Ringkøbing-Skjern

Flydtkjær genvalgt, men kun med halvt så mange stemmer som sidst

Dennis Flydtkjær (DF) er glad for, at han kan fortsætte sit arbejde i Folketinget, selv om han denne gang skal sige farvel til en hel del af sine partifæller. Partiet er nemlig mere end halveret, det samme er folketingsgruppen. Foto:Ida Guldbæk Arentsen/Scanpix
Dennis Flydtkjær (DF) halverer sit personlige stemmetal, men snupper sit partis eneste plads i Folketinget i Vestjyllands Storkreds.

Ringkøbing-Skjern: Tilbagegangen for Dansk Folkeparti rammer også Ringkøbingkredsens kandidat Dennis Flydtkjær.

Godt nok fik han torsdag eftermiddag vished om, at han var blevet genvalgt Folketinget. Men han måtte samtidig konstatere, at hans personlige stemmetal næsten er halveret.

Denne gang blev det til 4622 personlige stemmer i storkredsen. Det er langt fra det flotte stemmetal for fire år siden, der lød på godt 9000 personlige stemmer.

Dansk Folkeparti få kun valgt Dennis Flydtkjær i det vestjyske. Det betyder, at partifællerne Christian Langballe og Karina Due nu skal se sig om efter et andet job.

Dennis Flydtkjær brugte i går den nervepirrende ventetid, indtil de personlige stemmer var talt op, til at pille valgplakater ned sammen med sin kone.

Selv om Dansk Folkepartis Dennis Flydtkjær følte sig noget overset i valgkampen, da borgmester Hans Østergaard (V) og viceborgmester Søren Elbæk (S) i en fælles kampagne påpegede, at deres egne partifæller leverer mest indflydelse på Christiansborg, så er DF'eren klar med en hjælpende hånd.

- Jeg håber, at borgmesteren vil ringe til mig, hvis der er sager han gerne vil have løftet på Christiansborg, nu hvor det ikke lykkedes at få en Venstremand valgt, siger han og fortsætter:

- Som borgmester skal man efter min mening ikke kun kigge på partifarven, men på hvem der kan og vil bringe lokale sager på dagsordenen. Og det vil jeg fortsat gerne gøre, siger Dennis Flydtkjær.

En konkret sag, som DF'eren helt sikkert vil tage fat på er 2+1-vejen mellem Ringkøbing og Herning, som regeringen og Dansk Folkeparti havde en aftale om at gennemføre i løbet af få år. Socialdemokraterne har vejen på sin bruttoliste, men mangler foreløbigt penge til at finansiere alle sine infrastrukturforslag.

- Man kunne godt frygte at det vestjyske projekt nu bliver udskudt, så der skal nok presses på, hvis der skal findes en hurtig løsning, vurderer Flydtkjær.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Pas på den 300. bilist

Det er en af den slags førstepladser, vi helst vil være foruden. Men vi kommer ikke uden om det: Vestjyske bilister er landets mest drikfældige. I alt fald hvis man måler på antallet af spritbilister, som bliver fanget i politiets kontroller. Tallene er temmelig skræmmende: Politiet har i løbet af et år stoppet 13.259 tilfældige biler, og i dem sad 44 spritbilister; det vil sige, at der i gennemsnit sad en spritbilist en ud af trehundrede biler. Prøv lige at tænke lidt over det … Hvor mange biler passerer du, når du eksempelvis kører på vejen mellem Ringkøbing og Herning eller Skjern og Holstebro? Rigtig mange! Og for hver gang, du passerer nummer 299, møder du en spritbilist. Ikke nogen rar tanke! Især ikke når man tager i betragtning, at skræmmende mange ulykker involverer sprit. De seneste tal viser, at der, i perioden 2013-2017, blev dræbt 140 mennesker i trafikken i Danmark og 829 personer kom alvorligt til skade i ulykker med spirituspåvirket fører af et motoriseret køretøj. Hvorfor kører vestjyderne markant mere spritkørsel end andre danskere? Måske handler det i virkeligheden om noget så banalt, at vestjyske spritbilister tror, de kan slippe af sted med det, fordi vi bor i et tyndt befolket hjørne af landet med langt mellem politipatruljerne. Men rent faktisk ved vi det ikke. Derfor er det også godt, at politiet nu vil bruge den store mængde data, man har indsamlet, til at kortlægge spritbilisternes adfærd - ikke mindst, hvem de er, hvor gamle de er, og hvor og hvornår, de begiver sig ud på vejene. På den måde vil politiet kunne sætte ind med både forebyggende kampagner og spritkontroller. Men vi andre - det store flertal, der ikke kører spritkørsel, og ikke kunne drømme om at gøre det - kan også gøre noget. Vi kan først og fremmest gøre det socialt uacceptabelt at sætte sig bag rattet i påvirket tilstand, hvad enten det er til hverdag eller fest. Ser vi en person slingre ud mod bilen, kan vi stoppe vedkommende, bede ham eller hende aflevere nøglen, og sørge for, at de kommer godt hjem på anden vis. Vi har et ansvar for, at der ikke er nogen derude, der møder den 300. bilist.

Annonce