x
Annonce
Biler

Flyvende bilteknologisk start på det nye år

Topfarten er 290 km/t. og rækkevidden 100 km for den flyvende bil, som Hyundai og Uber har vist en prototype for. Porsche og Toyota arbejder også på flyvende biler. Foto: Hyundai
Gennemsigtig solskærm, selvkørende ladestandere til elbiler og en flyvende bil er blandt nogle af de teknologiske nyskabelser, som vi allerede har set i år.

Det virker egentlig enkelt, men kræver tankevirksomhed at omsætte til virkelighed.

Sådan er det med mange opfindelser.

Det gælder også inden for den firehjulede verden, hvor den store CES-elektronikmesse i Las Vegas byder på flere nyskabelser. Det gælder blandt andet en åbenlys opfindelse fra tyske Bosch, som har udviklet en delvist gennemsigtig solskærm, kaldet Virtuel Visor, som på samme tid tillader delvis gennemsyn, men samtidig giver skygge for øjnene.

Baggrunden er alvorlig nok. Der sker nemlig tusindvis af ulykker hvert år på grund af blænding. Boschs løsning omfatter en LCD-skærm, hvor felterne tilpasses føreren.

Dr. Steffen Berns, som er chef for Bosch Car Multimedia, uddyber:

"For de fleste bilister verden over er en almindelig solskærm, som vi kender den, ikke nok for at undgå farlig blænding. Specielt ved solopgang og -nedgang, hvor solen i stort omfang kan nedsætte førerens udsyn. Nogle af de mest enkle opfindelser kan have størst effekt, og Virtuel Visor ændrer faktisk den måde, som føreren ser vejen på."

Bosch har endnu ikke meldt ud, at systemet kommer i produktion. Men det er formentlig ikke langt ude i fremtiden.

Annonce

Ny teknologi

CES (Consumer Electronic Show) i Las Vegas er en af de messer, hvor bilproducenter og underleverandører viser ny teknologi. De, som ikke deltager, lancerer i mange tilfælde nyheder op til messen, som omfatter mange hightechproducenter.

Flyvende bil til test i 2023

I den mere spektakulære afdeling finder vi prototypen for en flyvende bil, som Hyundai har udviklet sammen med kørselstjenesten Uber.

Den har plads til fire personer, er udstyret med en elektrisk motor og kan flyve med op 290 kilometer i timen, mens rækkevidden er 100 kilometer, opladningstiden fem til syv minutter og flyvehøjden 300-600 meter. Hyundai har dog endnu ikke vist en flyvefærdig version af bilen, der skal have pilot på i starten, men senere kommer i en selvstyrende version.

De ambitiøse planer er at lancere flyvende biler i en række storbyer. Australske Melbourne og de amerikanske Dallas og Los Angeles bliver de første byer, hvor bilerne skal kunne ses.

Uber vil foretage de første testflyvninger i år og sigter efter at lancere den første flyvende taxi allerede i 2023.

Hyundais viceformand, Euisun Chung, forventer dog først, at en egentlig luftbåren taxaservice vil begynde i 2028, mens iagttagere forventer, at der mindst går 10 år, før gennembruddet kommer for de flyvende biler. Det kræver også, at den juridiske og lovmæssige del er på plads.

Bilproducenter som Porsche og Toyota arbejder også med flyvende biler. Mens Boeing og Airbus også er involveret i lignende projekter, ligesom helikopter-producenten Bell og den brasilianske flyproducent Embraer.

Oplader kører selv ud til elbilen

Volkswagen har i flere år været med på CES, men holdt sig i år hjemme og offentliggjorde en innovation lige før messen. Det er en selvkørende opladerobot. Den kan for eksempel virke i p-huse eller på store parkeringspladser, hvor den kører fra en opladestation og direkte ud til en elbil.

Den er udstyret med kameraer, lasere og scannere og kan derfor bevæge sig frit rundt i parkeringsområdet. Robotten kan have beskedne 25 kWh om bord, men til gengæld aflevere dem til bilen med en effekt på 50 kW. Prototypen fungerer med V2X-kommunikation, hvilket betyder, at bilen selv kan være online med robotten, men ejeren styrer selvfølgelig processen.

Det er en teknologi, som har store perspektiver, lyder det fra Mark Möller, som er udviklingschef for Volkswagen Group Components.

"På den her måde undgår man det kendte bøvl ved, at den elektriske opladeplads er optaget. Her vælger bare sin sædvanlig p-plads, så kommer der strøm fra den lille hjælper," oplyser han og fortsætter:

"Den mobile oplade-robot vil sætte en revolution i gang, hvad angår opladning på parkeringspladser og parkeringshuse og -kældre, fordi vi bringer opladeinfrastrukturen til bilen og ikke den anden vej rundt. På denne her måde kan vi gøre hver parkeringsplads elektrisk, uden at skulle lave en kompleks elektrisk infrastruktur," siger Mark Möller.

Der sker hver år mange ulykker på grund af solblænding. Solskærmene fra Bosch er lavet af en gennemsigtig LCD-plade, hvor små felter kan lukke af for solen. Foto: Bosch
Den selvkørende ladestation kan køre direkte hen til elbilen og lade med 50 kW. Den kan komme hurtigt i produktion lover VW. Foto: Volkswagen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Corona. Vi skal bruge de danske oplevelser som aldrig før

Læserbrev: I Danmark har vi gennem de seneste ti år bygget et fantastisk turismeprodukt op med et meget bredt udbud af restauranter i alle prisklasser, som gør, at man kan spise kvalitetspizza og gourmetburgere den ene dag og på Michelinrestaurant den næste. Man kan vælge at bo på et nyistandsat vandrerhjem eller på et femstjernet luksushotel. Kort sagt er der masser af oplevelser til enhver smag. Men alle virksomhederne i erhvervet er hårdt ramt af COVID-19-virussen, og vil vi fortsat have et spændende og differentieret oplevelsesudbud i Danmark, så har vi alle et ansvar. Et ansvar for at støtte de danske restauranter, cafeer, forlystelsesparker og øvrige oplevelsesvirksomheder for at bidrage til deres overlevelse. De første konkurser fra hotel- og restauranterhvervet er begyndt at tikke ind. Desværre kommer der flere. Mange flere. Regeringen har allerede gjort meget, og det har danskerne også. Nogle restauranter og hoteller har satset på takeaway gennem krisen, og mange fortæller om kolossal opbakning fra nærmiljøet. Netop denne følelse må vi ikke glemme, når Danmark igen åbner. For behovet for støtte til de lokale virksomheder vil bestå. Denne krise forsvinder ikke igen med det samme. Erfaringer fra tidligere kriser viser, at det vil tage turisme- og oplevelseserhvervet flere år at komme tilbage til det tidligere niveau. Måske kommer turisterne igen - men hvornår? De senere år er turisterne kommet rejsende hertil fra hele verden for at tage del i den danske hygge og se på dansk kultur og design. De lægger 55 milliarder kroner om året. Penge, som bidrager til et stærkt turisterhver, vi som danskere også får mulighed for at nyde. Men når forbruget fra udenlandske turister forsvinder, er der ekstraordinært brug for, at vi selv støtter op. Vi kan ikke forvente, at udenlandske turister og forretningsrejsende med det samme igen strømmer til landet. Og selvom vi danskere kan ikke dække hele deres forbrug, så kan vi bidrage flere steder. Dette forår har mange været nødsaget til at aflyse runde fødselsdage, konfirmationer, bryllupper og andre store mærkedage, der skulle være fejret på hoteller, kroer og restauranter. Forhåbentlig kan disse fejringer gennemføres på et senere tidspunkt. Og måske kan en del af feriebudgettet, der var afsat til en tur til Østen eller Middelhavet i stedet bruges på ophold langs de danske kyster og til at nyde et fantastiske måltider på landets restauranter. Støtter vi ikke erhvervets virksomheder i dag, har vi dem måske ikke i morgen. Det vil være en skam, for turismeproduktet i Danmark er vokset med innovative ideer og spændende nye projekter, som skaber arbejdspladser, omsætning og vækst i hele Danmark. I år er året, hvor ‘Staycation’ får en helt anden betydning. Det er nemlig dét, der kan være med til at sikre turismeerhvervets overlevelse.

Annonce