Annonce
Erhverv

Finanstilsynet giver nordjysk sparekasse en opsang

Efter inspektion i Sparekassen Vendsyssel har Finanstilsynet fundet en lang række ting, der skal gøres bedre.

Sparekassen Vendsyssel, der opererer i det nordjyske, men også har to filialer i København, får en række løftede pegefingre af Finanstilsynet, der har været på besøg.

Inspektionen har udløst flere påbud til den lille sparekasse, der oplever pæn vækst, ikke mindst efter købet af Østjysk Bank i 2018. Det halter dog med kontrollen af bevillinger af lån, ikke mindst til erhverv.

- Gennemgangen af bevillingsgrundlaget for bevillinger til erhvervskunder viste, at særligt de bevillinger, der ikke var sket centralt i sparekassens kreditafdeling, var dårligt belyste, og der var ikke foretaget vurderinger og konklusioner, skriver Finanstilsynet og fortsætter om projektfinansiering:

- Der var mange afvigelser fra kreditpolitikken, og sparekassen fremstod betydeligt mere risikovillig, end hvad kreditpolitikken foreskriver. Sparekassen fik påbud om at overholde sin kreditpolitik.

Det er dog ikke kun på erhvervssiden, at Sparekassen Vendsyssel får et rap over nallerne af Finanstilsynet.

Der skal bedre styr på udlånet til landbrug og på bevillinger af lån til private, om hvilke tilsynet skriver:

- Flere bevillinger tog ikke højde for kommende ændringer i kundens indkomst, for eksempel overgang fra lønmodtager til pensionist.

- Sparekassen fik påbud om at sikre, at der sker en vurdering af, hvor robust kundens indkomstforhold er, herunder også en vurdering af, om rådighedsbeløbet er tilstrækkeligt for den enkelte kunde ved at inddrage kundens historiske rådighedsbeløb samt vurdering af gældsfaktor og formueforhold, skriver Finanstilsynet.

Der er også faldet et påbud om, at der skal være mere kontrol med filialerne, hvis grundlag for at bevilge lån beskrives som " svingende og overvejende mangelfuld".

Sparekassen Vendsyssel har også fået påbud om at styrke risikostyringsafdelingen, afdelingen for compliance samt at få en mere præcis forretningsmodel og kreditpolitik.

Sparekassen havde i 2018 et nettoresultat på 353,7 millioner kroner og udlån for 12,8 milliarder kroner.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ringkøbing-Skjern

Kommunalforsker: Der kan være tale om inhabilitet i Ørskov-sag

Læserbrev

Kære transportudvalg: Det er tid til handling på Rute 15

Læserbrev: I Ringkøbing-Skjern Kommune går det godt. Vi har en lav ledighed, erhvervsmæssig vækst - og vi har lige fået bekræftet, at vi er den foretrukne feriedestination for tyske turister i Danmark. Men vi risikerer, at udviklingen stopper, hvis Christiansborg ikke tager ansvar for hele Danmarks infrastruktur. I dag holder Folketingets Transportudvalg møde, og vi har fået 15 minutter til at forklare, hvorfor det er så presserende, at Rute 15 bliver udvidet til en 2+1 vej på strækningen mellem Herning og Ringkøbing. Rute 15 er en af kommunens vigtigste livslinjer til resten af landet. Men tæt trafik, dårlig sikkerhed og tung trafik af blandt andet store vindmølletransporter, mælketankbiler og landbrugsmaskiner sænker fremkommeligheden og gør det både farligt og vanskeligt at overhale. Vi har derfor brug for en bredere, bedre og mere farbar vej. På finansloven for 2019 blev der afsat penge til en såkaldt VVM-redegørelse. Nu har vi brug for, at der også afsættes de nødvendige midler, så arbejdet med at udvide Rute 15 kan gå i gang, så snart VVM-undersøgelsen er afsluttet. I Ringkøbing-Skjern Kommune viser vi år efter år, at vi er konkurrencedygtige og omstillingsparate. Vores virksomheder har landets højeste produktivitet, og vores BNP pr. indbygger er svimlende 23 procent højere end landsgennemsnittet. Men de positive resultater kommer ikke af sig selv. På Dansk Industris måling af erhvervsvenlighed ligger Ringkøbing-Skjern Kommune på en fortjent tredjeplads. Det er vi stolte over, men vi ved også godt, at det er en tredjeplads, som det bliver svært at fastholde i de kommende år. Ikke mindst fordi infrastrukturen trækker os ned i den samlede bedømmelse. I kategorien ”Infrastruktur” ligger vi på en sølle 79. plads ud af de 93 deltagende kommuner. Virksomhederne i kommunen er afhængige af fremkommeligheden på Rute 15, og derfor efterlyser de i høj grad også bedre infrastruktur for at kunne skabe flere arbejdspladser og endnu mere vækst. I fællesskab argumenterer vi for, at hele Danmark skal kobles på den nationale infrastruktur. Vi forlanger ikke motorveje eller hurtigtog, men vi er nødt til at insistere på, at de indfaldsveje, der skal sikre, at vi kan udnytte det store potentiale, der ligger i hele Danmark bliver prioriteret på Christiansborg. Det er dét, vi vil gøre, når vi mødes med Folketingets Transportudvalg i dag.

Annonce