere insisterer på, at det hedder ”whiskey”. Smagen er heldigvis det vigtigste.

Hjemmeside: www.stauningwhisky.dk (OBS: Man skal være mindst 18 år for at besøge hjemmesiden)

Inde bag Stauning Whiskys elegante ydre af nordisk arkitektur gemmer sig et helt nyt produktionsanlæg, hvor der fremover kan destilleres helt op til 900.000 liter whisky. Foto: Thomas Maxe
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ringkøbing-Skjern

Landbobanken sænker grænsen for negativ rente: Fra nytår betaler du minus 0,6 procent på al kontant opsparing over 100.000 kroner

Skjern

Gudstjenestet flyttet fra kirke til hal

Annonce