Annonce
Hvide Sande

Fiskeskipper ser frem til at få en afklaring om Brexit og nye kvoter: 'Det er da ikke rart at gå rundt i uvished'

Fiskeskipper Jens Frich fra Hvide Sande følger med spænding igangværende forhandlinger i EU, hvor der er både Brexit og 2021-kvoter på dagsordenen. Arkivfoto: Jørgen Kirk
Fiskeskipper Jens Frich fra Hvide Sande følger med spænding igangværende EU-forhandlinger om næste års fiskekvoter. Forhandlingerne er svære og præget af stor usikkerhed på grund af Brexit.

Hvide Sande: I kompagniskab med fire andre råder fiskeskipper Jens Frich fra Hvide Sande over en flåde på fem fartøjer, der lige nu er på togt i Østersøen, Skagerrak og Nordsøen. Her fiskes der efter blandt andet hummer, fladfisk og torsk.

Når årets sidste kalenderblad vendes, er kompasretningen temmelig uklar, da der er usikkerhed om såvel Brexit som kvoterne for 2021:

- Det er da ikke rart at gå rundt i sådan en uvished, men det er uden for vores rækkevidde. Vi må se, hvad der kommer, siger Jens Frich.

Annonce

Han holder sig løbende orienteret om de langstrakte Brexit-forhandlinger mellem EU og Storbritannien:

- Vi har været under hårdt pres i fire år nu, så det bliver rart at få en afklaring, så vi kan komme videre i teksten, tilføjer Jens Frich.

Det springende punkt er, om Danmark ved årsskiftet mister adgangen til at fiske i britisk farvand.

Oveni kommer så forhandlinger i EU om fiskekvoterne i Nordsøen, Skagerrak og Kattegat for næste år:

- Det er ikke nemt at arbejde i, konkluderer Jens Frich, der i 2018 blev kåret som 'Årets fisker.'

Ekstraordinær situation

Da Rasmus Prehn (S) tirsdag mødtes med sine fiskeriministerkolleger fra alle EU-lande for at indlede kvoteforhandlingerne, sagde han blandt andet dette:

- Vi står i en exceptionel situation, og det kræver exceptionelle løsninger. Mit udgangspunkt er, at vi skal arbejde benhårdt for det bedste, men forberede os på det værste. Derfor går jeg til forhandlingerne med et ønske om en midlertidig løsning for årets første kvartal. Vi er simpelthen nødt til at have en plan b.

Udover hensynet til Brexit skal der også tages højde for, at EU og Norge hvert år aftaler de specifikke detaljer om deres fælles fiskebestande. Det er dog også forsinket i år, da en række bestande er delt mellem EU, Norge og Storbritannien.

Dermed er der en risiko for, at danske fiskere bliver ramt af en dobbelt hammer 1. januar 2021, hvis der hverken er adgang til britisk eller norsk farvand.

- EU’s fiskeriaftale med Norge er meget vigtig for danske fiskere. Det er helt centralt for danske fiskere, at der bliver adgang til at fiske i norske farvande fra 1. januar 2021. Det skal vi have på plads, siger Rasmus Prehn i en pressemeddelelse.

Annonce

Umuligt at spå om

Formanden for Danmarks Fiskeriforening, Svend-Erik Andersen, ved af erfaring, at de årlige kvoteforhandlinger plejer at være dramatiske:

- Men det her overgår alt, hvad jeg hidtil har oplevet. Det er umuligt at spå om, hvilke konsekvenser det her får for fiskeriet og for de mange mennesker, der er beskæftiget i følgeerhvervene. Der er mange danske arbejdspladser på spil, og situationen er meget bekymrende, lyder det fra formanden i en pressemeddelelse.


Vi har i forvejen mistet mange af vores kvoter, så vi kan ikke blive ved med at have de skibe, vi har i dag

Jens Frich, fiskeskipper, Hvide Sande


Under den slags forhandlinger i EU bliver der sædvanligvis diskuteret fiskerimuligheder for et helt år ad gangen, men på grund af de usikkerheder, Brexit skaber, forhandler man lige nu kun om mulighederne for fiskeri i første kvartal 2021.

- Helt grundlæggende er vi i dansk fiskeri optaget af, at kvoterne fastsættes på bæredygtige niveauer, hvor fiskebestande og fiskeriet begge kan udvikle sig. I det her tilfælde har vi forståelse for, at det er en svær situation. Vi kunne godt tænke os nogle mere langsigtede løsninger, så man bedre kan planlægge fiskeriet. Derfor opfordrer vi til, at der hurtigst muligt findes en løsning på Brexit. Det er afgørende for fiskeriet og for de 16.000 mennesker, der er beskæftiget i fiskeriet, tilføjer Svend-Erik Andersen.

Rådsmødet i EU ledes af det tyske formandskab, og der ventes tidligst en løsning i løbet af onsdagen.

Annonce

Håb om kompensation

På havnen i Hvide Sande væbner Jens Frich sig med tålmodighed. Trods trængselstider tror den vestjyske skipper på, at dansk fiskeri har en fremtid, men det bliver givetvis nødvendigt at tilpasse flåden i de kommende år:

- Vi har i forvejen mistet mange af vores kvoter, så vi kan ikke blive ved med at have de skibe, vi har i dag. Det kan ikke lade sig gøre at fortsætte med den samme flåde, fastslår Jens Frich.

Han vurderer, at et par af hans fartøjer inden for et par år sætter kurs mod ophugning. Til den tid håber Jens Frich så, at EU står klar med en eller anden form for kompensationsordning til fiskerierhvervet:

- Vi må se, hvad der kommer. Man ved aldrig, tilføjer Jens Frich.

Et af kompagniskabets fem fartøjer ligger lige nu på land i Thyborøn, hvor skibet har gennemgået en totalrenovering.

Annonce
Ringkøbing-Skjern

Tag kandidattesten her

Ringkøbing Håndbold For abonnenter

Karakterer og videoanalyse: To spillere fik et 10-tal - men overmagten endte med at blive for stor

Vestjylland

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Danmark

Onsdagens coronatal: Højeste antal smittede i to måneder

Annonce
Annonce
Annonce
Skjern

700 læsere har talt: Her er en skole bedst placeret i Skjern

Hvide Sande For abonnenter

Læser er bekymret for udrykningskøretøjer ved ny smal vejstrækning: Ambulance sad fast

Vestjylland

Hans trailer hoppede af krogen

KANDIDATTEST

Ved du hvem, du vil stemme på? Tag kandidattesten her

Ringkøbing-Skjern

Stigende madpriser på vej: Priser på kunstgødning og sprøjtemidler stryger gennem loftet

Ringkøbing-Skjern For abonnenter

Sådan ser tallene ud: Her er ugens regnskaber fra Ringkøbing-Skjerns virksomheder

Hvide Sande

Husk brandalarmen: Familie glemte tændt stearinlys på brændeovn

Ringkøbing

Fem år gammel sø i populær bydel graves op og gøres dybere: Den er groet til i høje planter

Danmark

Forsvaret har i flere år kendt til massive forureninger uden at bremse dem - eksperter kritiserer manglende indgriben

Navne

Manden bag genopretningen af Skjern Å er død: Fik hjertestop, mens han sov

Ringkøbing-Skjern For abonnenter

Når man er ligeglad med kørekortet, koster det bilen

Ringkøbing

Venstre-kandidater siger nej til Vestas: Der skal ikke være tung trafik på V. Strandsbjerg

Annonce