Annonce
Danmark

FDM: De periodiske bilsyn er afgørende for trafiksikkerheden

Dennis Lange fra FDM mener, at det vil påvirke trafiksikkerheden, hvis man afskaffer de periodiske bilsyn for nyere biler.
Ifølge tænketanken Cepos bør man skære ned på de periodiske bilsyn, da de ikke umiddelbart har nogen effekt på trafiksikkerheden, men udelukkende er en udgift for bilejerne. Det er ikke en holdning, som FDM deler med tænketanken. Her mener man, at bilsynene er afgørende for trafiksikkerheden.

Bilsyn: Tænketanken Cepos foreslår i en ny analyse på baggrund af studier fra blandt andet Norge, New Zealand og Japan, at man dropper de periodiske bilsyn for nyere biler og samtidig målretter bileftersynene til at kigge på de mere fatale fejl og mangler på bilerne fremfor at kigge efter blandt andet revner i baklyset.

Det forslag møder stor kritik fra FDM, der også selv syner biler. Foreningen mener, at det kan komme til at påvirke trafiksikkerheden yderligere, hvis man vælger at droppe de periodiske eftersyn.

- Analysen bærer i høj grad præg af at være en teoretisk øvelse, som ikke nødvendigvis hænger sammen med den virkelighed, som vi andre oplever ude på vejene.

- Hvis vi skulle have haft et reelt billede af virkeligheden, skulle de have sammenlignet synede biler med ikke-synede biler - og det gør de ikke. Der er ikke nogen kontrolgruppe, der kan vise, hvad effekten ville være, hvis man undlod at syne bilerne. Derfor er det svært at konkludere, at synet ikke har nogen effekt, lyder det fra Dennis Lange, der er juridisk rådgiver ved FDM.

Annonce

Vigtigt med jævnligt eftersyn

I analysen foreslår Cepos, at man fremover nøjes med at målrette bilsynet på de fatale fejl, der kan være på bilen, men ifølge FDM er bileftersynet i forvejen målrettet relativt få punkter, som har en trafiksikkerhedsmæssig effekt. Derudover er det periodiske bilsyn også med til at sikre, at bilen ikke forurener mere end det tilladte.

Og derfor mener man hos FDM, at det er vigtigt, at bilerne jævnligt kommer igennem et synstjek.

- Bilen skal være fire år, før den skal synes første gang, men det betyder ikke, at der ikke allerede kan være fejl på bilen. Det handler om at fange fejl på bilen så tidligt som muligt. Og der er fireårige biler, som kommer med fejl, der gør, at de ikke bliver godkendt i synshallen.

- Hvis man vælger at udskyde det første syn, er der overvejende risiko for, at bilen ikke er sikker at køre i, og sviner mere end det tilladte. Bilen bliver jo ikke lovlig, bare fordi man undlader at syne den, siger Dennis Lange.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Indland

Henriette Zobel er død 

Læserbrev

Åbent brev til byrådet: Tag hensyn til handicappede og bevar Jobcenter og Borgerservice i midtbyen

Læserbrev: Kære politikere, Når I tirsdag tager hul på den videre beslutningsproces vedrørende Innovest II, vil vi i Danske Handicaporganisationer gerne pege på, at en udflytning af Borgerservice og Jobcenter eller andre offentlige serviceorganer til Innovest er uhensigtsmæssig for mange persongrupper – ikke mindst personer med nedsat førlighed. Hvis der sker en flytning, langt væk fra rutebilsstationen og banegården, vil det således være ganske svært for mange at deltage i møder hos de to serviceorganer. I dag går der dog nogle busser til Skolebyen, men disse er naturligvis prioriteret efter skolens time-skema. Og skulle man, som person med funktionsnedsættelse, endelig komme helt ud i den ende af Skjern by, ligger Ringvejen som den næste store forhindring. At krydse ringvejen er særdeles farligt, hvis bevægeapparatet ikke er som en ung sportsudøvers. Langt de fleste personer med et handicap, vil meget gerne have et tilknytningsforhold til arbejdsmarkedet, men det bliver meget sværere, og for nogen umuligt, at deltage i møder på Innovest II, hvis man er tvunget til at benytte offentlige transportmidler og så dernæst skal bevæge sig den, iflg. Google Maps, lange tur på cirka 2 km til Innovest. Så kære politikere – tag hensyn til mobiliteten for personer med bevægelseshandicap og bevar servicefunktionerne i Skjern midtby.

Ringkøbing-Skjern For abonnenter

Sidste bold er endnu ikke slået: 20 års kamp om rigmandens ulovlige tennisbane på Klitten

Annonce