Annonce
Udland

Flyselskaber holder Boeing-fly på jorden efter fund af revner

Mark Ralston/Ritzau Scanpix
Amerikansk og brasiliansk flyselskab har fundet tegn på revner i 13 fly. 38 skandinaviske fly skal undersøges.

Et amerikansk og et brasiliansk flyselskab har taget i alt 13 Boeing 737 NG-fly ud af drift, efter at der er blevet fundet tegn på revner i flyene.

Det skriver nyhedsbureauet Reuters natten til torsdag dansk tid.

Det amerikanske flyselskab Southwest Airlines oplyser, at det onsdag har taget to fly ud af drift.

Ligeledes har det brasilianske flyselskab Gol Linhas Aereas gjort med 11 fly af samme flytype.

De to flyselskaber er begge store operatører af Boeings 737-fly, både NB-modellen og MAX-modellen, som har været underlagt flyveforbud i månedsvis efter to dødelige flystyrt.

I september fandt Boeing revner i flere 737 NG-fly.

Det fik den amerikanske luftfartsmyndighed, FAA, til at kræve inspektion af i alt 165 fly. Langt de fleste af disse var Southwest Airlines-fly.

Southwest Airlines oplyser natten til torsdag, at der ikke er fundet problemer i "langt de fleste" af selskabets undersøgte fly.

Og de to fly, der har vist tegn på revner, vil "forblive ude af drift, indtil problemet er helt løst", lyder det i meddelelsen.

Ifølge branchemediet check-in.dk har FAA også krævet, at 38 skandinaviske Boeing 373 NG-fly skal tjekkes for revner.

Der er ifølge mediet tale om både SAS- og Jet Time-fly. Jet Time er et dansk charterselskab.

Revnerne er fundet på det stykke, der på engelsk kaldes en "pickle fork".

Det er ifølge nyhedsbureauet dpa den del af flyet, som fæstner vingerne med flykroppen. Dette stykke er ellers designet til at holde hele flyets levetid.

- Boeing har gjort FAA opmærksom på problemet og har aktivt engageret os med vores globale kunder af 737 NG-flyene i forhold til at støtte de påkrævede undersøgelser, skriver Boeing i en meddelelse.

Samtidig understreger flyproducenten, at problemet med revner ikke vedrører nogle af dets omstridte 737 MAX-fly.

/ritzau/

Annonce
Link til artikel på check-in.dk
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
112

Galloway-køer mangler stadig deres ejer

Læserbrev

Udbud af ambulancekørsel: Den gode idé opstår i samarbejdet

Læserbrev: I løbet af januar tager Region Midtjylland vigtige skridt i retning af at fastlægge fremtidens ambulancekørsel, når der tages stilling til det kommende udbud af kørslen. Der er meget på spil i regionsrådets måde at skrue udbuddet sammen på: Grundlæggende spørgsmål om, hvilken pris og kvalitet borgerne kan få for skattekronerne i de kommende år, og mulighederne for at bruge offentlig-privat samarbejde som driver for innovation i den offentlige sektor. I disse år går en stor generation på pension med udsigt til at leve længere, og færre er tilbage til at forsørge flere. Lige som vi står overfor udfordringer med at få sundhedskronerne til at række, fordi folk lever længere, og flere får kroniske sygdomme. Der er med andre ord grundlag for at tænke nyt og bruge det store potentiale, der ligger i samarbejdet mellem sektorerne, til at få mere for pengene og levere ny og innovative løsninger. De gode ideer og intelligente løsninger på sundhedsområdet er allerede mange – og regionerne er grundlæggende gode til at række ud til offentlig-privat samarbejde i udviklingen af nye innovative teknologier og måder at løse sundhedsudfordringen på. Historisk gælder det også indenfor det akutte og det præhospitale område, hvor vi har set forsøg med el-køretøjer, kunstig intelligens, stabilisering eller færdigbehandling af KOL-patienter. Og mange nye tiltag er for længst implementeret, som for eksempel den elektroniske patientjournal, der optimerer patientforløbet, eller EKG taget allerede i ambulancen, som sikrer, at hjertepatienter kommer til det rigtige hospital. Langt flere bliver i dag hjulpet hurtigere og bedre, fordi den fælles innovation fungerer. Region Midt står overfor de kommende udbud på ambulanceområdet, og her har regionen gode muligheder for at stille krav i udbud til andet og mere end blot økonomien. Udbud bliver dermed en vej til at omsætte innovationen og de smarte løsninger hos leverandørerne til realitet til gavn for borgerne. Man behøver ikke se længere end til Norge, hvor flere kommuner gik sammen om at stille krav om CO2-neutrale byggepladser til leverandørerne i forbindelse med et stort fælles byggeri. På den måde kommer offentlige økonomiske muskler i spil og bliver en driver for innovationen. På samme måde har Region Midtjylland med udbuddet gode muligheder for at skubbe på innovation på sundhedsområdet til patienternes og borgernes fordel.

Annonce