Annonce
Alarm 112

Forsvarsadvokat: OW Bunkers ledelse kendte til vilde kreditter

Kasper Palsnov/Ritzau Scanpix
OW Bunker løb en kalkuleret risiko og vidste alt om millionkreditter i Singapore, siger forsvarsadvokat.

Ledelsen og ejerne af OW Bunker var fuldt ud klar over de risici, som direktør Lars Møller løb som leder af datterselskabet Dynamic Oil Trading.

Det siger eksdirektørens forsvarsadvokat, Arvid Andersen, da han onsdag kommer med sine afsluttende bemærkninger i ankesagen ved Vestre Landsret.

- Altor (kapitalfonden bag OW Bunker, red.) vidste ned til hver en bøjet femøre, hvad der foregik, siger Arvid Andersen.

Lars Møller blev sidste år idømt halvandet års fængsel for at have forvoldt OW Bunker et tab på 645 millioner kroner.

Tabet var medvirkende til, at den nordjyske koncern, der handlede med skibsbrændstof verden over, gik konkurs 7. november 2014.

Den 45-årige direktør har anket dommen til frifindelse, mens Bagmandspolitiet kræver en skærpet straf på mindst fem års ubetinget fængsel.

Bagmandspolitiet mener, at Lars Møller gik langt ud over sine beføjelser ved at yde kreditter for 156 millioner dollar til en specifik kunde - Tankoil.

Da Tankoil ikke kunne betale, trak det tæppet væk under OW Bunker.

Men hovedkontoret i Nørresundby vidste ifølge Arvid Andersen alt om dispositionerne i Singapore.

- Man ville opbygge et profitcenter, og man løb en kalkuleret forretningsmæssig risiko.

- At gælden så voksede sig så stor, at den blev faretruende for selskabet, mener jeg ikke, at man strafferetligt skal sanktionere, siger Arvid Andersen.

Ledelsen i Nørresundby kunne løbende følge udviklingen i datterselskabet, lyder det fra advokaten.

Kort før OW Bunker kollapsede, skyldte Tankoil 156 millioner dollar til OW Bunker.

Tankoil betalte løbende renter af den hastigt voksende gæld, og det fulgte hovedkontoret ifølge advokaten også nøje med i.

Ledelsen i Nørresundby havde således alle muligheder for at følge pengestrømmene til og fra datterselskabet i Singapore, siger Arvid Andersen.

Men ingen greb ind og problematiserede, at Lars Møller gik ud over sine beføjelser, lyder det fra forsvarsadvokaten.

Lars Møller, der nu ernærer sig som skibsmægler i Tyskland, er den eneste fra den tidligere ledelse, der har fået en straffesag på nakken.

Topchefen i OW Bunker, Jim Pedersen, blev sigtet, men afgik ved døden, mens politiet var i gang med efterforskningen.

Koncernøkonomichefen var ligeledes sigtet, men sigtelsen blev frafaldet.

Den tiltalte får mulighed for det sidste ord, inden dommere og domsmænd trækker sig tilbage for at vurdere beviserne. Det ønsker han dog ikke at gøre brug af.

Retten ventes at træffe afgørelse i sagen fredag middag.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Politisk opbakning til Sommerfuglen skyldes stedets kvaliteter

Læserbrev: Sommerfuglen er kommunes nye fritidstilbud til børn og unge med psykiske og fysiske funktionsnedsættelser. Kongstanken er at have ét lokalt fritidstilbud af høj pædagogisk kvalitet i stedet for at benytte aflastningspladser på forskellige institutioner i egen og andre kommuner. Jeg er citeret i Dagbladet søndag for at sige, at den politiske opbakning til Sommerfuglen skyldes behovet for at få stedet fyldt op. Det er en udtalelse, der taget ud af en sammenhæng. Den politiske opbakning til Sommerfuglen hænger helt og aldeles sammen med tilbuddets kvaliteter. Børn med funktionsnedsættelser har svært ved at finde fritidsaktiviteter, der kan rumme deres udfordringer, og det begrænser muligheden for at knytte venskaber. Børnene på Sommerfuglen går typisk på specialskole, og det betyder, at de fleste går i skole og skaber relationer uden for deres nærmiljø. Med Sommerfuglen prioriterer vi, helt i tråd med børne- og familiepolitikken, at give børn og unge med særlige behov mulighed for at dyrke fritidsinteresser og danne trygge og nære relationer med andre børn i kommunen. Relationer de kan bygge videre på gennem deres opvækst, så Sommerfuglen bidrager til ambitionen om at skabe gode overgange fra børneområdet til voksenområdet. Politisk har vi besluttet, at Sommerfuglen som udgangspunkt er kommunens tilbud, med mindre der er faglige begrundelser for noget andet. Det har vi, fordi det er et godt tilbud, og fordi målsætningen om at skabe relationer mellem børn og unge på tværs af kommunen fordrer, at de er sammen. Jeg forstår godt, at det kan være en stor mundfuld for børn, unge og forældre at skulle flytte fra et sted, de kender og er glade for. Men jeg ved også, at de børn og unge, der er begyndt i Sommerfuglen, er glade for og trygge ved det. Der er foretaget en faglig vurdering af, hvorvidt hvert enkelt barns behov kan rummes i Sommerfuglen. I de tilfælde hvor det modsatte er konklusionen, er der fortsat et alternativt tilbud. Jeg forstår også godt, at de institutioner, kommunen hidtil har købt pladser hos, er kede af at miste børn. Men i denne sammenhæng er vores opgave som kommune først og fremmest at give børn og unge med særlige behov de samme muligheder, som andre børn og unge i kommunen. Det er klart, at dialogen med de berørte familier og institutioner skal foregå på en god og respektfuld måde. Når vi hører, at det ikke er oplevelsen alle steder, er der naturligvis grund til at vurdere, om vi kunne have gjort det anderledes. Det er i øvrigt helt almindelig praksis.

Annonce