Annonce
Erhverv

Filetfabrik fik barsk start: Nu kører det ikk’ så ringe endda på havnen i Thyborøn

Royal Norden Seafood har skabt nye job på Thyborøn Havn og styrket håbet om yderligere vækst. Derfor modtog virksomheden kort før jul havnens initiativpris. Pressebillede
Thyborøn Havn har hædret Royal Norden Seafood for ny fileteringsfabrik, som skåner miljøet, har skabt job - og håb om endnu mere vækst.

THYBORØN: Thyborøn er hjemsted for en af Danmarks største havne – tredjestørst blandt fiskerihavnene. 1000 mennesker har deres daglige arbejdsplads her, og yderligere 2600 er beskæftiget med noget, der er direkte afledt af aktiviteterne på havnen.

I taknemmelighed for det liv, der i mere end 100 år er vokset ud fra Thyborøn Havn, uddeler havnen hvert år en initiativpris til nogen, som har gjort noget særligt for at styrke erhvervsudviklingen.

Denne gang gik prisen til Royal Norden Seafood, en nyetableret fileteringsfabrik, ejet af hollandske fiskere og lokale investorer. Den type virksomhed betyder noget helt særligt for havnen, lød det fra havnedirektøren:

- Jeg er meget glad for, at det er lykkedes at få endnu en fiskeforarbejdningsvirksomhed til Thyborøn. For at undgå unødig transport har det stor betydning, at forarbejdningen finder sted lokalt, tæt ved fiskeauktionen. Den friskforarbejdede fisk kommer således hurtigt frem til forbrugeren, og også miljømæssigt er der store fordele i at reducere transport til forarbejdning, sagde direktør Jesper Holt Jensen, Thyborøn Havn, i forbindelse med prisoverrækkelsen.

Annonce
Carsten Mose Jeppesen, der er medejer af Royal Norden Seafood, modtog på vegne af firmaet Thyborøn Havns Initiativpris ved en sammenkomst på havnekontoret. Foto: Benny Gade

Sparer mange kilometer

Egentlig burde Royal Norden Seafood også få en miljøpris, for det er ikke småting, der bliver snakket om, når havnedirektøren glæder sig over den sparede transport. Det kunne daglig leder og medejer af filetfabrikken Carsten Mose Jeppesen fortælle om:

- Førhen blev der landet 3000 tons rødspætter i Thyborøn. Så blev de kørt med lastbil til Holland, hvor de blev fileteret, og så kørte man fraskæret tilbage til Danmark, hvor det bliver brugt til minkfoder. Det var også derfor, at tre hollandske investorer ønskede at etablere fileteringsfabrikken her i Thyborøn, siger han.

Det blev desværre en barsk start for den lille fabrik. Den første leder døde kort tid efter åbningen. Det gav naturligt nok problemer, så der måtte en rekonstruktion til, før Carsten Mose Jeppesen kom til som ny medejer og fik produktionen i gang igen.

Nu flyver der fem-ti tons fisk, hovedsageligt rødspætter, gennem de automatiske fileteringsmaskiner hver dag. 70 procent går til eksport. Produktionen er dog et gennemsnit, for man er meget afhængig af vejret.

- I dag, hvor det er dårligt vejr, er der ikke så mange fisk, så der er kun fem mand på arbejde. Andre dage kan der være fyldt op med 16 mand ved maskinerne. Vi forarbejder kun frisk fisk, men jeg håber, vi kan udvide og arbejde med frossen frisk. Det vil give et mere stabilt flow i produktionen, fortæller Carsten Mose Jeppesen.

Produktionslokalet er ikke så stort, så de nuværende 10-12 mand har ikke plads til mere end fire-seks nye kolleger. Skal der produceres mere, skal der enten bygges til, eller også skal man arbejde i flere skift.

Spørgsmålet er så, om der er rødspætter nok til at producere så mange fileter? Det har Royal Norden Seafood dog også taget højde for, idet de avancerede maskiner også kan filetere mere end fladfisk.

De flade og de runde

Mens Thyborøn Havn er mester i fladfisk, så har Hanstholm Havn - blot 31 sømil længere oppe ad den jyske vestkyst - ry for at være verdensmester i forarbejdning af mørksej, som er en af de ”runde” fisk, beslægtet med torsken.

Ingen tør sige det højt – i hvert fald ikke så højt, at man kan citere nogen i avisen - men det er tydeligt, at der i Thyborøn bliver sendt lange øjne efter det høje aktivitetsniveau i Hanstholm Havn og de mange ”runde fisk”, som bliver landet der. Så meget kan vi vist godt afsløre uden at få ørerne i fileteringsmaskinen.

Det er da også de mange udviklingsmuligheder, som fik en kreds af lokale erhvervsfolk i Thyborøn Invest til at blive en meget aktiv medinvestor i Royal Norden Seafood.

- Hollænderne viste os deres businesscase og spurgte, om vi ville byde ind på projektet. Det ville vi rigtig gerne, og vi er glade for, at Carsten også er gået ind som medejer, siger direktør for Thyborøn Invest Anton Bro, som var mødt op til prisoverrækkelsen, blandt andet for at sige fabrikkens daglige leder tak for en flot indsats.

Thyborøn Invest er lige som den daglige leder meget optaget af, at filetfabrikken skal blive mindre sårbar over for vejrets luner, så Anton Bro glæder sig også over, at der er kommet et ben mere at stå på.

- De har fået en aftale i stand med at hjælpe fiskeopkøbere fra Sydeuropa, især Spanien og Sydfrankrig, med at pakke fisk, som de har købt på fiskeauktionen her i Thyborøn. Så sørger Royal Norden Seafood for at kappe hovedet af fiskene og gør dem klar til transporten. Det betyder også, at man kan holde et større aktivitetsniveau, og at man bedre kan holde på de gode medarbejdere, når der er mere at lave, forklarer Anton Bro.

Endnu større fartøjer på vej

I 2018 passerede Thyborøn Havn en milepæl, da landingsværdien for fisk i Thyborøn før første gang rundede en milliard kroner. Fisk til en værdi af 1,01 mia. kroner blev landet i Thyborøn. Til sammenligning passerede også Hanstholm Havn samme milepæl, da man forrige år også her lige netop rundede en milliard kroner i omsætning af fisk og skaldyr.

- Det er en milepæl, der her er nået, og det er vi utroligt stolte af, siger Jesper Holt Jensen, direktør Thyborøn Havn.

Thyborøn Havn har i 10 år kæmpet for at få lov til at grave indsejlingen dybere end de nuværende otte meter, så man bedre kan servicere de store skibe, blandt andet norske trawlere. Det ser ud til, at man nu endelig får lov, efter havnen får overdraget ansvaret for vedligeholdelse fra Kystdirektoratet.

Havnedirektør Jesper Holt Jensen er selv forhenværende direktør for Kystdirektoratet, der i øvrigt også har hovedsæde i Lemvig, så de to parter kender hinanden og har i forvejen et godt og tæt samarbejde. Så der er høje forventninger om en hurtig og smidig proces for uddybning af indsejlingen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder

Klar til afgang: Et hyldest-pift med togfløjten

Et højt og triumferende hyldestpift med togfløjten. Det er, hvad Skjern Bank og firmaet Hansen & Larsen har fortjent for deres beslutning om i fællesskab at skænke den gamle remise i Skjern til de lokale folk, der går med spændende planer for et ungdomshus i bygningen. Egentlig bør Hansen & Larsen have to pift, for det var dem, der tilbage i 2016 sikrede remisen mod truende nedrivning ved at købe den af Banedanmark. »Banen er en stor del af historien om Skjerns udvikling, så vi har købt den med øje for, at den skal bevares. Remisen skal gerne indeholde noget, der kan gavne befolkningen,« lød det dengang fra Brian Meldgaard, der er medindehaver af Hansen & Larsen. Meget tyder nu på, at det er lige sådan, det kommer til at gå. Efter en flerårig periode, hvor der var stille om den gamle remise, begyndte der sidste år at ske noget. Gentænk Skjern kom på banen, bogstavelig talt, og køreplanen hang godt sammen: En velbesøgt koncertaften blev efterfulgt af en succesrig fondsansøgning, og dermed var projektet sat godt og grundigt på skinner. Med den netop offentliggjorte donation af bygningen er der masser af lys for enden af tunnellen. De 850.000 kroner fra Realdania - i parentes bemærket 100.000 kroner mere, end de frivillige havde søgt om - skal bruges til at sætte facaden i stand. Næste mål er indvendig restaurering af den mere end 100-årige bygning, og her vil det uden tvivl hjælpe gevaldigt på fondenes lyst til at øse penge ud, når det er en forening med egen bygning, som søger midler. Med andre ord har lokale kræfter med en solid fælles indsats sikret håbet om, at Spillestedet Remisen kan slå dørene op indenfor en ikke alt for fjern fremtid. Der er lang vej og meget arbejde endnu, før Remisen kan fløjte klar til afgang - men mon ikke den hidtidige og meget fornemme opbakning vil give endnu flere skjernboer blod på tanden til at give en hånd eller en skilling med for at få projektet til at lykkes? Det må man håbe! Herfra letter vi i hvert fald på lokofører-kasketten i respekt for en flot indsats.

Kultur

Historisk bolighandel: Over 100 år gammel remise doneres til unge frivillige – nu er vejen banet for et folkehus

Videbæk For abonnenter

Skoler og børnehaver i øst: Vi får ikke nok midler til inklusion

Annonce