I Sydkorea

Fossflakes fik fat i sydkoreanske influencers

Adam Foss fra Fossflakes havde selvfølgelig en masse af sine egne puder med til erhvervsfremstødet i Seoul. Men sydkoreanske influencers med populære Instagram-profiler var i centrum for hans markedsføring. Foto: Jens Bertelsen

SKIVE/SEOUL: Virksomheden Fossflakes har valgt en ekstremt moderne tilgang til at erobre det sydkoreanske marked.

Firmaet fra Skive med omkring 30 ansatte fremstiller sine egne dyner og hovedpuder og sælger dem i omkring 20 lande over hele verden. Den danske Jysk-kæde er den største kunde, mens Japan er det største enkeltmarked efter 10 års arbejde.

Nu er Fossflakes hurtigt på vej til at gøre Sydkorea til det næststørste eksportmarked med en alternativ strategi, der eksekveres af en lokal agent.

- Jeg har aldrig oplevet, at vi er vokset så hurtigt på et marked, siger Adam Foss, direktør i Fossflakes.

Agenten gør brug af sydkoreanske influencers, der især er aktive på det sociale medie Instagram. Det er trendsettere, der har et stort publikum, og som man kan aktivere for at fremme sit produkt.

Fossflakes tilbød sidste år en gruppe af influencers adgang til at købe hovedpuder til reduceret pris. Det blev der taget godt imod, og de sydkoreanske Instagram-profiler sydede pludselig med positive anmeldelser af Fossflakes’ produkter.

- Efter disse influencers havde omtalt os, fik vi pludselig henvendelser fra nogle af de største stormagasiner, Hyundai og Lotte, og fra tv-shop, som er stort og respekteret herude, siger Adam Foss, der overtog firmaet efter sin far i 2005.

To af de lokale influencers, som Fossflakes inviterede med til festmiddag, hilser her på kronprins Frederik og kronprinsesse Mary på det mondæne hotel The Shilla i Seoul. Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix

Kjoler vakte opsigt

Han besluttede at invitere de fem mest indflydelsesrige influencers med til den royale festmiddag, der for nylig var en del af et stort dansk erhvervsfremstød i Sydkorea. De fem, alle kvinder, vakte opsigt til middagen i deres farverige kjoler, og de delte flittigt fotos fra arrangementet og hyldede Fossflakes’ produkter, som i udlandet markedsføres som ”Nordic Sleep”.

Under erhvervsfremstødet lykkedes det også at få den meget udbredte Hyundai tv-shop til at bringe et live-show med Fossflakes på sydkoreansk tv.

Adam Foss er tilfreds med den opmærksomhed, som hans virksomhed fik skabt på turen. Samtidig peger han på værdien af det netværk, han nåede at opbygge blandt de andre deltagende virksomheder.

- Noget paradoksalt skulle vi tage til Seoul for at udvide vores netværk til danske virksomheder med samme eksportmarkeder, siger han og nævner højttalerproducenten Steinway Lyngdorf.

- De har produktion 500 meter fra os i Skive, tilføjer han.

0/0
Forsiden netop nu
Ringkøbing

Rejs tilbage til 1700-tallet: Festival brager løs med flere end 60 arrangementer

Kultur

Vestjyllands ånd udkommer nu som fotobog og på vinyl

Ringkøbing IF

To gange Mikkel forlænger aftalerne

Leder For abonnenter

Dagbladet mener: Det er ganske gratis at sige ja til at gøre en forskel

Per Fjord bor i Skjern. Det samme gør Emmanuel Cinzah. Annie Pihlmann bor i Hvide Sande. Tre mennesker med en aldeles forskellig baggrund og uddannelse. De kender sandsynligvis ikke hinanden på det mere personlige plan og har nok ikke holdt grillfester sammen, men på vidunderlig vis er de alligevel fælles om noget af det, der for alvor giver værdi. De er på hver sin måde frivillig, og det er vel at mærke med så tilpas stort et hjerte, at det er umuligt at lade være med at give dem en "skriftlig krammer" her på lederplads. I den seneste uge har de i Dagbladet fortalt om deres passion - det at være frivillig - og det er læsning, der trænger helt ind under huden og giver stof til eftertanke. Når Annie Pihlmann, der de seneste ni år har stået i spidsen for at holde styr på de 90 frivillige på Anker Fjord Hospice i Hvide Sande, på beskeden vis siger: "Det er en gave at være med i frivilligt arbejde. For os er det helt naturligt at være frivillige, fordi du kan være med til at gøre en forskel på en god måde. Det giver så meget mening" ... Når Per Fjord, der gennem tiden har været involveret i omkring 25 foreninger samt tiltag i og omkring Skjern, understreger, at det altid har været fællesskabet, der har trukket det store læs: "Det, man får igen, er at se glæde hos andre. Det er belønning nok i sig selv" ... Når Emmanuel Cinzah, fortæller, hvorfor det betyder meget for ham, at han - ud over at være præst for 200 voksne og børn i den baptistiske menighed i Skjern, køre skolebus for Lyne Friskole morgen og eftermiddag og have opgaver som tolk - har arbejdet for at etablere et børnehjem i Myanmar for at hjælpe børn i det land, han selv flygtede fra, fordi han blev forfulgt: "Vi skal hjælpe, og vi skal gøre så meget, som vi kan for vores hjemland" ... Når man hører om sådan et engagement, burde det ikke lade til at være svært at lokke flere frivillige til at give en hånd med. Men sådan er verden anno 2019 ikke skruet sammen. Annie Pihlmann kan godt bruge flere frivillige hænder på hospice i Hvide Sande, og Per Fjord har haft mere end svært ved at finde en afløser til at fylde Tigris-dragten, den grønne figur, der er med til at underholde tilskuerne under Skjern Håndbolds hjemmekampe. Det er ikke så mærkeligt, at han frygter, at de unge kommer til at gå glip af noget: "Det er da klart sjovere at møde folk i virkeligheden end at møde dem gennem en skærm". Hvor har Per Fjord ret, og forhåbentlig er der alligevel om 30, 40 og 50 år både en Per, en Emmanuel og en Annie her i lokalområdet. For det er mennesker som de tre, der er med til at gøre det lettere for alle os andre at bo og leve her i kommunen. Så husk nu - det er ganske gratis at sige ja til at være frivillig og være med til at gøre en forskel. Og det giver også noget til én selv.

Videbæk For abonnenter

Nicoline, Kasper og Lukas: Hvis vi ikke havde klubben, ville vi sidde hjemme foran en skærm

Ringkøbing-Skjern

Socialudvalg har udpeget sparemål: Klippekort og normeringer til demente slipper