Annonce
Hvide Sande

Følg soldaternes fodspor i Houvigfæstningen

Ringkøbing-Skjern Museums guide viser rundt i det område, hvor den tidligere Houvigfæstning lå. Foto: Ringkøbing-Skjern Museum

Houvig: I år er det 75 år siden, de tyske soldater forlod bunkerne ved Houvigfæstningen, og torsdag 13. februar - og alle efterfølgende torsdage i februar og marts - kan interesserede følge soldaternes fodspor.

Ringkøbing-Skjern Museums guide viser rundt i det område, hvor den tidligere Houvigfæstning lå.

På turen kan hele familien høre om historien bag bunkerne, men får også et indtryk af soldaternes liv i de kæmpe betonbunkere, skriver museet i en pressemeddelelse.

Annonce

Ældgamle kanoner og topmoderne radar

På bunkerturen bliver der fortalt om, hvordan Houvig Fæstningen dækker over to forskellige dele af tyskernes forsvarsstrategi under Anden Verdenskrig.

Bunkerne var en del af tyskernes Atlantvold, der var tænkt som et værn, der skulle strække sig fra Sydeuropa til Nordnorge - et værn mod en allieret invasion. Atlantvolden blev aldrig færdigbygget, men bunkerne ved Søndervig fortæller stadig dens historie.

Bunkerne var bevæbnet med ældgamle kanoner og befolket af tyskernes reserver i form af gamle mænd og unge drenge. Som en kontrast hertil var Ringelnatter, Luftwaffes topmoderne antiluftskyts stilling. Det var herfra der blev sendt ordrer til de tyske natjagere - Ringelnatter har adskillige allierede fly på samvittigheden.

Turen går gennem det område hvor Houvigfæstningen lå. Mange af bunkerne er stadig synlige, mens andre er mere eller mindre gemt i klitterne. Det er muligt at komme ind i nogle af bunkerne, så det kan være en god ide at medbringe en lommelygte, lyder det fra museet.

Bliv klogere på Ringkøbing Museum

Vil nogen fordybe sig endnu mere i historien, vil det være oplagt at besøge Ringkøbing Museum, hvor der vises to udstillinger med udgangspunkt i Houvig Fæstningen. "Flyvere i natten" fortæller historien om de 19 allierede fly, Ringelnatter skød ned ved Ringkøbing Fjord under krigen.

I 2008 dukkede en stort set uberørt bunker fra Anden Verdenskrig op. Bunkeren var blevet efterladt i 1945 - og derefter sandet til. Interiør var som da tyskerne havde forladt den. I dag er bunkeren rekonstrueret på Ringkøbing Museum, og i udstillingen "Hvad bunkeren gemte" kan man gå ind i den og blandt andet se en film om den, dengang 17-årige, Gerhard Saalfeld, der var udstationeret i den selvsamme bunker.

Som noget nyt vil der være bunkertur torsdag 13. februar - og alle efterfølgende torsdage i februar og marts.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Kære transportudvalg: Det er tid til handling på Rute 15

Læserbrev: I Ringkøbing-Skjern Kommune går det godt. Vi har en lav ledighed, erhvervsmæssig vækst - og vi har lige fået bekræftet, at vi er den foretrukne feriedestination for tyske turister i Danmark. Men vi risikerer, at udviklingen stopper, hvis Christiansborg ikke tager ansvar for hele Danmarks infrastruktur. I dag holder Folketingets Transportudvalg møde, og vi har fået 15 minutter til at forklare, hvorfor det er så presserende, at Rute 15 bliver udvidet til en 2+1 vej på strækningen mellem Herning og Ringkøbing. Rute 15 er en af kommunens vigtigste livslinjer til resten af landet. Men tæt trafik, dårlig sikkerhed og tung trafik af blandt andet store vindmølletransporter, mælketankbiler og landbrugsmaskiner sænker fremkommeligheden og gør det både farligt og vanskeligt at overhale. Vi har derfor brug for en bredere, bedre og mere farbar vej. På finansloven for 2019 blev der afsat penge til en såkaldt VVM-redegørelse. Nu har vi brug for, at der også afsættes de nødvendige midler, så arbejdet med at udvide Rute 15 kan gå i gang, så snart VVM-undersøgelsen er afsluttet. I Ringkøbing-Skjern Kommune viser vi år efter år, at vi er konkurrencedygtige og omstillingsparate. Vores virksomheder har landets højeste produktivitet, og vores BNP pr. indbygger er svimlende 23 procent højere end landsgennemsnittet. Men de positive resultater kommer ikke af sig selv. På Dansk Industris måling af erhvervsvenlighed ligger Ringkøbing-Skjern Kommune på en fortjent tredjeplads. Det er vi stolte over, men vi ved også godt, at det er en tredjeplads, som det bliver svært at fastholde i de kommende år. Ikke mindst fordi infrastrukturen trækker os ned i den samlede bedømmelse. I kategorien ”Infrastruktur” ligger vi på en sølle 79. plads ud af de 93 deltagende kommuner. Virksomhederne i kommunen er afhængige af fremkommeligheden på Rute 15, og derfor efterlyser de i høj grad også bedre infrastruktur for at kunne skabe flere arbejdspladser og endnu mere vækst. I fællesskab argumenterer vi for, at hele Danmark skal kobles på den nationale infrastruktur. Vi forlanger ikke motorveje eller hurtigtog, men vi er nødt til at insistere på, at de indfaldsveje, der skal sikre, at vi kan udnytte det store potentiale, der ligger i hele Danmark bliver prioriteret på Christiansborg. Det er dét, vi vil gøre, når vi mødes med Folketingets Transportudvalg i dag.

Annonce