Biler

Facebook-grupper vinder frem med råd og dåd

Gruppen for VW Up og søstermodellerne Skoda Citigo og Seat Mii har over 5.800 medlemmer og er af de største grupper. Foto: VW
Mange bilmodeller har deres egne dedikerede facebooksider, hvor ejere og andre bilinteresserede udveksler erfaringer. Her er meget at hente, men du skal også kunne sortere i oplysningerne.

Få hjælp til at montere et midterarmlæn på en VW Up, tjek prisen på et serviceeftersyn, eller find de rigtige pærer til forlygterne på modellen.

Mulighederne for at få hjælp og vejledning på de mange facebookgrupper for bestemte mærker og modeller er nærmest uendelige. Det er en bevægelse, som har fået endnu mere vind i sejlene i takt med, at der kommer flere elbiler på vejene, hvor teknologien nogle gange er så kompleks, at de mest dedikerede brugere ofte ved mere end mekanikeren på værkstederne. Her er der tit også spørgsmål om opladning og de nyeste opdateringer.

Det er noget, som der er mange opslag omkring hos Tesla Owners Club Denmark, der har 3.100 medlemmer, og som i den uge, vi kiggede, for eksempel også havde opslag om prisen på reparation af et styretøj og forslag til at ordne et airconditionanlæg, som ikke virker.

Men også de helt klassiske modeller har en stor dedikeret følgerskare. Det gælder netop for VW Up, Skoda Citigo og Seat Mii. Den har over 5.800 medlemmer.

Grupper spænder bredt

Der findes mange danske facebook-grupper for mærker og specielt modeller. Her er gruppen for VW Up/Skoda Citigo og Seat Mii en af de store.

Der er helt naturligt mange grupper for ejere af ældre bilmodeller. Men mange af de nyere har også fået deres egne. Det gælder for eksempel Ford Focus og den nye Opel Astra K. Der er selvfølgelig også en gruppe for VW’s Dieselgate Danmark.

En lang række af de nye elbiler har alle deres egne grupper. Her har Tesla-ejerne længe været nogle af de mest dedikerede. Tesla Owners Club Denmark tæller således over 3.100 medlemmer. Men også modeller som e-Golf, Hyundai Kona Electric og Kia e-Niro.

Svar på alle spørgsmål

Martin Ludvigsen Bredberg, der er administrator for gruppen med Up, Mii og Citigo, fortæller, at de fleste forespørgsler handler om reparation af ting, der er gået i stykker eller værkstedspriser, og at det ofte går ud på at blive afklaret.

- Folk får svar på deres spørgsmål, uanset, hvad det måtte være. Og de vender ofte tilbage med en tilbagemelding på, hvordan det er gået, siger han.

På den måde kommer erfaringerne de andre i gruppen til gode. Mange bruger også gruppen til at vende nogle tekniske spørgsmål før besøg hos værkstedet.

- Der kommer ofte spørgsmål, når folk er på vej til værkstedet. Eller måske endda sidder der. Det er ikke alle, som har tillid til værkstedet, og når man køber biler i denne prisklasse, betyder en regning på 1000 kr. mere, end hvis man har en større og dyrere bil, siger Martin Ludvigsen Bredberg, der fortæller, at gruppen også har undergrupper for styling og køb/salg.

Den findes en række grupper for VW-modeller. Her er der således grupper for både elbilen VW e-Golf og kombineret gruppe for e-Golf/Golf GTE, som er plug-in hybriden.

Facebook-grupperne har en funktion, hvor de kan medvirke til at få klarlagt forskellige ting, lyder det fra Thomas Hjortshøj, der er pressechef hos Volkswagen.

- Det er generelt positivt, at der er nogle steder, hvor man kan udveksle erfaringer og rådgive hinanden. Det gælder især elbiler, hvor man for eksempel kan diskutere omkring ladestruktur samt brugen af bilen, siger Thomas Hjortshøj.

Bedre forberedt

Især når vi taler om elbiler, er der meget at komme efter, vurderer Martin Messer Thomsen, der er pressetalsmand for Foreningen af Danske Elbilister (FDEL).

- Her er der simpelthen så meget at hente, og man kan få afsindigt mange informationer, siger Martin Messer Thomsen.

Han ser ofte, at folk, der har en bestemt elbil-model i tankerne, melder sig ind i god tid i forvejen, for at følge bilen.

- Så er de forberedt, når de køber bilen, siger Martin Messer Thomsen, der peger på, at det både handler om praktisk ting som den rigtige og billigste forsikring, men også teknik.

- En del af værkstederne kender ikke så meget til elbiler. Nogle gange ser vi, at der er nogle fejl, som et værksted ikke kan løse. Så kan man forhøre sig i facebook-gruppen og høre, hvordan det blev løst, og måske samtidig finde et værksted, som ved, hvordan man gør det, siger han.

Man skal dog også være opmærksom.

- Man hører sjældent fra de folk, som ikke har problemer med deres bil. Det er oftest kun dem, som har problemer, der reagerer, så det kan komme til at fylde uforholdsmæssigt meget, siger han.

Derfor skal man tage evt. kritik med et gran salt og undersøge sagen selv. En bil, som omtales negativt, kan godt være i orden alligevel. Martin Messer Thomsen peger på, at der også er en god selvjustits i grupperne, så gruppebestyreren fjerner opslag, som stikker af.

Tesla-ejerne er meget dedikerede. Tesla Owners Club Denmark har således over 3.100 medlemmer. Foto: Tesla
0/0

Tophistorier

Annonce
Tarm For abonnenter

Jonas har fans verden over - men skal stadig gå tur med hunden Pepsi hjemme i Tarm

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ringkøbing IF

Endelig scorede RIF: Alligevel blev det til nul point på kontoen

Navne

Naturvejleder elsker det vilde Vestjylland og drømmer om at gå i Darwins fodspor

Tophistorier

Debat

Da det slog klik hos Baadsgaard: Spændingen om den forkerte strømning

Læserbrev

Defensiv taktik, hvis man vil være den bedste fritidskommune

Læserbrev: ”Hvordan bliver Ringkøbing – Skjern Kommune den bedste fritidskommune i Danmark?”. Dette var titlen på en invitation til alle foreninger fra Kultur- og Fritidsudvalget til et møde i Videbæk den 27. marts. Efterfølgende ønskede fodbold- og håndboldklubberne i RKSK et møde, der blev afholdt ultimo juni, med formanden for Kultur- og Fritidsudvalget for at bidrage med deres synspunkter til emnet ”den bedste fritidskommune”, men også for at komme i dialog omkring de berammede besparelser på fritidsområdet. Fodboldklubberne undrer sig stadig over, at de som den eneste idrætsgren direkte skal bidrage med 194.000 kroner (jvf. besparelseskataloget) ”i tilskud til fodboldklubberne til aflønning af deres kridtbander”. Alle ved sikkert, hvilket stort arbejde disse ulønnede frivillige bandemedlemmer gør, for at børn og unge kan få motion og spille fodbold. De slår for eksempel kanter, rydder op, kridter baner, omlægger baner, vander, laver reparationer med mere. Men nej – de får ikke løn, men et beskedent årligt opstarts- og afslutningsarrangement som tak. Ordene "aflønning af deres kridtbander" er derfor dårlig valgt og bliver ikke bedre af, at konsekvensen for spareforslaget kan udlignes ved ”at hæve medlemskontingentet pr. medlem med 43,62 kroner.” Det viser sig kun alt for tydeligt, at nogle går med den opfattelse, at det er gratis for fodboldklubberne at passe fodboldbanerne. Herfra skal lyde en opfordring til, at kommunen laver en undersøgelse af, hvad det reelt koster fodboldklubberne i drift til for eksempel el- og vandforbrug, elattest, elpærer, traktor, kridtbander, mindre nyanskaffelser, vandingsmaskine, vedligeholdelse af rullegræs og afskrivninger på lysmaster, vandingsanlæg, traktor, græsslåmaskiner m.v. I øvrigt får klubberne kun delvis tilskud til mål, net og kridtmaskiner. Fodboldspillet er i dag en idrætsgren, der dyrkes udendørs hele året. Det bliver nu forstærket af, at indefodbold ikke er en aktivitet, der længere udløser aktivitetstilskud. Det vil også ramme hallerne på timeudlejningen. Disse ting gør næppe kommunen til den bedste fritidskommune, og det er en defensiv taktik. Vi kan jo spare os ihjel og tage gejsten fra de mange frivillige ledere og trænere i samtlige kommunens idrætsforeninger. Vi skal i stedet være offensive og følge befolkningsudviklingen med, at flere og flere dyrker idræt. Vi skal afskaffe 25 års reglen for de foreninger, der benytter vore idrætshaller. Det kan faktisk gøres gratis og dermed uden ekstra omkostninger for Kommunen. Vi skal forhøje lokaletilskuddet fra de nuværende 68 procent (= nettoudgift for foreninger p.t. 191 kroner pr. time) til f.eks. 78 procent (= nettoudgift for foreninger 131 kroner pr. time), hvilket vil animere idrætsforeningerne til at leje yderligere haltimer. Håndboldklubberne og deres frivillige får så mere tid til at tænke på andet end økonomi. Det vil – ud fra mine oplysninger – betyde en merudgift for kommunen på cirka 2.500.000 kroner, men er en god investering og er tillidsskabende for idrætshallernes daglige brugere, som dermed giver bedre økonomi forfor eksempel håndbold uden at skade hallernes økonomi, snarere tværtimod.

Hvide Sande

Se de mange fotos: Hvide Sande-børn og kunstnere satte kulør på en gråvejrsdag

Videbæk For abonnenter

Borgere går i aktion: Vil have bedre internet

Kultur

Forfatters besøg i Ringkøbing er blevet til en novelle, hvor fordommene får et twist

Alarm 112

55-årig mand blev fundet død i Ringkøbing Fjord

Annonce