LYNE/TARM: - Jeg kan kun beklage, at jeg har været her for 10 år siden, og at der ikke er sket en skid.
Så klar var udmeldingen fra Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen.
Fredag eftermiddag var han en del af en lokal rådslagning. For i Lyne har man i mere end et årti kæmpet for, at landevejen mellem Tarm og Lyne skulle gøres bedre at cykle på. Lige nu er der ingen cykelsti, og de lokale kritiserer forholdene.
Så da Kristian Pihl Lorentzen beklagede, at der ikke var sket noget, var der da også en lokal cyklist, som påpegede, at der rent faktisk var sket noget. Der var sket det, at forholdene for cyklister var blevet ringere i den periode. For nu er der højere hastighed – 90 kilometer i timen – på dele af strækningen mellem de to byer.
De lokale i Lyne var ellers på papiret tæt på at få noget af deres ønske om en cykelsti opfyldt, da staten udpegede 24 mulige cykelstier, man kunne støtte. Men Socialdemokratiet og regeringens støttepartier droppede i februar projektet fra Tarm og cirka halvvejs til Lyne.
Politikere: Farligt sted
Men om ikke andet har afslaget gjort cykelstiprojektet aktuelt igen. Så derfor var Kristian Pihl Lorentzen igen mødt op i Lyne for at se på behovet for en cykelsti. Denne gang var Socialdemokratiet og Ringkøbing-Skjern også repræsenteret, for viceborgmester Søren Elbæk deltog. Selvom partifarven er forskellig, er de to politikere enige om, at projektet i Lyne skal prioriteres.
- Vi var da skuffede over, at cykelstien her ikke kom med i det seneste forlig. Men vi knokler på og fortsætter. Jeg vil arbejde benhårdt på, at det kan komme med næste gang, siger Søren Elbæk (S).
Da viceborgmesteren fredag besigtigede strækningen nord for Lyne, var dommen klar:
- Det er oplagt, at cyklisme på statsveje er livsfarligt. Jeg ville ikke sende mine børn ud på den rute her, lød det fra viceborgmesteren.
Transportordfører Kristian Pihl Lorentzen (V) har svært ved at forstå, hvorfor projektet mellem Tarm og Lyne blev sløjfet, da regeringen og støttepartier delte 370 millioner ud til cykelstier ved statsveje.
- Jeg synes, det er et meget farligt sted. Så jeg er uforstående over for det. Jeg besøgte stedet igen for at få ammunition til, at vi kan få projektet med i næste runde, siger transportordføreren.
Ordfører vil prioritere Lyne
Generelt er de to enige om, at man skal prioritere cyklisme højere. Det gælder skolebørn, der trygt skal kunne cykle til skole, og det gælder også, nu når elcykler vinder frem, og man lettere kan cykle længere. Hver gang en borger cykler en kilometer, tjener samfundet otte kroner, fordi det er så sundt at cykle.
Søren Elbæk (S), viceborgmester, Ringkøbing-Skjern KommuneJeg ville ikke sende mine børn ud på den rute her.
Folketingets partier har da også sagt ja til at arbejde endnu mere for at fremme cyklismen. I Venstre går man til forhandlingsbordet med målet om at sætte halvanden milliard af til at få folk på jernhesten. Det kan også gavne strækningen mellem Tarm og Lyne og de andre tre projekter, som i første omgang røg i svinget.
- Det er klart, at de projekter, der allerede har været i gryden, står stærkt. Så man skulle da være et skarn, hvis ikke de fire resterende projekter bliver nogle af de første, der bliver taget, siger Kristian Pihl Lorentzen.