Annonce
Rejser

Flymad: Danske delikatesser letter vejen til Singapore

Airbus A350 er et støjsvagt letvægtsfly, som bruger 25 procent mindre brændstof. Maden er "up where we belong", men benpladsen kunne godt bruge et par centimeter - særligt hvis man selv har mange af dem. Foto: Singapore Airlines
Isen er fra Skarø, osten fra Vendsyssel og chokoladen fra Vestsjælland, når Singapore Airlines sender passagerer til og fra østaten i sit nye miljøvenlige Airbus A350-fly.
Når man skal tilbringe 12 timer i et fly, må der gerne være om ikke lidt luksus så i hvert fald lidt behageligheder. Og de er med om bord, hvis man i Københavns Lufthavn ved halvettiden boarder et af Singapore Airlines nye fly, Airbus A350, for et halvt døgn senere at træde ud i Changi-lufthavnens varme luft.
A350 er et støjsvagt letvægtsfly, som bruger 25 procent mindre brændstof end ældre flytyper.
Støjsvagheden kan man nyde i fulde drag, og det kan man så sandelig også maden om bord. Flymad er sjældent noget, der kan få ens smagsløg til at juble af fryd. Men Singapore Airlines nye koncept kan godt få en til at glæde sig over synet af madvognen i 10.000 meters højde.
- Vi har fantastiske råvarer og mange små producenter, der leverer smagsoplevelser af højeste kvalitet. Det vil vi gerne give vore passagerer mulighed for at opleve, siger Allan Hoffery, salgs- og kommunikationschef hos Singapore Airlines.
Skarø Is har haft et længerevarende samarbejde med flyselskabet.
- Samarbejdet med Singapore Airlines startede en niche for os. Vi laver produkter med identitet for virksomheder eller arrangementer. Flyselskabet var vores første kunde, som bestilte en is, der skulle være lavet specielt til dem: En is baseret på den berømte cocktail Singapore Sling for at markedsføre både østaten og flyselskabet, siger administrerende direktør i Skarø Is Martin Jørgensen.
Skarø Is har tre varianter: Vegansk chokolade, hindbær/rabarber og saltkaramel. De to første er sorbet-is, den sidste er protein-is. Der skal kun bruges én variant, og det bliver passagererne, der får det valg.
Sønderhaven Gårdmejeri i Nordjylland skal levere osten til flyselskabet. Vendelboer er kendt for at være folk, der holder mindst begge ben på jorden, men osten Vendsyssel kan fremover nydes i de højere luftlag.
Endnu en god smagsoplevelse kommer fra Sjælland. Friis-Holm Chokolade har fået æren af at forsøde tilværelsen – både ud og hjem.

Fakta om Airbus A350

Airbus A350-900 sørger for daglig forbindelse mellem Singapore og København.
Afgang fra København er klokken 12.30, og man lander i Singapore klokken 6.00 dagen efter (lokale tider). Tidsforskellen er syv timer. I Singapore letter flyet 23.55 med landing i København klokken 6.00.
A350 er udstyret med 42 sæder på businessclass, 24 på premium economy class og 187 på økonomiklasse.
A350 har et mere aerodynamisk design og er bygget af lettere materialer end ældre flytyper. Dette giver et 25 procent lavere forbrug af brændstof.
Flyet har også en særlig LED-belysning, der skal fremme ro og afslapning under rejsen.
Sædefordelingen på økonomiklasse er 3-3-3.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder

Forslagene efter Hilde-sagen: En dyr omgang tidsspilde

Siden nyopererede Hilde-Kristin Reed Mogensen Kristi Himmelfartsdag sidste år lagde en selfie op på Facebook, er hendes navn blevet til et begreb. Hilde-sagen får de fleste læsere af Dagbladet til at tænke på benhård tolkning af sygedagpengeregler og på jobafklaring på kanten af sygesengen. Dagen før sin operation fik Hilde besked fra kommunen om, at hun få dage efter ville komme i et såkaldt jobafklaringsforløb og få frataget sine sygedagpenge til fordel for den lavere ressourceforløbsydelse. Sygedagpengeperioden på 22 uger var udløbet, og kommunen fandt ikke grundlag for at forlænge perioden. En shitstorm, en lang række artikler i Dagbladet samt et par kommunale kovendinger senere er Hilde i dag færdig med sin efterbehandling og håber at være kommet fri af kræften. Hun er også lige så stille på vej tilbage til sit job som dyrlæge i Tim. Samtidig er kommunen færdig med sin 'efterbehandling' af denne og andre sygedagpengesager, og det har nu ført til en henvendelse til beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard med forslag til ændringer af lovgivningen. Sygedagpengeperioden bør, mener kommunen, forlænges fra 22 til for eksempel 30 uger. Det vil selvfølgelig give den syge mere tid til at blive rask - men det er værd at minde kommunen om, at uanset om fristen er det ene eller det andet antal uger, så er en henvendelse som den, Hilde fik dagen før en alvorlig kræftoperation, helt hen i vejret. Men honnør for udspillet! Knap så højt løfter vi på hatten over de andre forslag fra kommunen. At det skulle gøre nogen forskel, om man kalder det jobafklaringsforløb eller jobudviklingsforløb, skal man vist have den store diplomuddannelse i bureaukrat-dansk for at forstå visdommen i. Det er nu en gang indholdet og ikke den sproglige indpakning, som betyder noget. Tilsvarende lyder forslaget om en landsdækkende kampagne, der skal fremhæve meningen med og værdien af jobafklaringsforløb, ærlig talt som en dyr omgang tidsspilde. Et godt råd: Brug i stedet kræfterne og pengene på at administrere både menneskeligt og fornuftigt i forhold til de muligheder, loven giver. Det kunne for eksempel have sparet Hilde for en opslidende kamp med myndighederne.

Annonce