Annonce
Business Live

Tænk ud af boksen: Fire gode råd fra iværksætter og mangemillionær Jacob Risgaard

Når Løvens Hule næste gang toner frem på en skærm nær dig, er Jacob Risgaard med i kuldet. Om det siger han: - Jeg investerer 5 procent i idéen og 95 procent i mennesket. Mennesker, jeg kan mærke, har en unik viden i markedet, og er det nogle mennesker, som kan gøre det simpelt? Og så skal elevatortalen virke. Hvis ikke jeg forstår det 100 procent på 30 sekunder, forstår jeg det nok aldrig. Arkvifoto: Jens Bertelsen
Medejer og stifter af Coolshop, Jacob Risgaard, har blandt andet fået succes ved at tænke ud af boksen. Nu kan iværksætteren og mangemillionæren opleves til Business Live 19, hvor han deler ud af posen, og vi bad ham derfor om at give et par eksempler på, hvordan man tænker ud af boksen.

-

Annonce

1. Bytte-bytte købmand

- Vi danskerne har meget unikke evner til at lave forretninger på en sten og evnen til ikke at se nogle som konkurrenter.

Et af mine egne eksempler er computerspillet World of Warcraft. Hver gang, der kom en udvidelse til det spil, lå unge mennesker i kø foran butikkerne og ventede på, at de åbnede, så de kunne få fat i spillet præcis ved midnat.

Vi havde ikke fysiske adresser i hele landet, så vi ringede til McDonalds og sagde: "Er I ikke friske på at få 30.000 unge mennesker til at hente deres spil ved midnat i jeres McDonalds-butikker, og så kan de købe en menu med, når de er i gang."

På den måde fik McDonalds kunder i butikken, og vi sikrede os, at vi fik adgang til de dyreste adresser i Danmark, når vi havde brug for dem.

Så alt, hvad vi kan bytte os til i Danmark, hvor det er en win-win, er genialt.

2. Udnyt din konkurrents akilleshæl

- Jo større konkurrent, du har, jo større akilleshæl har de også. Tag netgiganten Amazon. Hvis man søger på et hdmi-kabel, får man 130.000 forskellige kabler frem på Amazon, fordi de vil være "the everything store". Der er ingen kvalitetsforskel på et hdmi-kabel, enten virker det eller også virker det ikke.

På Coolshop kommer der tre frem. En kort, en lang og en midt imellem, fordi vi tager nogle valg for kunden. Det gør vi, fordi vi tror på, at hvis man vil være en everything store, så har man for meget af alt, når man har 130.000 forskellige udgaver af det samme produkt.

Derfor skal du finde din konkurrents største akilleshæl, og jo større den er, jo lettere er det at identificere den og være alt det, de ikke er. Og så gør det ikke noget at være nummer to. Alle folk er så bange for konkurrenter, og vi skal være først ude med idéen, men Apple er for eksempel verdens anden største producent af mobiltelefoner. Jeg tror ærligt talt ikke, at de klager.

I bund og grund handler det om, at jo mindre, du er, jo mere irriterende kan du være for de store konkurrenter. Når du bliver irriterende nok, er det dér, du får et bud, du kan gå hjem og præsentere for konen (eller manden).

3. Hav hjertet med

- Man skal gøre det med hjertet. Når man aften efter aften skal arbejde til midnat, som man gør som startup, hvis man skal klare sig i markedet, så bliver det nødt til at være andet end penge, der er ens drive.

Det er blandt andet derfor, vi har lavet vores børnefond Coolunite. Det føles fantastisk at sikre sig, at det ikke er penge, der er drivleddet.

4. Gør det simpelt

- Keep it simple. Den sidste valuta, vi handler i nu, er tid, Fuck hvor er ting avancerede. Læs for eksempel kontrakten, hvis du leaser en kaffemaskine. Den er på 16 sider! Det kan simpelthen ikke være rigtigt. Alt, du overhovedet kan gøre for at spare dine kunders tid, er godt givet tilbage. Det gælder i øvrigt også internt. Vi har en regel om, at ingen email må være på mere end fem linjer. Det gør, at folk tit tænker, om det så overhovedet er nødvendigt at sende den.

Jeg læste for nylig i en bog, at en gennemsnits kontoransat tjekker deres email 78 gange på en dag i Danmark. Og det er fordi, den trigger et hormon i os, fordi der én gang ud af 1000 kommer en mail, der rent faktisk er spændende. Og det er den der skattejagt, som trigger noget i os og som gør, at vi ikke kan lade være.

Gør ting simplere, fjern distraktioner både for dine kunder, dig selv og internt det er ekstremt vigtigt.

Business Live'19

Erhverv+ inviterer til Business Live'19 i tre byer i det jysk fynske:

Business Live'19 med Helle Thorning-Schmidt, Jesper Bergstrøm og Jacob Risgaard i Vingsted, Vingsted Skovvej 2, 7182 Bredsten, mandag 11. november kl. 14.00: Tilmeld her.

Business Live'19 med Helle Thorning-Schmidt, Jesper Bergstrøm og Tommy Ahlers på TietgenSkolen, Elmelundsvej 10, 5200 Odense V, tirsdag 12. november kl. 15.15: Tilmeld her.

Business Live'19 med Helle Thorning-Schmidt, Jesper Bergstrøm og Mia Wagner på Savværket, Søren Nymarksvej 8A, 8270 Højbjerg, torsdag 14. november kl. 13.00: Tilmeld her.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev fra Lise Bonde: Rart at LO kommenterer på 3F-sager

Læserbrev: Jeg må rose den lokale LO og Metalformand Helge Albertsen for at stå frem og kommentere de seneste måneders skriverier omkring 3F’s uacceptable opførsel og tage afstand herfra. Jeg er helt enig i, at ”konfliktvåbnet” ikke skal bruges unødigt – hverken på arbejdstager- eller arbejdsgiversiden! Når 3F bruger ”konfliktvåbnet” unødigt og forkert, bliver det en trussel mod det danske arbejdsmarked og arbejdspladserne! Vi skal væk fra diktatur, trusler og tvang og i stedet have frihed til selv at vælge både som arbejdstager og arbejdsgiver! Sådan som det er kutyme i alle andre sammenhænge i dag. Vi befinder os i 2019, og meget er forandret på arbejdsmarkedet gennem tiden siden 1899 – både på arbejdstager- og arbejdsgiversiden! Arbejdsmarkedets parter og fagforeninger skal følge med udviklingen, som Helge Albertsen også beskriver med udtalen ”de gamle metoder med at presse kollegaer ind i fagforeningen er for længst fortid”. Vi må så bare også sande, at det ikke er sket i 3F, hvor disse metoder stadig finder sted i Lufthavnssagen & Lauge Bonde-sagen! Det er derfor heller ikke rimeligt at samme ”pres” eller tvang har lov at finde sted på arbejdsgiversiden i 2019, når der allerede er ordnede forhold, alle danske love og regler er overholdt, og der er absolut ingen utilfredshed blandt medarbejdere og virksomhed med eksisterende forhold. Det skal 3F lære at håndtere og respektere. Prøv at se tingene fra en anden vinkel: Arbejdstager og arbejdsgiver er dybt afhængige af hinanden – virksomhederne kan ikke eksistere uden dygtige medarbejdere, og medarbejderne kan ikke eksistere uden virksomhederne. Hvis ikke vi er ordentlige overfor hinanden, har vi ingen arbejdsplads, og vi er nødt til at ”spille sammen som et hold”! Sammen er vi stærke, alene er vi intet! Jeg tror ikke, 3F og andre helt forstår vores frustrerede situation, men lad mig give et par eksempler i håb om, det bliver lettere forståeligt: Forestil jer at 3F fik dikteret følgende: ”Fra næste uge skal I følge KA’s overenskomst og indbetale til deres fonde – I har intet valg – det skal I bare!” eller hvis Socialdemokratiet fik dikteret: "Fra næste uge skal I føre Venstrepolitik – I har intet valg – det skal I bare!” Hvordan mon stemningen og arbejdsglæden så ville være i de to lejre? Mon ikke I ville være rasende? Præcis den følelse af magtarrogance og brud på tillid og retfærdighed føler vi og vore medarbejdere i denne sag! Det er derfor også glædeligt og tankevækkende, at arbejdsmarkedsforsker Henning Jørgensen udtaler ”En overenskomst er meget mere end timeløn, overtidsbetaling og pensionsordning, man skal have tiltro til dem, man indgår overenskomst med, og folk vil selv have bestemmelsesretten”. Det er det, vi efterlyser: Tillid mellem overenskomstparter/arbejdsgiver og arbejdstager samt frihed til selv at vælge overenskomst og fagforening, så længe der er tale om lovlige danske overenskomster og fagforeninger. Det bør være en øjenåbner for 3F om, at det er tid til forandring og fornyelse med hensyn til deres misbrug af tillid og magt fra det danske system! Husk: Monopol er aldrig godt - konkurrence er kun sundt, for det skaber det bedste for alle. 3F har også flere gange i vores sag nævnt ”fair konkurrence” som et argument for at tegne overenskomst. Jeg er helt enig i, der skal være fair konkurrence. Det er der også, når vi følger en anden dansk anerkendt og lovlig overenskomst! Det vil klæde 3F, hvis de selv begynder at konkurrere på en fair facon. Altså gøre sig attraktive og ”sælge” sig selv, og derved konkurrere på lige fod med andre fagforeninger og deres overenskomster. 3F skal så også bare lære at acceptere et ”nej tak”!

Danmark For abonnenter

Johns kæbe var blød som bølgepap efter strålebehandlinger: - Den ville smuldre væk uden tandbehandlinger

Annonce