Annonce
Biler

Fords mellemklasse-SUV kører formidabelt

Den ser godt ud, den nye Ford Puma, der melder sin ankomst i den populære klasse af kompakte SUV'er. Foto: Ford
Ford Puma er klassens mest velkørende model. Tilmed giver den rigtig meget værdi for pengene.
Annonce

Man kan nærmest fornemme lettelsen hos de europæiske Ford-folk, der er en god blanding af englændere og tyskere og mange andre nationaliteter.

Peugeot og Renault har i årevis kørt af sted med kunderne i de små, høje crossovere kaldet 2008 og Captur, og de seneste år er konkurrenterne strømmet til i klassen, der efterhånden har udviklet sig til en af danskernes favoritbiltyper.

Vi nævner i flæng: Seat Arona, Skoda Kamiq, Volkswagen T-Cross - for ikke at tale om Citroën C3 Aircross, Opel Crossland X og koreanske Kia Stonic.

Derfor må det også siges at være på høje tid, at Ford overgiver sig til tendensen. Ja, vi ved godt, at man forsøgte med den høje og meget rustikke Ecosport, men dens talenter var begrænsede, og den er allerede ude af markedet igen.

Ford er sjældent først til at opdage nye biltyper, men er god til at lure konkurrenterne kunsten af og så sætte ind med et par afgørende forbedringer.

Det er også tilfældet med den nye Puma, som vi har kørt de første kilometer i under den internationale præsentation i spanske Marbella.

FORD PUMA 1,0 125 TITANIUM

Pris: 225.370 kroner.

Forbrug: 18,2 km/l.

CO2 pr. km: 124 g.

Grøn ejerafgift: 250 kroner halvårligt.

Motor: 1,0 benzin med tre cylindre og turbo, mild hybrid.

Nm: 170 (210 i Sportmode).

Hk: 125/6000 o/min.

Topfart: 191 km/t.

0-100 km/t.: 9,8 sekunder.

L/B/H: 421/181/155 cm.

Anhængervægt: Maks. 1100 kg m/bremse.

Annonce

Ændret Fiesta-platform

På papiret har den mere eller mindre de samme mål, som man forventer i denne klasse.

Teknisk er den baseret på Ford Fiesta, men heldigvis har konstruktørerne fået penge til at lave platformen markant om, så akselafstanden er øget betragteligt samtidig med, at sporvidden er gjort noget bredere.

Derfor er Puma også en af klassens største biler og længere og bredere end for eksempel VW T-Cross, men dog en smule lavere.

Dermed har det været muligt for designerne at tegne en kompakt SUV, der ser større og mere muskuløs ud end broderparten af de øvrige biler i klassen.

Inde i bilen er der udmærket plads, men bagi har passagererne kun lige akkurat rum nok til benene. Ford har satset mere på et stort bagagerum, der har en interessant detalje kaldet Mega Box. Det er et dybt rum, som har plads til to golftasker i opretstående position. Der er sågar et afløb i bunden, så man kan spule det rent og lade vandet løbe ud.

Interiøret minder om det, vi kender fra Fiesta og Focus, materialerne virker gedigne og med blød plastic mange steder. Og digital instrumentering løfter virkelig oplevelsen.

Annonce

Den mest sporty i klassen

Men hvordan kører den?

Spørgsmålet er især interessant, da køreegenskaberne typisk plejer at være på højeste niveau i en Ford. Her er svaret ganske let: Alt fra motor, gear og undervogn til styretøj er sat op til narrestreger, så farmand kan have det sjovt bag rattet. Den tackler sving med stram disciplin og har et styretøj, der adlyder chaufførens mindste vink. Især hvis man vælger ST-Line, som har sportsundervogn, men den almindelige Titanium skuffer ikke.

Undervognen formår at filtrere de fleste af vejens ujævnheder fra. Hele dens måde at køre og kommunikere med chaufføren på og dens udprægede letkørthed er i særklasse. Sådan!

Indtil videre omfatter programmet kun to motorvarianter: 1,0 ecoboost med 125 eller 155 hk.

Begge er med moderne mild hybridteknik, der omfatter en lille elmotor, der sikrer hjælp under acceleration og en effektiv stop/start-funktion, mens et meget lille batteri samler strøm op.

Ford kalder det for en Puma Hybrid, men stop venligst med det, for den kan ikke køre på ren strøm som en rigtig hybrid. Når det er sagt, er effekten fra elmotoren dog mærkbar, for i Sport-programmet øges drejningsmomentet med 40-50 Nm.

Et 80 liters rum under bagagerummet er smart. Især fordi der er en drænåbning i gulvet, og dermed kan det ekstra bagagerum let rengøres med vand. Foto: Ford
Annonce

Effektive motorer

Motorerne er vellykkede, men fin trækkraft fra lave omdrejninger, en energisk lyd, og selv versionen med 125 hk mangler ikke kræfter, men storebror udmærker sig især ved bedre trækkraft fra lave omdrejninger. Merprisen er 16.000 kroner. Under alle omstændigheder er sjette gear et motorvejsgear, for her er der ikke meget accelerationspower at hente.

Senere i år kommer en 1,5-dieselmotor med 120 hk, ligesom der også bliver mulighed for at vælge automatgear i forbindelse med benzinmotoren med 125 hk.

Der er fem køreprogrammer, som vælges ved tryk på en knap, blandt andet Normal, Eco, Sport og et par stykker, der optimerer for eksempel antispinkontrollen ved kørsel i glat føre.

Desværre er der kun en lidt primitiv automatisk nødbremse, der stopper for andre biler, med i prisen, mens den avancerede, der også kan stoppe for fodgængere, er med i en pakke, som koster 11.620 kroner, men som så også indeholder adaptiv fartpilot, bakkamera og halvautomatisk parkeringssystem.

Arbejdspladsen bag rattet er solid, og fra ST-Line er den digitale instrumentklynge på 12,3 tommer standard, og der er flere valgmuligheder i forhold til layoutet. Foto: Ford
Annonce

Masser af udstyr

Ford Puma er ikke blandt de billigste biler, da den koster fra 225.000 kroner.

Typisk er startpriserne i klassen omkring 200.000 kroner, sågar helt ned til 180.000 kroner, men importøren har valgt, at mindste benzinmotor er med 125 hk, hvor konkurrenterne normalt har omkring 95-100 hk, mens udstyrsniveauet starter ved det nydelige Titanium. Her er der 17-tommer fælge, sportssæder, ottetommer skærm med navigation, Apple Carplay, klimaanlæg, trådløs opladning af mobiltelefonen og p-sensor bag.

Merprisen er små 14.000 kroner for ST-Line, der også har digital instrumentering, sportsundervogn og en lang række kosmetiske ændringer, som får Puma til at se virkelig cool ud. Senere kommer der angiveligt også en mere hårdkogt Puma ST, formentlig med samme 200-hk motor som i Fiesta ST.

Den nye Puma holder hos forhandlerne nu.

I sidste ende kan det dog være, at den nye Kuga, der er storebror til Puma, kommer til at spænde ben for bilens udbredelse. Ford har nemlig dumpet prisen på Kuga Plug-in Hybrid, der med i alt 225 hk starter fra kun 271.000 kroner, så det kan godt gøre de dyreste eksemplarer af Puma lidt overflødige.

Det store højdepunkt er køreegenskaberne, der er klassens bedste. Ford Pumatackler sving med stram disciplin og har et styretøj, der adlyder chaufførens mindste vink. Foto: Ford
Annonce

Konklusion

Den nye Ford Puma er et meget interessant indslag i den populære klasse af de små, kompakte SUV'er. Den ser godt ud, kører fremragende og har et stort bagagerum. Startprisen kan synes høj, men kigger man på motorkraft og udstyr, er den nærmest billig. Ulempen er et lille bagsæde, og så kunne Ford godt installere en bedre automatisk nødbremse som standard.

Avisen var inviteret til Marbella af Ford.

Annonce
Annonce
Ringkøbing-Skjern

Corona-mistanke: Faster/Hanning har fået en spiller testet for corona, og da svaret ikke var kommet, blev deres kamp i serie 3 udsat

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Ny aftale om genåbningen på plads: Forsamlingsforbud opretholdes, og baråbningstider udvides i fase 4  

Annonce