Annonce
Erhverv

Flere forbrugere og virksomheder fik ny bil i juli

Silas Stein/Ritzau Scanpix
Antallet af nyregistrerede biler steg med omkring 4,4 procent i juli, da der blev indregistreret 18.300 biler.

Der blev indregistreret flere nye biler i juli, hvor både de private forbrugere og virksomheder skiftede køretøj.

Samlet lød tallet på 18.300 i juli, når man korrigerer for sæsonudsving. Det er en stigning på 4,4 procent fra måneden før, viser tal fra Danmarks Statistik.

Udviklingen dækker over, at de private forbrugere indregistrerede 3,3 procent flere biler end måneden før, mens det for virksomheder lød på 6,0 procent.

Hos Dansk Industri hæfter direktør Thomas Møller Sørensen, der er direktør for interesseorganisationens afdeling for bilbranchen, sig ved, at der kommer flere grønne biler på vejene.

I juli blev der indregistreret 541 el- eller hybridbiler, hvilket er en stigning på knap en tredjedel over det seneste år. Salget af grønne biler udgør fortsat et stort mindretal af det samlede bilsalg.

De fem bilmærker Tesla, Hyundai, Nissan, BMW og Audi, stod for ni ud af ti af de nye elbiler i juli.

- Der er sket et gearskift i markedet. Kunderne må nu stå i kø for at købe en elbil, fordi fabrikkerne ikke kan nå at producere det antal, som forhandlerne kan sælge, siger Thomas Møller Sørensen.

- Udbuddet af elbiler er begrænset. Groft sagt svinder valgmulighederne ind fra omkring 1000 modeller til cirka 30, hvis man ønsker at købe en elbil. Det vil ændre sig markant i fremtiden, siger Thomas Møller Sørensen i en skriftlig kommentar.

De seneste 12 måneder er der blev indregistreret 220.175 biler. De private forbrugere står for de 129.837, mens virksomheder har de resterende 90.338.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kultur For abonnenter

Krig og nye gæster påvirker hverdagen på Badehotellet: Sæson 7 balancerer fermt mellem feelgood og mere alvorsfulde takter

Læserbrev

En ommer: Lad dog Skjern Produktforretning få lov at udvide

Læserbrev: Hvad er det, teknik og miljøudvalget spænder ben for? I disse grønne omstillingstider, endelig er der en virksomhed, der vil vækste, som I så vil bremse. Hvorfor kan produktforretningen ikke få lov at udvide med en ny hal? Jeg forstår da godt dit synspunkt, John Christensen, med at det er træls, at man har investeret i industrigrunde, som ikke er i brug. Det kunne ellers blive et flot syn med 4-6 meter høje rustne metalskrot-bunker i Skjern industrikvarter, har I tænkt på dette? Hvad så, hvis Ådum autoophug og Ringkøbing autoophug også vil udvide? Så skal de jo også flytte ind i industrikvarteret, som jo så snart ville blive for lille, men fantastisk farvestrålende at se på. Nej prøv for en gangs skyld ikke at se på kroner og øre, men brug den fornuftige del af hovedet. Er der nogle, der kan finde bedre placeringer til disse industrier end der, hvor de nu ligger? Hvem generes af Skjern produkthandel, hvor den er i dag? Jeg har læst om en tidligere miljømedarbejder ved kommunen, at der aldrig har været problemer med miljøet, så hvorfor prøve at tvinge dem til at flytte. Måske ud af kommunen, og væk er både arbejdspladser og skattekronerne. Men det har I jo prøvet før med HV transport i Hover. Synes I, det var en god ide? Hvor mange arbejdspladser og skattekroner kostede det? At man kan fejle én gang er da ikke ensbetydende med, at kommunen skal blive ved med dette. Jeg tror ikke, der er ret mange, som kører forbi Ringkøbingvej 17, der er klar over, hvad der ligger fantastisk flot gemt bag beplantede jordvolde og træer, nej lad blot dem udvide, hvis de har brug for dette. Måske til et par nye medarbejdere, som så kunne betale skat i kommunen. Og det kunne måske også være tænkeligt, at virksomheden også kunne lave mere overskud, som så kunne komme kommunekassen til gode. Det ville i hvert fald ikke ske, hvis den skulle flytte til industrikvarteret. Det er en ommer, teknik og miljøudvalg. Brug den fornuftige del af hovedet denne gang.

Annonce