Annonce
Biler

Få styr på din klassiske bil

De lidt ældre biler skal tackles anderledes end dagens, og man kan finde sin bils grænser på kørekurserne for de klassiske biler. Foto: FDM

Der er stor forskel på at køre i en moderne bil og de bedagede klassikere. Nyt kursus lærer entusiasterne at tackle de ældre køretøjer.

Der kan være udfordringer ved at sætte sig bag rattet af en klassisk bil. Styretøjet kræver ofte lidt flere kræfter, og bremserne tager måske ikke helt så hårdt fat, som mange er vant til. Køreoplevelsen er i det hele taget en anden, når man lufter sin klassiker.

Skal man have det fulde udbytte af sin klassiske bil, kan det kræve, at man lærer den ordentligt at kende. Derfor lancerer FDM nu en ny type kurser, hvor entusiaster kan lære at få bedre styr på deres klassiker ude i trafikken.

- En klassisk bil kører og skal køres på en helt anden måde, end nye biler gør i dag. Skal man have det fulde udbytte af sin bil, kræver det, at man bliver fortrolig med dens køreegenskaber. Derfor har vi lavet kurset her, siger køreinstruktør på FDM Jyllandsringen Bjarne Kragelund.

Kurset inkluderer både teori og praktiske øvelser, som tager udgangspunkt i hver enkelt bil, inden deltagerne sendes ud på banen.

- Det er ældre biler, som ikke har moderne hjælpemidler som ABS og ESC. Derfor bliver det med bremse- og undvigemanøvrer af den gamle skole, siger Bjarne Kragelund.

Ud over teorien og manøvreøvelserne på banen bliver der også god tid til at diskutere, hvorfor bilen reagerer, som den gør, ligesom der er rig lejlighed til at møde andre klassiker-entusiaster og deres biler. Kurserne afholdes på FDM Sjællandsringen ved Roskilde 17. august og på FDM Jyllandsringen ved Silkeborg 19. august. Her er plads til 30 biler per kursus.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Skandale: Kan livet fortsætte uden Postnord?

Læserbrev: Hvordan har Postnord fundet af, at det kun er brevene, de taber på? De må have fundet løsningen på at skille koldt og varmt vand. Efter det er blandet... Meget fornuftigt har postbudene både breve og pakker med ud. Det er vel heller ingen ulempe for Postnord, at det er brevene, der er befordringspligt på. De har fået serveret en politisk malkeko. Det er ender vel med, at brevene må tage op til en måned om at komme frem... Allerede nu er det betydelig langsommere end med dagvognen på Christian Den Fjerdes tid. Hvem har fået problemerne? Politikerne. Hvem har skabt dem? Politikerne. Der er flere mistænkte. En af de hovedmistænkte er Kristian Jensen. Det passer med hans taktik fra skattevæsenet. De startede med at slagte aktiverne og fordele dem. Derefter trykkede de på digitaliseringsknappen. Så satte de sig ned. Undrede sig over, at svenskerne ikke løste problemet for dem... Man kan sige meget om svenskerne, men speciel dumme er de altså ikke... Det er en skandale med de milliarder, der allerede er pumpet i projektet. Senest har de sendt adskillige personer på permanent ferie, og har planer om at sende endnu flere samme vej. Bare rejsebureauerne har rejser nok til dem... Det er ren kukkeluk at bruge milliarder på det! Udbringning af pakker er der mange, der har kapacitet til. Skildpaddebrevene må kunne løses på anden vis. Quickbreve er næsten lige så dyre som pakker. Derfor kan man vel sende dem som en pakke? Anbefalede breve kan vel håndteres på samme måde? Udbringning af B- breve kunne for eksempel overdrages til kommunerne. Ved at tilføre flere ansatte kunne hjemmehjælperne sagtens løse opgaven. Der bliver hældt millioner/milliarder i Postnord, som kunne bruges til det. Samtidig kunne ældreplejen i eget hjem blive opgraderet. Hvis postbudet, ligesom i gamle dage, havde tjek på om alle var ok. på ruten. Sikken en tryghed, det kunne give. Skildpaddebrevene kunne måske alternativt distribueres sammen med reklamerne på ugebasis. Nu mener nogen i det politiske, at vi skal købe Postdanmark tilbage fra Postnord. Heldigt, at vi ikke har fået malet alle postkasserne endnu. Der bliver udgifter nok til biler, skilte, tøj og til svenskerne. Men big business for dem, der sælger maling og profiltøj. Kan livet fortsætte uden Postnorddanmark? Eller går det i stå?

Annonce