Annonce
Danmark

Firma følte sig presset af 3F: Nægter at skrive overenskomst

Ejerne af firmaet, Uffe Bjerg og Lauge Bonde, vil ikke indgå i dialog med 3F. Arkivfoto: Jørgen Kirk
Anlægsgartner havde overenskomst med Kristelig Arbejdsgiverforening - og medarbejderne var yderst tilfredse. Så kom 3F på banen med krav om en overenskomst. Medarbejderne føler, at de bliver stillet meget dårligere, så nu opgiver firmaet at tegne overenskomst med 3F.

VESTJYLLAND: Anlægsgartnerfirmaet Lauge Bonde i Borris ved Skjern går nu ind i en risikabel kamp mod 3F, der i værste fald kan koste firmaet livet.

For få måneder siden måtte firmaet, der har 30 ansatte, tegne en tiltrædelsesoverenskomst med 3F efter en faglig kamp på hospitalsgrunden i Gødstrup. Lauge Bonde følte sig presset til at skrive under, for ellers ville det ende i en konflikt, men nu vælger Lauge Bonde at bruge paragraffen om opsigelse i kontrakten. Opsigelsen er nu sendt afsted til 3F.

- Det er det eneste rigtige. Hvordan skal et samarbejde nogensinde blive godt efter det her, spørger Lise Bonde, der ejer firmaet sammen med sin mand Lauge og medejer Uffe Bjerg.

Overenskomsten med 3F ville nemlig stille firmaets ansatte dårligere end den, som de i dag har med Kristelig Arbejdsgiverforening. Firmaets ansatte har været yderst utilfredse med den overenskomst, som 3F har fremlagt. Det betyder også, at firmaet ikke vil byde sine medarbejdere at komme på 3F-overenskomst. Den nuværende overenskomst er i arbejdsretlig forstand fuldt ud gyldig, selvom den ikke var tegnet mellem parter indenfor hovedaftalen.

Og det er derfor, Lauge Bonde nu står fast.

- Vi ønsker ikke at forhandle med 3F. Vi holder stadig på, at medarbejderne havde en god overenskomst, siger Lise Bonde.

Annonce

Sagen vækker opsigt

Selvom det er risikabelt, set i lyset af andre konflikter, hvor 3F har været involveret, så er firmaet klart til at tage kampen. For i Danmark er der foreningsfrihed, og det vil Lauge Bonde holde fast i.

- Vi mener, at noget bør laves om, så 3F lærer, at der også er andre overenskomster, fastslår Lise Bonde, der ligesom de øvrige mener, at man skriver 2019, og faglige spørgsmål ikke skal løses med konfliktvåbnet, men med dialog.

Sagen har vakt massiv opmærksomhed både lokalt og i branchen. Lise Bonde fortæller, at firmaet hver uge kontaktes af andre virksomheder i samme situation, som spørger efter gode råd og vil høre, hvordan de skal forholde sig. Det er blevet til mange læserbreve, hvor 3F har holdt fast i, at der ikke er tale om tvang. Derfor håber firmaets ejere også, at det gælder, når de opsiger tiltrædelsesoverenskomsten.

- Nu håber vi, at 3F besinder sig og holder ord om, at de ikke bruger tvang, siger Lise Bonde.

3F: Vores overenskomst er langt bedre

Hos 3F bekræfter næstformand i byggegruppen, Palle Bisgaard, at 3F har modtaget en opsigelse fra Lauge Bonde.

- Det har vi taget til efterretning. De ønsker åbenbart ikke at leve op til de vilkår, som andre virksomheder skal. Vi ønsker at have overenskomstforhold til dem, siger Palle Bisgaard, der ikke har en aktuel plan for det videre forløb.

Han mener, at 3F har en langt bedre overenskomst end den, som anlægsgartnerfirmaet har i dag, og Palle Bisgaard fortæller, at 3F står med et tilbud om, at den lokale 3F-afdeling kan tage møder med Lauge Bonde, og at man vil sende medarbejdere fra Pension Danmark ud til virksomheden for at mødes med medarbejderne, der har kritiseret 3F-overenskomstens sundhedsdækning og pensionsordning.

- Vi laver overenskomst, for at der skal være gode forhold for medarbejderne. Ikke fordi, at de skal være utilfredse, siger Palle Bisgaard.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Udvikling: Det er vores butik - vi har selv skabt den

Læserbrev: I eftersommeren 2018 mistede vi i Stauning vores brugsforening, hvor folk havde handlet gennem mere end 100 år. Tankstationen lukkede også. Det var en ringe trøst, at COOP-koncernen – tilsyneladende uden mange tanker om sine dybeste rødder – var i gang med at lade sine brugser i en lang række landsbyer gå konkurs. Som én af os i Stauning med velplaceret ironi udtrykte det: ’Det er da vist ligesom en so, der æder sine egne grise’. Men ulykken tog ikke gå-på-modet fra os. Tværtimod var der folk i Stauning, som omgående tog initiativet. De gik på med krum hals. De samlede Staunings kræfter. De fik ting til at ske. Der er nemlig det ved det, at det dér med at få noget til at ske - det ligger nærmest indbygget i Staunings DNA. Derfor skete det, at vi allerede i foråret 2019 – bare et halvt år efter brugsens lukning – kunne byde benzinselskabet Go’on velkommen til Stauning. Biler begyndte igen at dreje ind. Der var igen aktivitet. Og nu på lørdag, 23. november, sker der det, at vores nye købmand kan byde os velkommen – og vi ham – i en topmoderne dagligvareforretning, der er gennemgribende renoveret fra A til Z af professionelle håndværkere. Herudover har mange forskellige frivillige bidraget med oprydning, rengøring, opstilling af inventar - og sat 2500 varenumre på de rette hylder efter købmandens anvisninger. Det er mærkeligt at tænke på – ja, egentligt fantastisk, alt det der er nået på godt et år i et gnidningsløst og humørfyldt samarbejde. Det hele er nået, takket være stauningboernes kæmpeindsats, også økonomisk. Lige efter brugsens lukning strittede initiativerne naturligt nok lidt i alle retninger. Set udefra lignede det måske lidt situationen, når man kradser lidt med en pind i en myretue. Men ligesom myrer hurtigt organiserer sig og får skaderne repareret, når ødelæggelsens pind har kradset i deres tue, så samlede også Stauning sig hurtigt om det væsentlige: nemlig at få samlet økonomi nok til at købe det gamle nedlagte mejeri midt i byen, hvor brugsen havde butik fra omkring 1970. Og selve målet, det lå fast helt fra starten: senest ved udgangen af 2019, så skulle der igen være dagligvarebutik her i Stauning. At det mål er nået, det siger noget meget vigtigt om Stauning. Først og fremmest siger det, at vi er i stand til at samle os og stå sammen for at få ting til at ske. Men ligeså vigtigt: i Stauning har vi folk iblandt os, der besidder de mange vidt forskellige kompetencer, der gør det muligt at tingene faktisk også kommer til at ske – bliver til virkelighed. Det skal vi huske at fortælle hinanden, når vi går rundt og handler med vores nye købmand i vores nye butik. For den fortælling er en vigtig del af vores fælles historie. Den må vi aldrig glemme. Ligesom den gamle brugsforening, som vore forgængere for 100 år siden gik sammen om at skabe, blev en vigtig del af deres fælles historie. Men nu er det vores butik. Vi har selv skabt den. Den er vores værk. Det var os, der fik det til at ske. Uden os, så var vores butik der ikke. Og uden os – så er butikken der ikke! Det er også værd at minde hinanden om. Butikken har brug for os. Og vi har brug for butikken. Det var jo derfor, vi sørgede for, at den kom.

Annonce