Annonce
Ringkøbing-Skjern

Forsker: Handelsliv en forudsætning for en bys relevans

Uden et handelsliv i en by, går det øvrige liv også i stå, siger forsker. Arkivfoto: Mads Dalegaard/Scanpix
Ringkøbing-Skjern Handelsråd arbejder hen imod projekter, der skal styrke handelsliv og byudvikling i kommunens centerbyer.

RINGKØBING: Handelslivet er forudsætning for, at byer fortsat kan være relevante.

Det fastslog projektleder Maria Degn, da hun onsdag deltog i et inspirationsmøde på rådhuset i Ringkøbing, indkaldt af Ringkøbing-Skjern Handelsråd.

Maria Degn har deltaget i tværkommunale projekter på Langeland, Ærø, Faaborg-Midtfyn og Svendborg, der alle arbejder hen imod at skabe vækst i gadeplan, og nu var hun hentet til Ringkøbing for at give lokale aktører gode ideer.

Det er der god grund til, understregede formanden for handelsrådet, Bent Brodersen.

- Vi er ikke så hårdt ramt af butiksdød i vort område, men generelt er detailhandlen i Danmark inde i en trist udvikling, og den rammer også os. En undersøgelse viser godt nok, at 88 procent af borgerne er tilfredse med deres lokale butiksliv, men der skal en enorm indsats til. Især er der forsvundet mange cafeer og restauranter, noget, som både fastboende og turister klager over, sagde han.

Maria Degn understregede handlens centrale betydning for byernes trivsel.

- Uden handel, intet handelsliv, og handlen er direkte understøttende for andre vækst- og byudviklingsstrategier, for eksempel bosætning og lokalområdets attraktivitet, sagde hun.

I sit indlæg fortalte hun om, hvordan det tværkommunale projekt i det sydfynske har været med til at styrke handelslivet, ikke mindst gennem coaching af butiksfolk og andre tiltag.

Efter mødet fastslog borgmester Hans Østergaard, at sagen vil blive vendt på næste bestyrelsesmøde i handelsrådet, mens Bent Brodersen over for Dagbladet understregede, at oplægget klart er i tråd med, hvad rådet vil arbejde videre på.

- Vi er nødt til at gøre noget for at styrke handelslivet i kommunen, fastslog han.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Kære transportudvalg: Det er tid til handling på Rute 15

Læserbrev: I Ringkøbing-Skjern Kommune går det godt. Vi har en lav ledighed, erhvervsmæssig vækst - og vi har lige fået bekræftet, at vi er den foretrukne feriedestination for tyske turister i Danmark. Men vi risikerer, at udviklingen stopper, hvis Christiansborg ikke tager ansvar for hele Danmarks infrastruktur. I dag holder Folketingets Transportudvalg møde, og vi har fået 15 minutter til at forklare, hvorfor det er så presserende, at Rute 15 bliver udvidet til en 2+1 vej på strækningen mellem Herning og Ringkøbing. Rute 15 er en af kommunens vigtigste livslinjer til resten af landet. Men tæt trafik, dårlig sikkerhed og tung trafik af blandt andet store vindmølletransporter, mælketankbiler og landbrugsmaskiner sænker fremkommeligheden og gør det både farligt og vanskeligt at overhale. Vi har derfor brug for en bredere, bedre og mere farbar vej. På finansloven for 2019 blev der afsat penge til en såkaldt VVM-redegørelse. Nu har vi brug for, at der også afsættes de nødvendige midler, så arbejdet med at udvide Rute 15 kan gå i gang, så snart VVM-undersøgelsen er afsluttet. I Ringkøbing-Skjern Kommune viser vi år efter år, at vi er konkurrencedygtige og omstillingsparate. Vores virksomheder har landets højeste produktivitet, og vores BNP pr. indbygger er svimlende 23 procent højere end landsgennemsnittet. Men de positive resultater kommer ikke af sig selv. På Dansk Industris måling af erhvervsvenlighed ligger Ringkøbing-Skjern Kommune på en fortjent tredjeplads. Det er vi stolte over, men vi ved også godt, at det er en tredjeplads, som det bliver svært at fastholde i de kommende år. Ikke mindst fordi infrastrukturen trækker os ned i den samlede bedømmelse. I kategorien ”Infrastruktur” ligger vi på en sølle 79. plads ud af de 93 deltagende kommuner. Virksomhederne i kommunen er afhængige af fremkommeligheden på Rute 15, og derfor efterlyser de i høj grad også bedre infrastruktur for at kunne skabe flere arbejdspladser og endnu mere vækst. I fællesskab argumenterer vi for, at hele Danmark skal kobles på den nationale infrastruktur. Vi forlanger ikke motorveje eller hurtigtog, men vi er nødt til at insistere på, at de indfaldsveje, der skal sikre, at vi kan udnytte det store potentiale, der ligger i hele Danmark bliver prioriteret på Christiansborg. Det er dét, vi vil gøre, når vi mødes med Folketingets Transportudvalg i dag.

Annonce