Annonce
Biler

Flere mikrobiler kan blive elektriske

Den næste generation af Toyota Aygo kan meget vel gå hen og blive elektrisk. Foto: Toyota
Toyota Aygo og Kia Picanto følger måske VW Up, Skoda Citigo og Seat Mii, der snart kommer som elbiler.

Bilbranchen er i opbrud. Vi har tidligere fortalt om en stribe mikrobil-modeller, som forsvinder med konventionelle motorer, fordi det er for dyrt at omstille dem til de nye skrappere EU-krav til udstødning. Visse modeller genopstår som elbiler, og flere kan følge efter. Det skriver Automotive News.

Det gælder Toyota Aygo og Kia Picanto, hvor bilbosserne lufter muligheden uden dog at bekræfte, at det sker.

Herhjemme kan bilkøberne allerede fra januar og marts købe henholdsvis de nye elektriske VW e-UP samt Skoda Citigo e iV og Seat Mii Electric. Her fortsætter kun VW Up i en variant med benzinmotor, mens det er slut for de andre.

Den udvikling føler udfasningen af modeller som Opel Karl, Opel Adam og Ford Ka Plus, mens Citroën og Peugeot stopper med C1 og 108’eren, når samarbejdet med Toyota omkring mikro-modellerne får en ende i 2021.

Mens der er uklarhed om fremtiden for de to franskmænd, fortsætter den tredje model i flokken, nemlig Toyota Aygo, i en eller anden form. Det er oplagt, da der nu er kapacitet på fabrikken i tjekkiske Kolin, hvor trillingerne produceres i dag.

Annonce

Mikrobiler

De er væk: Opel Karl, Opel Adam, Ford Ka Plus.

De findes endnu med benzinmotor: Renault Twingo, Fiat Panda, Kia Picanto, Hyundai i10, VW Up, Toyota Aygo, Citroën C1, Peugeot 108.

Mikrobiler med eldrift: VW e-Up, Skoda Citigo e iV, Seat Mii Electric, Smart Electric.

Der er efter 2021 uklarhed om fremtiden for: Citroën C1 og Peugeot 108. Toyota Aygo kommer i en ny generation. Hyundai i10 kommer netop nu i en ny generation med benzinmotor, mens Skoda Citigo og Seat Mii ikke længere kan fås med benzinmotor.

Sikrer fremtiden

Aygo er i dag den eneste Toyota personbil, der ikke har hybridteknologi. Den er dog ikke umiddelbart på samme måde truet som hos andre mærker.

Netop på grund af de mange hybrider lever Toyota som mærke op til EU’s krav, hvor det handler om at have et lavt et gennemsnit for udledningen af gram CO2 pr. kilometer. Det vil dog i længden være urentabelt at satse på benzin i denne klasse. Så den næste Aygo kunne ifølge Automotive Week altså meget vel være en elbil.

Toyotas europæiske chef, Johan van Zyl, uddyber over for bladet:

"Aygo har været et godt produkt for os, når unge mennesker skal føres ind i mærket. Det er derfor stadigvæk et godt segment at være i. Nogle byer er på vej med emissionsfri zoner, og vi må tænke på fremtiden og sikre os, at vi har en elektrisk version af en mikro- eller minibil, som vil kunne bruges i de byer."

Mikrobiler sælger godt

Mens Hyundai i løbet af kort tid lancerer en helt ny i10 i Danmark med benzinmotor, er der måske en udvikling i gang for søstermærket, Kias Picanto, som er fra 2017. Over for samme blad har Emilio Herrera, der er europæisk chef for Kia, udtalt ønsket om en elektrisk mikrobil.

Han peger dog på, at det rent teknisk er en udfordring, fordi det er kompliceret at lave en effektiv og billig elbil, så den kan hurtigt risikere at blive for dyr. Derfor vil den i givet fald også komme i en Hyundai søster-version.

Udfordringen er endnu større, det er nemlig biler, som stadig skal være konkurrencedygtige, når mange lande forventes at fjerne tilskud til elbiler inden for en femårs-periode. Det vil ske i takt med, at der kommer så mange biler ud på vejene, at tilskud er for dyre.

"Mikro- og minibiler er meget vigtige i Europa. I lande som Italien udgør de 50 procent af markedet, så det er nødvendigt for os at have en elektrisk minibil," siger Emilio Herrera.

En producent som Renault arbejder sideløbende med også at lancere en superbillig elbil, som prismæssigt skal ligge under de andre modeller på markedet og være langt billigere end Zoe. Det kan muligvis være mikro-modellen K-ZE, som i dag kun sælges uden for Europa og bygger på den noget rustikke Kwid.

Fremtiden for Kia Picanto kan måske også ligge i den elektriske afdeling. Foto: Kia
VW e-Up er en af de nye elektriske mikromodeller, som vi vil komme til at se mange af i fremtiden. Foto: VW
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Dagbladet mener: Panda-diplomatiet og det sort-hvide verdensbillede

Panda-diplomati. Et ord, som har flere hundrede år bag sig, men som først blev alment kendt her i landet, da to kinesiske eksemplarer af Ailuropoda melanoleuca sidste år flyttede ind i Københavns Zoo. De sort-hvide bjørne er hverken købt eller skænket til os som gave; Danmark har bare lånt dem af Kina. Ud over en årlig leje på én million dollar er udlånet også et på andre måder værdifuldt redskab: 40 handelsaftaler blev underskrevet samtidig med aftalen om flytningen af Mao Sun og Xing Er, som de to bamser hedder. De sjældne bjørne kan desuden bruges som et sanktionsmiddel fra kinesisk hold: Ligesom en anden menneske-ambassadør, der er udsendt til et besværligt land, kan pandaerne kaldes hjem, hvis en nation ikke makker ret overfor Riget i Midten. Verdens mest nuttede form for magt, som Dagbladet Information skrev ved bjørnenes stærkt pressedækkede ankomst til København. Om Xing Er og Mao Sun skulle være på vej tilbage til de hjemlige bambusmarker, efter at Jyllands-Posten tirsdag dristede sig til at bringe en tegning af det kinesiske flag som illustration af den farlige coronavirus, der er udsprunget i Kina, er nok tvivlsomt. Men reaktionen fra deres fødeland er ganske voldsom: Kina forlanger en offentlig undskyldning fra Jyllands-Posten for den set med danske øjne helt uproblematiske tegning. På de såkaldt sociale medier bringer historien tydeligvis Muhammed-tegningerne frem i erindringen hos mange. Det er endda den samme avis, som nu igen bringer anstødelige tegninger, peger en del af meningsmagerne på. Må vi herfra pege på ordlyden af Grundlovens paragraf 77? Den paragraf, der slår fast, at enhver er berettiget til på tryk, i skrift og tale at offentliggøre sine tanker, dog under ansvar for domstolene. Censur og andre forebyggende forholdsregler kan ingensinde påny indføres. Uanset panda-diplomati og handelsaftaler skal vi aldrig finde os i, at et andet land prøver at lægge pres på den frie danske presse. Et sort-hvidt verdensbillede som det kinesiske må ikke vinde indpas her hos os. Vi skal holde ytringsfrihedens kulørte fane højt - hvad enten den bærer Tibets, Danmarks eller Jyllands-Postens farver.

Annonce