Annonce
Ringkøbing

Fibernet: Bedste bud var ikke det billigste bud

<p>Når nettet er lagt, skal kablerne føres ? ind i kundernes huse.</p>

EnergiMidt var dyrere end IP Vision, men vandt udbud.

Tilbuddet på at levere bredbånd til hele Ringkøbing-Skjern Kommune var væsentligt dyrere; alligevel vandt EnergiMidt, der sammen med RAH og Fiber Backbone udgør koncertiet RAH Fibernet A/S.

Annonce

Dagbladet har søgt aktindsigt, og det viser sig, at EnergiMidt kunne levere WAN til 30 millioner og erhvervsfremme til 70 millioner kroner, mens IP Vision kunne levere WAN til 71 millioner og erhvervsfremme til 11 millioner, altså 18 millioner billigere.

Med WAN forstås linjer til kommunens institutioner, medarbejderlinjer med videre. Med erhvervsfremme forstås tilbud på at sikre muligheden for højhastighedsnet til erhverv, sommerhuse og borgere i Ringkøbing-Skjern Kommune i områder, hvor der ikke er tilbud om højhastighedsnet.

Over for Dagbladet fastslår borgmester Iver Enevoldsen (V), at kommunen ikke nødvendigvis gik efter det billigste bud, men også efter det bud, der havde den højeste kvalitet, og som bedst levede op til en række krav, som kommunen stillede; prisen har altså kun været et af flere forskellige forhold.

»Der er tale om en bred vifte af krav, og vores folk har været inde for at gennemgå tilbuddene helt ned i detaljen. Vi har villet være sikre på, at vi fik en langtidsholdbar løsning,« siger han.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Danske Handicaporganisationer tager kraftigt afstand fra resultatløn

I de seneste dage har vi kunnet læse om et resultatlønsprojekt i Ringkøbing-Skjern Kommune. Sagen er startet med en artikel om det samme emne i Altinget, hvor der er omtalt 24 kommuner, som sammen med et konsulentfirma har indledt nogle processer, hvor konsulentfirmaet eftersøger muligheder for ændringer i fagområderne. Firmaet bliver enten aflønnet med en konkret timesats eller en procentdel af en given gevinst for kommunen. Det er denne sidste aflønningsform, som er under kritik. Og det er den, som blandt andet Ringkøbing-Skjern Kommune har benyttet. Der er intet i vejen med, at kommunen arbejder med at gøre tingene bedre og billigere. Det er et fornuftigt og måske også hensigtsmæssigt synspunkt afhængigt af, hvilke fagområder der arbejdes med. Men præstationsaflønning (resultatløn) er ikke i orden. Navnlig ikke, når der arbejdes med fagområder, der arbejder med vore aller svageste medborgere. Denne aflønningsform vil nemt inspirere konsulentfirmaet til at gå efter gevinsten og dermed presse kommunen til at bevæge sig på kanten af lovgivningen og rimeligheden. Ringkøbing-Skjern Kommune hævder, at det ville firmaet aldrig kunne finde på! Hvor ved kommunen det fra? Hvordan har det i øvrigt været muligt at forelægge 25 konkrete sager for konsulenterne uden at komme i konflikt med persondataforordningen? Og er borgerne hørt, og har de givet samtykke? Social- og Sundhedsudvalget har nu også afvist denne aflønningsform. Man kan undres over, at politikerne og topledelsen i kommunens administration slet ikke kendte til aftalen forinden. Nogen, udover fagchefen, må have kendt til aftalen. Er der i øvrigt andre fagområder i Ringkøbing-Skjern Kommune, som har ”købt” ideen? Danske Handicaporganisationer (DH) i Ringkøbing-Skjern vil kraftigt tilslutte sig afvisningen af resultatløn i forhold til vore svageste borgere. Om cirka to år er der igen byrådsvalg. Til den tid er det vigtigt at det anbefales, at der ikke stemmes på politikere, der ikke står bag afvisningen. DH vil forfølge ordentlighed også i sådanne sager.

Annonce