Annonce
Indland

Facebook har registreret danske børn med interesse i gambling

Alastair Pike/Ritzau Scanpix

36.000 danske børn er registreret som interesserede i gambling. Centerleder kalder det "rablende vanvittigt".

Selv om pengespil er ulovligt for mindreårige, har Facebook stemplet 36.000 danske børn ned til 13 år som interesserede i gambling.

Det viser en kortlægning foretaget af P1 Orientering. I hele EU er tallet 740.000.

Facebook lever nemlig af at registrere alle mulige forskellige interesser på deres brugere, ud fra hvad man liker og deler. Data som annoncører kan bruge til målretning af reklamer.

Michael Bay Jørsel, der er centerleder på Center for Ludomani, kalder det “fuldstændig rablende galt”, at Facebook har stemplet børn som interesserede i pengespil.

- Hvad fanden skal Facebook bruge de her data på børn helt ned til 13 år til? Hvis de var et ansvarligt selskab, så ville de jo sætte en grænse på 18 år, siger Michael Bay Jørsel til DR.

Han opfordrer Facebook til at slette deres data om børn, så de ikke bliver misbrugt.

Flere juridiske eksperter er kritiske overfor, om Facebook har en saglig grund til at have de oplysninger.

- Man må ikke markedsføre til børn under 18 år, når det handler om pengespil.

- Og når man ikke må det, så har man heller ikke brug for at have de data, og så er det i strid med GDPR (EU's persondataforordning, red.), mener Ayo Næsborg Andersen, der er lektor i persondataret på Syddansk Universitet.

Facebooks algoritmer har også fundet frem til, at børn er interesseret i alkohol.

I Danmark drejer det sig om 14.000 børn under 16, der er registreret som interesseret i alkohol. I hele EU drejer det sig om 800.000 børn under 18.

Selv om Facebook ikke må bruge dataene om børnene til at promovere gambling eller alkohol lige nu, kan den stadig være brugbart for dem i fremtiden.

Facebook forklarer over for P1 Orientering, hvorfor de indsamler data på børn om gambling og alkohol.

- Vi har de her to annonceinteresser, med den gode grund at der skal være mulighed for at køre annoncer for det modsatte.

- Altså for eksempel en annonce der underviser unge i ikke at drikke for meget hver weekend, siger Peter Münster, der er kommunikationschef for Facebook i Norden.

Derudover understreger Facebook, at de selvfølgelig ikke tillader, at virksomheder målretter reklamer, der promoverer gambling og alkohol til børn. De mener også i det hele taget, at de efterlever reglerne i GDPR.

Peter Münster fortæller dog også til P1 Orientering, at de oplysninger, som Facebook indsamler om børns annonceinteresser, bliver brugt til at promovere gambling og alkohol, når de fylder 18.

Det får kritik af Ayo Næsborg Andersen.

- GDPR bestemmer, at man skal passe særligt på børn, fordi de ikke helt kan overskue alt, hvad der sker på Facebook og andre sociale medier.

- Det er problematisk, at børns fortid bliver brugt til at målrette annoncer mod dem, lige så snart de fylder 18 år, siger Ayo Næsborg Andersen.

/ritzau/

Annonce
Dr-artikel om Facebooks dataindsamling
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Politisk opbakning til Sommerfuglen skyldes stedets kvaliteter

Læserbrev: Sommerfuglen er kommunes nye fritidstilbud til børn og unge med psykiske og fysiske funktionsnedsættelser. Kongstanken er at have ét lokalt fritidstilbud af høj pædagogisk kvalitet i stedet for at benytte aflastningspladser på forskellige institutioner i egen og andre kommuner. Jeg er citeret i Dagbladet søndag for at sige, at den politiske opbakning til Sommerfuglen skyldes behovet for at få stedet fyldt op. Det er en udtalelse, der taget ud af en sammenhæng. Den politiske opbakning til Sommerfuglen hænger helt og aldeles sammen med tilbuddets kvaliteter. Børn med funktionsnedsættelser har svært ved at finde fritidsaktiviteter, der kan rumme deres udfordringer, og det begrænser muligheden for at knytte venskaber. Børnene på Sommerfuglen går typisk på specialskole, og det betyder, at de fleste går i skole og skaber relationer uden for deres nærmiljø. Med Sommerfuglen prioriterer vi, helt i tråd med børne- og familiepolitikken, at give børn og unge med særlige behov mulighed for at dyrke fritidsinteresser og danne trygge og nære relationer med andre børn i kommunen. Relationer de kan bygge videre på gennem deres opvækst, så Sommerfuglen bidrager til ambitionen om at skabe gode overgange fra børneområdet til voksenområdet. Politisk har vi besluttet, at Sommerfuglen som udgangspunkt er kommunens tilbud, med mindre der er faglige begrundelser for noget andet. Det har vi, fordi det er et godt tilbud, og fordi målsætningen om at skabe relationer mellem børn og unge på tværs af kommunen fordrer, at de er sammen. Jeg forstår godt, at det kan være en stor mundfuld for børn, unge og forældre at skulle flytte fra et sted, de kender og er glade for. Men jeg ved også, at de børn og unge, der er begyndt i Sommerfuglen, er glade for og trygge ved det. Der er foretaget en faglig vurdering af, hvorvidt hvert enkelt barns behov kan rummes i Sommerfuglen. I de tilfælde hvor det modsatte er konklusionen, er der fortsat et alternativt tilbud. Jeg forstår også godt, at de institutioner, kommunen hidtil har købt pladser hos, er kede af at miste børn. Men i denne sammenhæng er vores opgave som kommune først og fremmest at give børn og unge med særlige behov de samme muligheder, som andre børn og unge i kommunen. Det er klart, at dialogen med de berørte familier og institutioner skal foregå på en god og respektfuld måde. Når vi hører, at det ikke er oplevelsen alle steder, er der naturligvis grund til at vurdere, om vi kunne have gjort det anderledes. Det er i øvrigt helt almindelig praksis.

Annonce