Annonce
Ringkøbing-Skjern

FN og Vedersø Kirke har et fællesskab

Bo Beskows kunstværk i Vedersø Kirke. Foto: Svend Aage Nielsen
Annonce

Kronik: I skriftet Vedersø Kirke fortælles det, at den glasmosaik, der er ophængt i et af vinduerne mod nord, viser englens bebudelse til Maria, at hun skal bliv med barn ved Helligånden og føde barn Jesus. Det er skænket til kirken af St. Johannes-menigheden i Norrköbing i Sverige. Kunstneren bag den fine mosaik er Bo Beskow.

Bo Beskow var den kunster, der portrætterede FN’s 2. generalsekretær Dag Hammerskjöld og som arbejdede for ham. Bo Beskow fik opgaven at udsmykke det andagt- og meditationsrum, som er i FN’s hovedbygning i New York.

Man kan synes, at verden er lille, når man opdager dette fællesskab i kunstnerisk udsmykning mellem så forskellige bygninger fjernt fra hinanden. Men det er en realitet og i den tid, hvor der efterspørges oplevelser, kan denne være værd at unde sig selv og sine nærmeste.

Der er også andre oplevelser i kirken, der viser hen til, at kristendommen ikke er en dansk specialitet, men en af verdensreligionerne, der er udgået fra Israel. Tilmed har kirken to forskellige billeder af Jesu sidste nadver med sine apostle. Det, der var alterbillede i Kaj Munks tid, er det mest gribende.

Det viser det øjeblik, hvor Jesus rækker brødet ind i munden på Judas, der ville forråde ham. Herom skrev sognepræst Christian Overgaard ved kirken, at ”mange fortolkere i ældre tid tydede det sådan, at Judas virkelig fik del i nadveren.


Man kan synes, at verden er lille, når man opdager dette fællesskab i kunstnerisk udsmykning mellem så forskellige bygninger fjernt fra hinanden. Men det er en realitet og i den tid, hvor der efterspørges oplevelser, kan denne være værd at unde sig selv og sine nærmeste.


Hvis det er tilfældet, er Jesu handling den stærkest tænkelige forkyndelse af, at Guds kærlighed omfatter alle – også forrædere!”

Imidlertid er dette gribende billede fravalgt og er nu placeret på væggen mod syd. Som alterbillede er valgt et, der er lysere i farverne, men som viser en opfattelse i den dystre kirkelige tradition, der udstillede Judas som den forræderiske jøde blandt jøderne, som helt op til vor tid blev beskyldt for at være ”Kristus mordere,” I Kaj Munks erindringer fortæller han i 1942 om en barndomsoplevelse, hvor de i hjemmet på Lolland skulle have besøg af en jyde, som han forvekslede med en jøde.

Han nævner, at det spørgsmål brændte i ham efter svar på: hvordan kunne I nænne, at slå Jesus ihjel.

Kunstneren til billedet, Harald Munk, er præget af denne anti-jødiske tradition og har billedligt talt afhugget Judas’ højre hånd.

Det er således et dystert tegn på, at kirken endnu ikke har formålet at rydde op og omvende sig for sin skyld i at lægge grund til det jødehad, der fik sit frygtelige forløb i de 12 år nazismen var ved magten i Tyskland og dets deri følgagtige folk.

Læser man den ældre Luthers skrift fra 1542 ”Om jøderne og deres løgne” som i vid udstrækning er fortiet i den lutherske tradition, så kan det ses, at han forslag til at fratage jøderne deres menneskerettigheder af nazisterne, blev gjort til deres helt aktuelle dagsorden. Som et lyspunkt i det kirkelige mørke herom, tog alene daværende statsminister Lars Løkke Rasmussen helt afstand fra denne del af Luthers lære ved reformationsfejringen i 2017.

Prædikestolen er også præget af motiver fra Det nye Testamente, herunder af de gribende ord i Paulus’ brev til Kolossenserne 2,14, at Jesus ved sin forsoningsdød ”udslettede det anklagende skyldbrev ved at nagle det til korset.”

Mens Helligåndsduen ses under Lydhimlen er det græske sprog taget i brug under prædikestolens kant. Oversat til dansk står der: ”Hvis jeg nu ikke kender sprogets kraft, vil jeg stå som en fremmed for den, der taler, og den, der taler. som en fremmed overfor mig.” Tankevækkende ord, som Paulus skriver i sit 1. brev til Korintherne, kapitel 14.

Korset på nordvæggen må også nævnes. Det er nævnt i en udsendelse om Kaj Munk, der henviste til det i sin prøveprædiken i 1924 med ordene.

”Tænk på, hvad den mand har gjort for dig.” Da pastor betyder ”hyrde” er det også gribende – med tanke på Kaj Munk - at en af teksterne på altertavlen lyder: ”Den gode hyrde sætter sit liv til for fårene…” Mindetavlen om Kaj Munk er også en fin henvisning til den salme, han valgte så ofte: ”Jeg venter dig Herre Jesus til dom…”

Den er meget sigende om Kaj Munks forkyndelse. Over udgangen fra kirken er der en såkaldt tymfanon, der viser et kompromis mellem den frugtbarhedstro, der blev afløst af kristendommen: En fallos omgivet af løver. Af kirketjener Viggo Thornvig kaldet: ”Daniel i løvekulen, det siger pastor Munk også.” Af Arne Munk spontant benævnt som: ”Fallos i løvekulen.”

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Hvide Sande

Søndervig Vandværk: Det ligner chikane fra forsyningens side

Ringkøbing

Søndervig Vandværk går solo og investerer for 18 millioner

Danmark For abonnenter

Bekymret statsminister vil udsætte åbning af nattelivet og varsler mundbinds-påbud

Ringkøbing-Skjern

Lige nu: Ingen vand flere steder i Søndervig og Hvide Sande

Annonce