Annonce
Ringkøbing-Skjern

Forundrede over Vestjyllands Andel: Politikere fastholder ønsker om 2+1-vej frem for motortrafikvej

Det vil ikke give problemer at omdanne Rute 15 til en 2+1-vej, mener viceborgmester Søren Elbæk. Foto Mads Dalegaard/Jysk Fynske Medier/Ritzau Scanpix
Borgmester Hans Østergaard (V) og viceborgmester Søren Elbæk (S) er ikke i tvivl om, at en 2+1-vej er den bedste løsning på trafikale udfordringer.

RINGKØBING-SKJERN: Vestjyllands Andel møder ikke megen forståelse for ønsket om en motortrafikvej mellem Ringkøbing og Herning fra borgmester Hans Østergaard (V) og viceborgmester Søren Elbæk (S).

- Vestjyllands Andel må selvfølgelig sige, hvad de vil, men jeg er helt uenig i deres betragtninger, siger Søren Elbæk

- Jeg blev da noget forundret over, at de kommer med den udmelding lige nu, siger Hans Østergaard.

Som omtalt i Dagbladet i mandags, har VA's direktør, Steen Bitsch, og formand, Leif Haubjerg, meldt ud, at efter deres mening er en 2+1-vej ikke er en optimal løsning på de trafikale udfordringer i Ringkøbing-Skjern i fremtiden. Direktøren og formanden mener derfor begge, at det er nødvendigt at få undersøgt alternative muligheder.

"Vi mener, at man som minimum bør undersøge muligheden for at bygge en helt ny motortrafikvej, som også giver optimale betingelser for Arla og Vestas i Lem", udtalte Leif Haubjerg.

I tirsdagsavisen rettede vognmand Poul Jørgensen et skarpt angreb mod den udmelding. Dels undrede han sig over timingen, dels afviste han, at en motortrafikvej er en bedre og sikrere løsning end en 2+1-vej.

Annonce

Ikke sikrere

Samme holdning har Søren Elbæk et langt stykke ad vejen.

- Vi skal være fokuserede, når det handler om 2+1-vejen. Vi skal ikke komme med alle mulige andre udmeldinger, siger han.

- Og så forstår jeg ikke VA's frygt for, at vejarbejdet vil tage flere år lamme trafikken i en periode på to-tre år. I dette lille land har vi lavet utallige vejarbejder og vejudvidelse i samme tracé, uden at det har givet anledning til de store problemer. Det er jeg 100 procent sikker på, at vi også kan gøre i forbindelse med en udvidelse af Rute 15, fortsætter Søren Elbæk.

Endelig afviser Søren Elbæk, at en motortrafikvej er sikrere end en 2+1-vej.

- Vi laver jo ikke en 2+1-vej for at kunne køre hurtigere, men for at kunne afvikle den tunge, langsomme trafik bedre - og det kan vi på en 2+1-vej, siger han.

Kommende forhandlinger

Borgmester Hans Østergaard tvivler på, at Vestjyllands Andels udmelding får negativ virkning for sagens gang, når det trafikforlig, der i sin tid lovede vestjyderne en 2+1-vej i starten af det nye år tages op til revurdering.

- Det kommer næppe til at betyde det helt store. Jeg håber i alt fald, at det ikke får nogen betydning for processen, og jeg har også svært ed at se, at det skulle ændre på den indstilling, arbejdsgruppen bag 2+1-vejen har, siger han.

Set med borgmesterens øjne er det bedst tænkelige udfald af forhandlingerne selvfølgelig, at forligspartierne bekræfter intentionerne om en 2+1-vej fra Ringkøbing til Herning.

- Jeg håber også, at det kan sættes i gang i starten af forligsperioden; vi har behov for, at 2+1-vejen kommer så hurtigt som muligt, siger han.

Og selv om der nu er kommet en ny regering med en mere "grøn" dagsorden, er Hans Østergaard stadig fortrøstningsfuld.

- Det er mit indtryk, at vi møder forståelse for de trafikale problemer, vi står over for, siger borgmesteren.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kultur For abonnenter

Krig og nye gæster påvirker hverdagen på Badehotellet: Sæson 7 balancerer fermt mellem feelgood og mere alvorsfulde takter

Læserbrev

En ommer: Lad dog Skjern Produktforretning få lov at udvide

Læserbrev: Hvad er det, teknik og miljøudvalget spænder ben for? I disse grønne omstillingstider, endelig er der en virksomhed, der vil vækste, som I så vil bremse. Hvorfor kan produktforretningen ikke få lov at udvide med en ny hal? Jeg forstår da godt dit synspunkt, John Christensen, med at det er træls, at man har investeret i industrigrunde, som ikke er i brug. Det kunne ellers blive et flot syn med 4-6 meter høje rustne metalskrot-bunker i Skjern industrikvarter, har I tænkt på dette? Hvad så, hvis Ådum autoophug og Ringkøbing autoophug også vil udvide? Så skal de jo også flytte ind i industrikvarteret, som jo så snart ville blive for lille, men fantastisk farvestrålende at se på. Nej prøv for en gangs skyld ikke at se på kroner og øre, men brug den fornuftige del af hovedet. Er der nogle, der kan finde bedre placeringer til disse industrier end der, hvor de nu ligger? Hvem generes af Skjern produkthandel, hvor den er i dag? Jeg har læst om en tidligere miljømedarbejder ved kommunen, at der aldrig har været problemer med miljøet, så hvorfor prøve at tvinge dem til at flytte. Måske ud af kommunen, og væk er både arbejdspladser og skattekronerne. Men det har I jo prøvet før med HV transport i Hover. Synes I, det var en god ide? Hvor mange arbejdspladser og skattekroner kostede det? At man kan fejle én gang er da ikke ensbetydende med, at kommunen skal blive ved med dette. Jeg tror ikke, der er ret mange, som kører forbi Ringkøbingvej 17, der er klar over, hvad der ligger fantastisk flot gemt bag beplantede jordvolde og træer, nej lad blot dem udvide, hvis de har brug for dette. Måske til et par nye medarbejdere, som så kunne betale skat i kommunen. Og det kunne måske også være tænkeligt, at virksomheden også kunne lave mere overskud, som så kunne komme kommunekassen til gode. Det ville i hvert fald ikke ske, hvis den skulle flytte til industrikvarteret. Det er en ommer, teknik og miljøudvalg. Brug den fornuftige del af hovedet denne gang.

Annonce