Annonce
Biler

Flyvende bilteknologisk start på det nye år

Topfarten er 290 km/t. og rækkevidden 100 km for den flyvende bil, som Hyundai og Uber har vist en prototype for. Porsche og Toyota arbejder også på flyvende biler. Foto: Hyundai
Gennemsigtig solskærm, selvkørende ladestandere til elbiler og en flyvende bil er blandt nogle af de teknologiske nyskabelser, som vi allerede har set i år.

Det virker egentlig enkelt, men kræver tankevirksomhed at omsætte til virkelighed.

Sådan er det med mange opfindelser.

Det gælder også inden for den firehjulede verden, hvor den store CES-elektronikmesse i Las Vegas byder på flere nyskabelser. Det gælder blandt andet en åbenlys opfindelse fra tyske Bosch, som har udviklet en delvist gennemsigtig solskærm, kaldet Virtuel Visor, som på samme tid tillader delvis gennemsyn, men samtidig giver skygge for øjnene.

Baggrunden er alvorlig nok. Der sker nemlig tusindvis af ulykker hvert år på grund af blænding. Boschs løsning omfatter en LCD-skærm, hvor felterne tilpasses føreren.

Dr. Steffen Berns, som er chef for Bosch Car Multimedia, uddyber:

"For de fleste bilister verden over er en almindelig solskærm, som vi kender den, ikke nok for at undgå farlig blænding. Specielt ved solopgang og -nedgang, hvor solen i stort omfang kan nedsætte førerens udsyn. Nogle af de mest enkle opfindelser kan have størst effekt, og Virtuel Visor ændrer faktisk den måde, som føreren ser vejen på."

Bosch har endnu ikke meldt ud, at systemet kommer i produktion. Men det er formentlig ikke langt ude i fremtiden.

Annonce

Ny teknologi

CES (Consumer Electronic Show) i Las Vegas er en af de messer, hvor bilproducenter og underleverandører viser ny teknologi. De, som ikke deltager, lancerer i mange tilfælde nyheder op til messen, som omfatter mange hightechproducenter.

Flyvende bil til test i 2023

I den mere spektakulære afdeling finder vi prototypen for en flyvende bil, som Hyundai har udviklet sammen med kørselstjenesten Uber.

Den har plads til fire personer, er udstyret med en elektrisk motor og kan flyve med op 290 kilometer i timen, mens rækkevidden er 100 kilometer, opladningstiden fem til syv minutter og flyvehøjden 300-600 meter. Hyundai har dog endnu ikke vist en flyvefærdig version af bilen, der skal have pilot på i starten, men senere kommer i en selvstyrende version.

De ambitiøse planer er at lancere flyvende biler i en række storbyer. Australske Melbourne og de amerikanske Dallas og Los Angeles bliver de første byer, hvor bilerne skal kunne ses.

Uber vil foretage de første testflyvninger i år og sigter efter at lancere den første flyvende taxi allerede i 2023.

Hyundais viceformand, Euisun Chung, forventer dog først, at en egentlig luftbåren taxaservice vil begynde i 2028, mens iagttagere forventer, at der mindst går 10 år, før gennembruddet kommer for de flyvende biler. Det kræver også, at den juridiske og lovmæssige del er på plads.

Bilproducenter som Porsche og Toyota arbejder også med flyvende biler. Mens Boeing og Airbus også er involveret i lignende projekter, ligesom helikopter-producenten Bell og den brasilianske flyproducent Embraer.

Oplader kører selv ud til elbilen

Volkswagen har i flere år været med på CES, men holdt sig i år hjemme og offentliggjorde en innovation lige før messen. Det er en selvkørende opladerobot. Den kan for eksempel virke i p-huse eller på store parkeringspladser, hvor den kører fra en opladestation og direkte ud til en elbil.

Den er udstyret med kameraer, lasere og scannere og kan derfor bevæge sig frit rundt i parkeringsområdet. Robotten kan have beskedne 25 kWh om bord, men til gengæld aflevere dem til bilen med en effekt på 50 kW. Prototypen fungerer med V2X-kommunikation, hvilket betyder, at bilen selv kan være online med robotten, men ejeren styrer selvfølgelig processen.

Det er en teknologi, som har store perspektiver, lyder det fra Mark Möller, som er udviklingschef for Volkswagen Group Components.

"På den her måde undgår man det kendte bøvl ved, at den elektriske opladeplads er optaget. Her vælger bare sin sædvanlig p-plads, så kommer der strøm fra den lille hjælper," oplyser han og fortsætter:

"Den mobile oplade-robot vil sætte en revolution i gang, hvad angår opladning på parkeringspladser og parkeringshuse og -kældre, fordi vi bringer opladeinfrastrukturen til bilen og ikke den anden vej rundt. På denne her måde kan vi gøre hver parkeringsplads elektrisk, uden at skulle lave en kompleks elektrisk infrastruktur," siger Mark Möller.

Der sker hver år mange ulykker på grund af solblænding. Solskærmene fra Bosch er lavet af en gennemsigtig LCD-plade, hvor små felter kan lukke af for solen. Foto: Bosch
Den selvkørende ladestation kan køre direkte hen til elbilen og lade med 50 kW. Den kan komme hurtigt i produktion lover VW. Foto: Volkswagen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ringkøbing-Skjern

Ørskovs mor ansat i stilling, som datteren fik trumfet igennem i byrådet

Læserbrev

Burde Danmarks Naturfredningsforening skifte navn til Danmarks NaturForureningsForening?

Læserbrev: Jeg synes, det er beskæmmende endnu en gang at se Danmarks Naturfredningsforening demonstrere sin magt, bare fordi de kan, og samtidig bruge naturbeskyttelseshensyn som undskyldning eller påskud. Sagen vedrørende 11 sommerhusområder på Holmsland Klit, hvor der af juridiske årsager skal dispenseres fra §3-restriktioner, når der skal bygges om, bygges til eller nybygges, er endnu et eksempel på DN's evige trang til at demonstrere magt uden skelen til, om det nødvendigvis gavner naturen. Jeg tror, alle med bare minimal indsigt i denne sag er enige om, at det er rent juristeri, når kommunerne ikke i tide fik lokalplanerne på plads i disse såkaldte "aftaleområder", inden den nuværende naturbeskyttelseslov trådte i kraft i starten af halvfemserne. Nu er de berørte grundejere så blevet gidsler i en sag, hvor DN åbenbart har trang til at demonstrere sin magt. Dette uagtet, at parterne i sagen er enige om, at ingen har begået denne juridiske fodfejl med forsæt. Men tilbage til naturen, som bør være DN's fokus i denne sag. Foregår der rent faktisk overgreb på uerstattelig og jomfruelig klit hede i disse områder? For overblikkets skyld skal vi huske på, at små 10 procent af Danmarks areal for nuværende er §3-område og herunder stort set al ubebygget areal på Holmsland Klit. Vi vader i bogstaveligste forstand i natur til knæene, uanset hvilken vej vi skal. Det er efterhånden almindeligt at DN er første hurdle, uanset hvad der skal laves. Om det er oprensning af en gammel grøft eller renovering af en sti eller bare udskiftning af et tørrestativ, så skal DN høres og være tilfreds. I denne sag snakker vi om 7-800 sommerhusgrunde, altså sandsynligvis knap 100 hektar. Det kan så vurderes i forhold til de cirka 25.000 hektar §3-arealer, der er alene i Ringkøbing-Skjern Kommune. Det er da også forkasteligt, at vi som borgere skulle formaste os til at bruge en lille smule natur. Nu er DN heldigvis blevet enig med sig selv om, at hvis bare der er hyben nok på grunden, så vil man ikke bruge sin magt ... Så kære grundejere; få nu smidt nogle hyben i jorden, så er der ikke flere problemer med DN. Hyben er i øvrigt en invasiv plante, som stat, kommuner og private, herunder grundejerforeninger, bruger en masse energi og penge på at bekæmpe i klitterne.

Kultur

Børnetegning som altertavle og ingen Jesus på korset: Lettere amputeret kirke genåbner

Annonce