Annonce
Erhverv

Flere polske passagerer giver fremgang hos Københavns Lufthavn

Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Københavns Lufthavn mister passagerer, der flyver direkte, men har flere transferpassagerer.

Der rejste flere passagerer gennem Københavns Lufthavn i september, hvilket skyldtes, at flere rejsende mellemlandede i lufthavnen.

Samlet var der 2,8 millioner passagerer i lufthavnen i september. Det er omtrent 12.000 flere end for et år siden. Det viser lufthavnens egne trafiktal, der er offentliggjort torsdag.

Fremgangen kommer fra transferpassagerer, der på vej til en anden destination mellemlander i København.

Københavns Lufthavns administrerende direktør, Thomas Woldbye, ser det som et resultat af en strategi om at få flere rejsende fra andre lande end de nordiske.

- Vi har haft fokus på at brede vores markeder ud, så vi ikke kun tiltrækker passagerer i Skandinavien.

- Vi skal også have fat i Baltikum, Polen, den nordlige del af Tyskland, Holland og England. De her er tal er et tegn på, at det går den rigtige vej, siger han.

Blandt de enkelte lande sprang særligt Polen i vejret i september.

Antallet af passagerer mellem Polen og Danmark steg med 21 procent til 76.000. Dermed har Polen overhalet Grækenland og er nu nummer 15 på listen over rejselande i lufthavnen.

- Polen er en voksende økonomi, og flere polakker er ved at få øjnene op for, hvor mange ruter der er fra København - herunder 40 langdistanceruter, siger Thomas Woldbye.

Set over de første ni måneder af 2019 er antallet af passagerer faldet med omtrent 17.000 til 23,3 millioner. Ifølge Thomas Woldbye skyldes det flere konkurser og en stor strejke.

- Vi havde forventet at have vækst i år, men der har været en del hændelser, som har påvirket os.

- Vi har haft en lang strejke hos SAS og flere konkurser hos flyselskaber, og samtidig har Norwegian ændret sin strategi og har ikke længere fokus på vækst, siger Thomas Woldbye.

Flykonkurserne tæller islandske Primera Air og Wow Air, der krakkede i henholdsvis 2018 og 2019.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Dagbladet mener: Danmarks flotteste hundelufter-park relanceres

Med Ringkøbing K har Ringkøbing fået et pragtfuldt naturområde, som spadserende, motionsløbere, hundeluftere og cyklister straks har taget til sig. Det er bare ærgerligt, at ingen gider bo der. For det er jo den sørgelige kendsgerning. Kun en enkelt pionér har indtil nu købt en bolig i det smukke område. Seneste forsøg på at få gang i boligsalget er også mislykkedes. Kort før sommerferien blev det besluttet at ændre status for en del af de kommende boliger. I stedet for boliger i to plan blev der nu givet plads til 32 ejerlejligheder i henholdsvis stueplan og på 1. sal. Men status er, at efter fem måneder er der ikke solgt en eneste af de nye boliger. Ejendomsmæglerne satser dog på, at der kommer gang i salget, når det første hus med fire lejligheder står klar, og folk kan se, hvordan lejlighederne bliver - ikke mindst udsigten over naturbydelen og fjorden. Forhåbentlig får de ret. Ringkøbing K er et enestående tiltag, der skal vise, hvordan byen kan udnytte udviklingsmulighederne i den korte afstand mellem fjorden, naturen og byen til at udvikle "en mangfoldig og bæredygtig bydel med forskellige boligtyper og boligformer af høj kvalitet og med en tæt-lav bebyggelsesform, der supplerer de traditionelle parcelhusudstykninger", som der står på Naturbydelens hjemmeside. Men er problemet ikke, at der simpelthen ikke er nok mulige købere til de foreslåede boliger? De overlæger fra det kommende supersygehus i Gjødstrup, som Naturbydelens ophavsmænd og ophavskvinder forestillede sig pendle mellem Ringkøbing og Herning, har ikke vist interesse for at flytte vest på, og det samme gælder andre velbeslåede pendlere; det kan måske have noget med trafikforholdene på Rute 15 at gøre … Kendsgerningen er, at Ringkøbings befolkningstal stagnerer. Der bygges fortsat huse, men det er dels i etablerede boligområder, dels i de indre dele af byen, hvor folk køber gamle ejendomme, river dem ned og opfører nye. Det ser ud til, at folk simpelthen ønsker at bo tættere på Torvet. Til gengæld elsker ringkøbingenserne at motionere og lufte hund i Ringkøbing K. Og det er - trods alt - da heller ikke så ilde.

Ringkøbing

- En halv løsning: Sammenlægning af to Ringkøbing-skoler møder kritik

Annonce