Annonce
Danmark

Justitsminister imødekommer alternativt flertal om køreprøver

Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Folketingsflertal vil flytte kørekort og køreprøver fra politiet til Færdselsstyrelsen, og det skal drøftes.

Justitsminister Nick Hækkerup (S) er klar til at lade spørgsmålet om ansvaret for blandt andet køreprøver og kørekort indgå i de kommende forhandlinger om et politiforlig.

Det sker, efter at et alternativt flertal i Folketinget er gået sammen om at holde fast i den tidligere VLAK-regerings beslutning om at flytte udstedelsen af kørekort, køreprøver og en række andre færdselsopgaver fra politiet til Færdselsstyrelsen.

- Jeg synes, det er naturligt, at vi sætter sagen på dagsordenen, når vi her i løbet af foråret skal forhandle om en ny flerårsaftale for politiet og anklagemyndighedens økonomi, skriver Nick Hækkerup i en mail til Ritzau.

- Den tidligere regering havde ikke fundet økonomien. Det er selvfølgelig vigtigt at have på plads, inden man flytter opgaven fra politiet til Færdselsstyrelsen, skriver justitsministeren.

Venstre mener, at der var sat økonomi af til opgaven i VLAK-regeringens tid.

I september besluttede S-regeringen at omgøre den tidligere regerings beslutning, men den nuværende regering har altså ikke opbakning til det i Folketinget.

Det alternative flertal består af Venstre, De Konservative, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og De Radikale.

Partierne var klar til i næste uge at lægge op til at pålægge regeringen at finde en model til at rykke opgaverne til Færdselsstyrelsen. Det skulle ske i forbindelse med en forespørgselsdebat i Folketinget.

Både Venstre og De Radikale er klar til at droppe forslaget i næste uge, hvis regeringen vil skifte standpunkt.

Idéen med flytningen fra politiet til Færdselsstyrelsen er, at det skal frigive omkring 115 betjente. Samtidig er håbet, at det kan sænke ventetiden for køreprøver.

- Opgaverne ligger naturligt hos Færdselsstyrelsen, som har ansvar for alle regler om kørekort og færdselsregler, siger Kristian Pihl Lorentzen, der er transportordfører for Venstre.

- Derudover kan vi frigive politifolk til egentligt politiarbejde. Det er velkendt, at politiet har brug for flere ressourcer, siger han.

Regeringens begrundelse for ikke at flytte opgaverne er, at der ikke var fundet penge til at købe de nødvendige it-systemer og betale driften af dem.

It-udgifterne ved at rykke opgaverne vil være 37 millioner kroner til et nyt it-system. Derudover koster driften ti millioner kroner årligt. Det har transportminister Benny Engelbrecht (S) oplyst i et svar til Folketinget.

Regeringen har dog ikke været afvisende over for at flytte opgaverne på et senere tidspunkt.

Kristian Pihl Lorentzen er klar til at diskutere finansieringen, men har tidligere foreslået at hæve gebyret for at gå til køreprøve. Det ligger i dag på 600 kroner. Samme melding kommer fra De Radikale.

- Det er borgerne, der tager kørekort. Derfor er det naturligt, at de udgifter, der er forbundet med det, bliver betalt af dem, der tager det, siger transportordfører Andreas Steenberg (R).

/ritzau/

Annonce
Link til forespørgsel på Folketingets hjemmeside
Link til folketingssvar fra Benny Engelbrecht
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Kære transportudvalg: Det er tid til handling på Rute 15

Læserbrev: I Ringkøbing-Skjern Kommune går det godt. Vi har en lav ledighed, erhvervsmæssig vækst - og vi har lige fået bekræftet, at vi er den foretrukne feriedestination for tyske turister i Danmark. Men vi risikerer, at udviklingen stopper, hvis Christiansborg ikke tager ansvar for hele Danmarks infrastruktur. I dag holder Folketingets Transportudvalg møde, og vi har fået 15 minutter til at forklare, hvorfor det er så presserende, at Rute 15 bliver udvidet til en 2+1 vej på strækningen mellem Herning og Ringkøbing. Rute 15 er en af kommunens vigtigste livslinjer til resten af landet. Men tæt trafik, dårlig sikkerhed og tung trafik af blandt andet store vindmølletransporter, mælketankbiler og landbrugsmaskiner sænker fremkommeligheden og gør det både farligt og vanskeligt at overhale. Vi har derfor brug for en bredere, bedre og mere farbar vej. På finansloven for 2019 blev der afsat penge til en såkaldt VVM-redegørelse. Nu har vi brug for, at der også afsættes de nødvendige midler, så arbejdet med at udvide Rute 15 kan gå i gang, så snart VVM-undersøgelsen er afsluttet. I Ringkøbing-Skjern Kommune viser vi år efter år, at vi er konkurrencedygtige og omstillingsparate. Vores virksomheder har landets højeste produktivitet, og vores BNP pr. indbygger er svimlende 23 procent højere end landsgennemsnittet. Men de positive resultater kommer ikke af sig selv. På Dansk Industris måling af erhvervsvenlighed ligger Ringkøbing-Skjern Kommune på en fortjent tredjeplads. Det er vi stolte over, men vi ved også godt, at det er en tredjeplads, som det bliver svært at fastholde i de kommende år. Ikke mindst fordi infrastrukturen trækker os ned i den samlede bedømmelse. I kategorien ”Infrastruktur” ligger vi på en sølle 79. plads ud af de 93 deltagende kommuner. Virksomhederne i kommunen er afhængige af fremkommeligheden på Rute 15, og derfor efterlyser de i høj grad også bedre infrastruktur for at kunne skabe flere arbejdspladser og endnu mere vækst. I fællesskab argumenterer vi for, at hele Danmark skal kobles på den nationale infrastruktur. Vi forlanger ikke motorveje eller hurtigtog, men vi er nødt til at insistere på, at de indfaldsveje, der skal sikre, at vi kan udnytte det store potentiale, der ligger i hele Danmark bliver prioriteret på Christiansborg. Det er dét, vi vil gøre, når vi mødes med Folketingets Transportudvalg i dag.

Annonce