Annonce
Ringkøbing

Flertal klar til at droppe strandbeskyttelse

Der har tidligere været planer om at opføre 35 surfhytter nord for Hvide Sande. Det projekt kan realiseres, hvis strandbeskyttelseslinjen bliver ophævet. Arkiv

Selv om både Danmarks Naturfredningsforening og naboer har protesteret mod ophævelse af strandbeskyttelseslinjen syv steder i kommunen, fastholder et politisk flertal, at det er en god idé.

Ringkøbing-Skjern: Det bliver lettere for Ringkøbing-Skjern Kommune at administrere, og det vil samtidig styrke turismen, fritidslivet og bosætningen, hvis det lykkes at få ophævet strandbeskyttelseslinjen syv forskellige steder i kommunen.

Det mener et politisk flertal, som bakker op om den ansøgning, som kommunens administration valgte at sende til Kystdirektoratet den 1. juni, og som politikerne først efterfølgende blev informeret om.

SF er som det eneste parti imod ophævelsen.

- Helt principielt synes vi, der er nogle værdier, som skal beskyttes og bevares af strandbeskyttelseslinjen. Det er ikke nødvendigt at fjerne den, lyder beskeden fra SFs gruppeformand Pia Vestergaard, der stemte imod ansøgningen, da sagen for nylig var på økonomiudvalgets dagsorden.

Annonce

Her vil de droppe strandbeskyttelseslinje

Naturbeskyttelsesloven fra juni 2017 giver kommuner mulighed for at søge om ophævelse af strandbeskyttelseslinjen på og ved havne primært i byzone. Det sker for at give bedre rammer for kommuner, borgere og virksomheder i hele landet.

Ringkøbing-Skjern Kommune har søgt om at få følgende strandbeskyttelseslinjen ophævet i følgende syv områder:

Ringkøbing Havn

Bork Havn

Skaven Havn

Stauning Havn

Velling Pramhavn

Hvide Sande nord

Hvide Sande syd

Mindre Naturens Rige

Dermed bakker partiet op om modstanden fra både Danmarks Naturfredningsforening og naboer til ét af de syv områder.

De opfordrer ligefrem kommunen til at trække ansøgningen tilbage.

I et åbnet brev til byrådet skriver Danmarks Naturfredningsforening, at det er "forkert og unødvendigt", at kommunen søger om ophævelsen.

- Der er ikke brug for mindre natur i Naturens Rige. Tvært imod er der brug for at fastholde bynære, grønne strandarealer til det almene fritidsliv for fastboende og turister, lyder det fra lokalformand Per Mikkelsen i brevet.

Langt fra havnen

Naboer til et område i Hvide Sande nord er heller ikke begejstrede. De er bekymrede over den manglende politiske behandling af sagen, og de undrer sig over, at området en halv kilometer fra Hvide Sande Havn kan blive omfattet af ordningen.

- Hvis man godtager denne præmis, så må samtlige arealer i og omkring Hvide Sande anses som havneareal, og en sådan godkendelse vil i så fald danne præcedens for, at kommunen kan bygge feriecentre overalt på stranden og andre fredede naturområder, lyder det i den protest, naboerne har sendt til økonomiudvalget.

Helt konkret vil en ophævelse af strandbeskyttelseslinjen nord for Hvide Sande kunne bane vejen for opførelsen af 35 surfhytter - et projekt, som naboerne tidligere har protesteret imod.

Svar efter nytår

Formand for teknik- og miljøudvalget John G. Christensen (S) understreger, at en ophævelsen af linjen ikke automatisk åbner for byggeri af konkrete projekter.

- Vi har sikret, at alle konkrete projekter skal politisk behandles, siger han.

Den tilføjelse er SF's Pia Vestergaard tilfreds med. Men det er ifølge SF'eren ingen garanti for, at omstridte projekter kan realiseres i de syv områder, hvis strandbeskyttelseslinjen ophæves.

Det er Kystdirektoratet, der skal behandle kommunernes ansøgninger om ophævelse af strandbeskyttelseslinjen. Et svar kan ventes først i det nye år.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ringkøbing-Skjern

Kommunalforsker: Der kan være tale om inhabilitet i Ørskov-sag

112

Bilist uenig med unge i brød-sag

Læserbrev

Kære transportudvalg: Det er tid til handling på Rute 15

Læserbrev: I Ringkøbing-Skjern Kommune går det godt. Vi har en lav ledighed, erhvervsmæssig vækst - og vi har lige fået bekræftet, at vi er den foretrukne feriedestination for tyske turister i Danmark. Men vi risikerer, at udviklingen stopper, hvis Christiansborg ikke tager ansvar for hele Danmarks infrastruktur. I dag holder Folketingets Transportudvalg møde, og vi har fået 15 minutter til at forklare, hvorfor det er så presserende, at Rute 15 bliver udvidet til en 2+1 vej på strækningen mellem Herning og Ringkøbing. Rute 15 er en af kommunens vigtigste livslinjer til resten af landet. Men tæt trafik, dårlig sikkerhed og tung trafik af blandt andet store vindmølletransporter, mælketankbiler og landbrugsmaskiner sænker fremkommeligheden og gør det både farligt og vanskeligt at overhale. Vi har derfor brug for en bredere, bedre og mere farbar vej. På finansloven for 2019 blev der afsat penge til en såkaldt VVM-redegørelse. Nu har vi brug for, at der også afsættes de nødvendige midler, så arbejdet med at udvide Rute 15 kan gå i gang, så snart VVM-undersøgelsen er afsluttet. I Ringkøbing-Skjern Kommune viser vi år efter år, at vi er konkurrencedygtige og omstillingsparate. Vores virksomheder har landets højeste produktivitet, og vores BNP pr. indbygger er svimlende 23 procent højere end landsgennemsnittet. Men de positive resultater kommer ikke af sig selv. På Dansk Industris måling af erhvervsvenlighed ligger Ringkøbing-Skjern Kommune på en fortjent tredjeplads. Det er vi stolte over, men vi ved også godt, at det er en tredjeplads, som det bliver svært at fastholde i de kommende år. Ikke mindst fordi infrastrukturen trækker os ned i den samlede bedømmelse. I kategorien ”Infrastruktur” ligger vi på en sølle 79. plads ud af de 93 deltagende kommuner. Virksomhederne i kommunen er afhængige af fremkommeligheden på Rute 15, og derfor efterlyser de i høj grad også bedre infrastruktur for at kunne skabe flere arbejdspladser og endnu mere vækst. I fællesskab argumenterer vi for, at hele Danmark skal kobles på den nationale infrastruktur. Vi forlanger ikke motorveje eller hurtigtog, men vi er nødt til at insistere på, at de indfaldsveje, der skal sikre, at vi kan udnytte det store potentiale, der ligger i hele Danmark bliver prioriteret på Christiansborg. Det er dét, vi vil gøre, når vi mødes med Folketingets Transportudvalg i dag.

Annonce