Annonce
Ringkøbing-Skjern

Fire skal pilles af lønningslisten: Vil slanke byrådet for at spare penge

Fire taburetter i byrådet skal væk, hvis det står til Socialdemokratiet. Også SF er med på at skære i antallet af byrådsmedlemmer. Arkivfoto
Både socialdemokratiet og SF forslår at reducere antallet af byrådsmedlemmer. S er klar til at skære byrådet ned til 25 medlemmer til næste kommunalvalg.

Ringkøbing-Skjern: Fire byrådspolitikere bør stryges af lønningslisten efter næste valg.

Det mener viceborgmester Søren Elbæk (S), som sammen med resten af den socialdemokratiske gruppe foreslår, at Danmarks geografisk største kommune sparer på antallet af byrådsmedlemmer - og samtidig undersøger om der fremover skal være færre politiske udvalg.

- Jeg mener, at vi må og skal gå forrest, nu hvor vi står overfor en stor sparerunde (på 300 millioner kroner over de kommende fire år, red.). Og det kan vi gøre ved også at se på os selv og den politiske struktur. Vi er i dag 29 byrådsmedlemmer. Det er flere end de kommuner, vi plejer at sammenligne os med. Vi mener, at vi sagtens kan dække alle interesser og geografiske områder med 25 byrådsmedlemmer, siger Elbæk.

I Varde nøjes man i dag med 25 byrådsmedlemmer, Holstebro har 27 folkevalgte i byrådet, mens Herning er højdespringeren blandt nabokommunerne med 31 byrådsmedlemmer.

Også SF foreslår at slanke byrådet og ændre på udvalgsstrukturen, dog uden at sætte et præcist antal på.

Ingen af de to partier lægger i deres besparelsesforslag tal frem for, hvor mange penge der er at spare, hvis man skærer i antallet af byrødder.

Sikkert er det, at viceborgmester Søren Elbæk selv stod bag forslaget om at udvide med et splinternyt erhvervs- og vækstudvalg efter det seneste kommunalvalg i 2017. Han valgte dog frivilligt at reducere sin egen formandshyre, for at regnestykket med udgifterne kunne gå op.

Hvis Socialdemokraternes forslag om kun 25 byrådsmedlemmer skulle gælde fra i morgen, så ville det koste byrådstaburetterne for Jørgen Byskov (DF), Jørgen Rabjerg (SF), Jens Højland (V) og Henrik Andersen fra Kristendemokraterne.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Erhverv

Primo Tours har gæster nær karantæneramt hotel: Indtil videre skal folk bare nyde deres ferie

Læserbrev

Kære transportudvalg: Det er tid til handling på Rute 15

Læserbrev: I Ringkøbing-Skjern Kommune går det godt. Vi har en lav ledighed, erhvervsmæssig vækst - og vi har lige fået bekræftet, at vi er den foretrukne feriedestination for tyske turister i Danmark. Men vi risikerer, at udviklingen stopper, hvis Christiansborg ikke tager ansvar for hele Danmarks infrastruktur. I dag holder Folketingets Transportudvalg møde, og vi har fået 15 minutter til at forklare, hvorfor det er så presserende, at Rute 15 bliver udvidet til en 2+1 vej på strækningen mellem Herning og Ringkøbing. Rute 15 er en af kommunens vigtigste livslinjer til resten af landet. Men tæt trafik, dårlig sikkerhed og tung trafik af blandt andet store vindmølletransporter, mælketankbiler og landbrugsmaskiner sænker fremkommeligheden og gør det både farligt og vanskeligt at overhale. Vi har derfor brug for en bredere, bedre og mere farbar vej. På finansloven for 2019 blev der afsat penge til en såkaldt VVM-redegørelse. Nu har vi brug for, at der også afsættes de nødvendige midler, så arbejdet med at udvide Rute 15 kan gå i gang, så snart VVM-undersøgelsen er afsluttet. I Ringkøbing-Skjern Kommune viser vi år efter år, at vi er konkurrencedygtige og omstillingsparate. Vores virksomheder har landets højeste produktivitet, og vores BNP pr. indbygger er svimlende 23 procent højere end landsgennemsnittet. Men de positive resultater kommer ikke af sig selv. På Dansk Industris måling af erhvervsvenlighed ligger Ringkøbing-Skjern Kommune på en fortjent tredjeplads. Det er vi stolte over, men vi ved også godt, at det er en tredjeplads, som det bliver svært at fastholde i de kommende år. Ikke mindst fordi infrastrukturen trækker os ned i den samlede bedømmelse. I kategorien ”Infrastruktur” ligger vi på en sølle 79. plads ud af de 93 deltagende kommuner. Virksomhederne i kommunen er afhængige af fremkommeligheden på Rute 15, og derfor efterlyser de i høj grad også bedre infrastruktur for at kunne skabe flere arbejdspladser og endnu mere vækst. I fællesskab argumenterer vi for, at hele Danmark skal kobles på den nationale infrastruktur. Vi forlanger ikke motorveje eller hurtigtog, men vi er nødt til at insistere på, at de indfaldsveje, der skal sikre, at vi kan udnytte det store potentiale, der ligger i hele Danmark bliver prioriteret på Christiansborg. Det er dét, vi vil gøre, når vi mødes med Folketingets Transportudvalg i dag.

Annonce