Annonce
Biler

Facebook-grupper vinder frem med råd og dåd

Gruppen for VW Up og søstermodellerne Skoda Citigo og Seat Mii har over 5.800 medlemmer og er af de største grupper. Foto: VW
Mange bilmodeller har deres egne dedikerede facebooksider, hvor ejere og andre bilinteresserede udveksler erfaringer. Her er meget at hente, men du skal også kunne sortere i oplysningerne.

Få hjælp til at montere et midterarmlæn på en VW Up, tjek prisen på et serviceeftersyn, eller find de rigtige pærer til forlygterne på modellen.

Mulighederne for at få hjælp og vejledning på de mange facebookgrupper for bestemte mærker og modeller er nærmest uendelige. Det er en bevægelse, som har fået endnu mere vind i sejlene i takt med, at der kommer flere elbiler på vejene, hvor teknologien nogle gange er så kompleks, at de mest dedikerede brugere ofte ved mere end mekanikeren på værkstederne. Her er der tit også spørgsmål om opladning og de nyeste opdateringer.

Det er noget, som der er mange opslag omkring hos Tesla Owners Club Denmark, der har 3.100 medlemmer, og som i den uge, vi kiggede, for eksempel også havde opslag om prisen på reparation af et styretøj og forslag til at ordne et airconditionanlæg, som ikke virker.

Men også de helt klassiske modeller har en stor dedikeret følgerskare. Det gælder netop for VW Up, Skoda Citigo og Seat Mii. Den har over 5.800 medlemmer.

Annonce

Grupper spænder bredt

Der findes mange danske facebook-grupper for mærker og specielt modeller. Her er gruppen for VW Up/Skoda Citigo og Seat Mii en af de store.

Der er helt naturligt mange grupper for ejere af ældre bilmodeller. Men mange af de nyere har også fået deres egne. Det gælder for eksempel Ford Focus og den nye Opel Astra K. Der er selvfølgelig også en gruppe for VW’s Dieselgate Danmark.

En lang række af de nye elbiler har alle deres egne grupper. Her har Tesla-ejerne længe været nogle af de mest dedikerede. Tesla Owners Club Denmark tæller således over 3.100 medlemmer. Men også modeller som e-Golf, Hyundai Kona Electric og Kia e-Niro.

Svar på alle spørgsmål

Martin Ludvigsen Bredberg, der er administrator for gruppen med Up, Mii og Citigo, fortæller, at de fleste forespørgsler handler om reparation af ting, der er gået i stykker eller værkstedspriser, og at det ofte går ud på at blive afklaret.

- Folk får svar på deres spørgsmål, uanset, hvad det måtte være. Og de vender ofte tilbage med en tilbagemelding på, hvordan det er gået, siger han.

På den måde kommer erfaringerne de andre i gruppen til gode. Mange bruger også gruppen til at vende nogle tekniske spørgsmål før besøg hos værkstedet.

- Der kommer ofte spørgsmål, når folk er på vej til værkstedet. Eller måske endda sidder der. Det er ikke alle, som har tillid til værkstedet, og når man køber biler i denne prisklasse, betyder en regning på 1000 kr. mere, end hvis man har en større og dyrere bil, siger Martin Ludvigsen Bredberg, der fortæller, at gruppen også har undergrupper for styling og køb/salg.

Den findes en række grupper for VW-modeller. Her er der således grupper for både elbilen VW e-Golf og kombineret gruppe for e-Golf/Golf GTE, som er plug-in hybriden.

Facebook-grupperne har en funktion, hvor de kan medvirke til at få klarlagt forskellige ting, lyder det fra Thomas Hjortshøj, der er pressechef hos Volkswagen.

- Det er generelt positivt, at der er nogle steder, hvor man kan udveksle erfaringer og rådgive hinanden. Det gælder især elbiler, hvor man for eksempel kan diskutere omkring ladestruktur samt brugen af bilen, siger Thomas Hjortshøj.

Bedre forberedt

Især når vi taler om elbiler, er der meget at komme efter, vurderer Martin Messer Thomsen, der er pressetalsmand for Foreningen af Danske Elbilister (FDEL).

- Her er der simpelthen så meget at hente, og man kan få afsindigt mange informationer, siger Martin Messer Thomsen.

Han ser ofte, at folk, der har en bestemt elbil-model i tankerne, melder sig ind i god tid i forvejen, for at følge bilen.

- Så er de forberedt, når de køber bilen, siger Martin Messer Thomsen, der peger på, at det både handler om praktisk ting som den rigtige og billigste forsikring, men også teknik.

- En del af værkstederne kender ikke så meget til elbiler. Nogle gange ser vi, at der er nogle fejl, som et værksted ikke kan løse. Så kan man forhøre sig i facebook-gruppen og høre, hvordan det blev løst, og måske samtidig finde et værksted, som ved, hvordan man gør det, siger han.

Man skal dog også være opmærksom.

- Man hører sjældent fra de folk, som ikke har problemer med deres bil. Det er oftest kun dem, som har problemer, der reagerer, så det kan komme til at fylde uforholdsmæssigt meget, siger han.

Derfor skal man tage evt. kritik med et gran salt og undersøge sagen selv. En bil, som omtales negativt, kan godt være i orden alligevel. Martin Messer Thomsen peger på, at der også er en god selvjustits i grupperne, så gruppebestyreren fjerner opslag, som stikker af.

Tesla-ejerne er meget dedikerede. Tesla Owners Club Denmark har således over 3.100 medlemmer. Foto: Tesla
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Skandale: Kan livet fortsætte uden Postnord?

Læserbrev: Hvordan har Postnord fundet af, at det kun er brevene, de taber på? De må have fundet løsningen på at skille koldt og varmt vand. Efter det er blandet... Meget fornuftigt har postbudene både breve og pakker med ud. Det er vel heller ingen ulempe for Postnord, at det er brevene, der er befordringspligt på. De har fået serveret en politisk malkeko. Det er ender vel med, at brevene må tage op til en måned om at komme frem... Allerede nu er det betydelig langsommere end med dagvognen på Christian Den Fjerdes tid. Hvem har fået problemerne? Politikerne. Hvem har skabt dem? Politikerne. Der er flere mistænkte. En af de hovedmistænkte er Kristian Jensen. Det passer med hans taktik fra skattevæsenet. De startede med at slagte aktiverne og fordele dem. Derefter trykkede de på digitaliseringsknappen. Så satte de sig ned. Undrede sig over, at svenskerne ikke løste problemet for dem... Man kan sige meget om svenskerne, men speciel dumme er de altså ikke... Det er en skandale med de milliarder, der allerede er pumpet i projektet. Senest har de sendt adskillige personer på permanent ferie, og har planer om at sende endnu flere samme vej. Bare rejsebureauerne har rejser nok til dem... Det er ren kukkeluk at bruge milliarder på det! Udbringning af pakker er der mange, der har kapacitet til. Skildpaddebrevene må kunne løses på anden vis. Quickbreve er næsten lige så dyre som pakker. Derfor kan man vel sende dem som en pakke? Anbefalede breve kan vel håndteres på samme måde? Udbringning af B- breve kunne for eksempel overdrages til kommunerne. Ved at tilføre flere ansatte kunne hjemmehjælperne sagtens løse opgaven. Der bliver hældt millioner/milliarder i Postnord, som kunne bruges til det. Samtidig kunne ældreplejen i eget hjem blive opgraderet. Hvis postbudet, ligesom i gamle dage, havde tjek på om alle var ok. på ruten. Sikken en tryghed, det kunne give. Skildpaddebrevene kunne måske alternativt distribueres sammen med reklamerne på ugebasis. Nu mener nogen i det politiske, at vi skal købe Postdanmark tilbage fra Postnord. Heldigt, at vi ikke har fået malet alle postkasserne endnu. Der bliver udgifter nok til biler, skilte, tøj og til svenskerne. Men big business for dem, der sælger maling og profiltøj. Kan livet fortsætte uden Postnorddanmark? Eller går det i stå?

Annonce