Annonce
Tarm

Folketingsmedlem og trafikordfører kæmper for cykelsti: - Jeg kan kun beklage, der ikke er sket en skid på 10 år

Lone Andersen og flere andre lokale i Lyne kæmper for bedre cykelforhold. Transportordfører Kristian Pihl Lorentzen (i midten) besøgte landsbyen for omtrent et årti siden. Fredag troppede Venstre-manden op igen. Det samme gjorde den socialdemokratiske viceborgmester Søren Elbæk. Foto: Mikkel Jezequel
I mere end et årti har de lokale kæmpet for en cykelsti, der kan gøre det sikkert og trygt at cykle langs hovedvejen. For omtrent 10 år siden var Venstres transportordfører til møde i byen. Fredag var han på besøg igen, og denne gang troppede også kommunens socialdemokratiske viceborgmester op.

LYNE/TARM: - Jeg kan kun beklage, at jeg har været her for 10 år siden, og at der ikke er sket en skid.

Så klar var udmeldingen fra Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen.

Fredag eftermiddag var han en del af en lokal rådslagning. For i Lyne har man i mere end et årti kæmpet for, at landevejen mellem Tarm og Lyne skulle gøres bedre at cykle på. Lige nu er der ingen cykelsti, og de lokale kritiserer forholdene.

Så da Kristian Pihl Lorentzen beklagede, at der ikke var sket noget, var der da også en lokal cyklist, som påpegede, at der rent faktisk var sket noget. Der var sket det, at forholdene for cyklister var blevet ringere i den periode. For nu er der højere hastighed – 90 kilometer i timen – på dele af strækningen mellem de to byer.

De lokale i Lyne var ellers på papiret tæt på at få noget af deres ønske om en cykelsti opfyldt, da staten udpegede 24 mulige cykelstier, man kunne støtte. Men Socialdemokratiet og regeringens støttepartier droppede i februar projektet fra Tarm og cirka halvvejs til Lyne.

Annonce

Politikere: Farligt sted

Men om ikke andet har afslaget gjort cykelstiprojektet aktuelt igen. Så derfor var Kristian Pihl Lorentzen igen mødt op i Lyne for at se på behovet for en cykelsti. Denne gang var Socialdemokratiet og Ringkøbing-Skjern også repræsenteret, for viceborgmester Søren Elbæk deltog. Selvom partifarven er forskellig, er de to politikere enige om, at projektet i Lyne skal prioriteres.

- Vi var da skuffede over, at cykelstien her ikke kom med i det seneste forlig. Men vi knokler på og fortsætter. Jeg vil arbejde benhårdt på, at det kan komme med næste gang, siger Søren Elbæk (S).

Siden indbyggerne i Lyne begyndte arbejdet for at få en cykelsti langs hovedvejen, er forholdene blevet værre, mener cyklist og pensionist Christian Jørgensen. For nu er hastigheden sat op til 90 kilometer i timen på et stykke af strækningen, og autoværnet gør det sværere at føle sig tryg som cyklist, synes han, fordi der nu er mindre plads i rabatten. Foto: Mikkel Jezequel

Da viceborgmesteren fredag besigtigede strækningen nord for Lyne, var dommen klar:

- Det er oplagt, at cyklisme på statsveje er livsfarligt. Jeg ville ikke sende mine børn ud på den rute her, lød det fra viceborgmesteren.

Transportordfører Kristian Pihl Lorentzen (V) har svært ved at forstå, hvorfor projektet mellem Tarm og Lyne blev sløjfet, da regeringen og støttepartier delte 370 millioner ud til cykelstier ved statsveje.

- Jeg synes, det er et meget farligt sted. Så jeg er uforstående over for det. Jeg besøgte stedet igen for at få ammunition til, at vi kan få projektet med i næste runde, siger transportordføreren.

Annonce

Ordfører vil prioritere Lyne

Generelt er de to enige om, at man skal prioritere cyklisme højere. Det gælder skolebørn, der trygt skal kunne cykle til skole, og det gælder også, nu når elcykler vinder frem, og man lettere kan cykle længere. Hver gang en borger cykler en kilometer, tjener samfundet otte kroner, fordi det er så sundt at cykle.


Jeg ville ikke sende mine børn ud på den rute her.

Søren Elbæk (S), viceborgmester, Ringkøbing-Skjern Kommune


Folketingets partier har da også sagt ja til at arbejde endnu mere for at fremme cyklismen. I Venstre går man til forhandlingsbordet med målet om at sætte halvanden milliard af til at få folk på jernhesten. Det kan også gavne strækningen mellem Tarm og Lyne og de andre tre projekter, som i første omgang røg i svinget.

- Det er klart, at de projekter, der allerede har været i gryden, står stærkt. Så man skulle da være et skarn, hvis ikke de fire resterende projekter bliver nogle af de første, der bliver taget, siger Kristian Pihl Lorentzen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Tarm

Nej tak til narkotest kostede blod

Skjern For abonnenter

Ministeren lovede ikke noget: Men viceborgmesteren hørte hende sige, det er oplagt, at Skjern Å bliver naturnationalpark

Annonce