Annonce
Vestjylland

Fantastisk vi får lov at teste batteritog

Midtjyske Jernbaner er allerede lagt i forundersøgelserne omkring batteritog, og her er direktør Martha Vrist og formand Arne Lægaard i Berlin for at se på dem. Nu får de mulighed for at teste batteritogene på hjemmebane - på Lemvigbanen. Foto: Lars Kamstrup
Lemvigbanen bliver først i Danmark med at få testet batteritog - det rykker permanent løsning med batteritog i Vestjylland meget nærmere

Lemvig: Glæden er stor i bestyrelsen for Midtjyske Jernbaner, som nu er kommet et meget stort skridt nærmere drømmen om batteritog på Lemvigbanen og siden på strækningen Holstebro-Skjern, som man overtager driften af sidst i 2020.

I først omgang har transportminister Benny Engelbrecht nu indgået et samarbejde med Region Midtjylland om, at der skal indsættes batteritog på Lemvigbanen som forsøg allerede næste år - og der skal også ske forsøg på en strækning i Nordsjælland.

- Aftalen blev underskrevet sent i aftes, og det er fantastisk for os, at vi nu bliver de første til at få testet batteritogene i Danmark, siger bestyrelsesformand Arne Lægaard, Midtjyske Jernbaner.

Han mener, det er vigtigt også for leveradørerne af batteritogene, at Lemvigbanen bliver test-område.

- Der er nogle specielle forhold her i Vestjylland blandt andet med en stærk vind. Det skal testet, hvordan vinden influerer på batteritog, hvor specielt en kraftig sidevind tænkes at kunne blive en udfordring. Men det skal forsøgene vise, siger formanden.

Midtjyske Jernbaner er i forvejen langt med forundersøgelserne til, at der skal indføres batteritog både på Lemvigbanen og på Holstebro-Skjern. Hele bestyrelsen har været på besøg hos den schweiziske producent Stadler, og siden har direktør Martha Vrist besøgt flere producenter.

- Vi fortsætter med arbejdet på at lave et udbud, så vi kan indkøbe de tog og det materiel, der skal afløse de nuværende tog, og hvor vi jo satser på, det bliver batteritog. Nu bliver vi mange erfaringer rigere, fordi vi kan få testet togene på vore strækninger på Lemvigbanen. Vi håber, vi kommer i gang meget hurtigt - allerede næste år, og det betyder jo, at det i første omgang kun er på Lemvigbanen, vi kan teste, fordi vi ikke har overtaget strækningen mellem Holstebro og Skjern endnu, siger Arne Lægaard.

Det er staten, der putter penge i forsøgene, hvor det forventes, at producenterne vil komme med tog for at få dem testet. Hvor mange producenter, der vil det, vides der endnu ikke noget om.

- Lemvigbanen skal også investere i lokoførere og elstandere for eksempel, men så får vi også testet det af, og det er rigtig godt, mener Arne Lægaard.

Annonce

Optimistisk minister

Transportminister Benny Engelbrech (S) ser store muligheder i batteritogene. Her påpeger han det, som også bestyrelsen for Midtjyske Jernbaner hele tiden har argumenteret med, at det er en fordel for klimaet med batteritog frem for dieseltog. Og togene kan her i Vestjylland køre på den grønne energi, der først og fremmest kommer fra vindmøllerne.

- Batteritog indeholder spændende perspektiver for togdriften i Danmark. Ikke nok med at batteritog kan reducere Danmarks udledning af CO2, det skaber også grundlaget for en bedre trafikbetjening. Samlet set tyder meget derfor på, at batteritog kan være en vigtig brik for fremtidens togdrift i Danmark, siger transportminister Benny Engelbrecht i en pressemeddelelse.

Batteritog er i dag indsat i prøvedrift med passagerer i Østrig, ligesom det bliver afprøvet i Tyskland, hvor der også er afgivet ordre på batteritog. Det næste skridt i retning af indførelsen af batteritog vil være at afprøve teknologien i Danmark.

- En afprøvning af batteritog i Danmark vil give de relevante parter en nyttig erfaringsindsamling fra praktisk drift, inden vi potentielt afgiver ordre på batteritog til passagerdrift. Det vil samtidig give passagererne mulighed for at prøve batteritog i dagligdagen på de danske skinner. Min forhåbning er, at vi fra midten af 2020’erne vil se batteritog i daglig drift i Danmark, udtaler transportminister Benny Engelbrecht.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kultur For abonnenter

Krig og nye gæster påvirker hverdagen på Badehotellet: Sæson 7 balancerer fermt mellem feelgood og mere alvorsfulde takter

Læserbrev

En ommer: Lad dog Skjern Produktforretning få lov at udvide

Læserbrev: Hvad er det, teknik og miljøudvalget spænder ben for? I disse grønne omstillingstider, endelig er der en virksomhed, der vil vækste, som I så vil bremse. Hvorfor kan produktforretningen ikke få lov at udvide med en ny hal? Jeg forstår da godt dit synspunkt, John Christensen, med at det er træls, at man har investeret i industrigrunde, som ikke er i brug. Det kunne ellers blive et flot syn med 4-6 meter høje rustne metalskrot-bunker i Skjern industrikvarter, har I tænkt på dette? Hvad så, hvis Ådum autoophug og Ringkøbing autoophug også vil udvide? Så skal de jo også flytte ind i industrikvarteret, som jo så snart ville blive for lille, men fantastisk farvestrålende at se på. Nej prøv for en gangs skyld ikke at se på kroner og øre, men brug den fornuftige del af hovedet. Er der nogle, der kan finde bedre placeringer til disse industrier end der, hvor de nu ligger? Hvem generes af Skjern produkthandel, hvor den er i dag? Jeg har læst om en tidligere miljømedarbejder ved kommunen, at der aldrig har været problemer med miljøet, så hvorfor prøve at tvinge dem til at flytte. Måske ud af kommunen, og væk er både arbejdspladser og skattekronerne. Men det har I jo prøvet før med HV transport i Hover. Synes I, det var en god ide? Hvor mange arbejdspladser og skattekroner kostede det? At man kan fejle én gang er da ikke ensbetydende med, at kommunen skal blive ved med dette. Jeg tror ikke, der er ret mange, som kører forbi Ringkøbingvej 17, der er klar over, hvad der ligger fantastisk flot gemt bag beplantede jordvolde og træer, nej lad blot dem udvide, hvis de har brug for dette. Måske til et par nye medarbejdere, som så kunne betale skat i kommunen. Og det kunne måske også være tænkeligt, at virksomheden også kunne lave mere overskud, som så kunne komme kommunekassen til gode. Det ville i hvert fald ikke ske, hvis den skulle flytte til industrikvarteret. Det er en ommer, teknik og miljøudvalg. Brug den fornuftige del af hovedet denne gang.

Annonce