Indland

Få overblikket: Det vil politikerne med Radio24syv

Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Kulturministeren og Dansk Folkeparti er klar til at genåbne medieaftalen og tale om skrappere krav til Radio24syv. Konservative afviser.

-

Tilskud falder med mere end 10 millioner kroner

Den gældende tilladelse til Radio24syv på FM4 genudbydes til oktober 2019. I medieforliget i sommeren 2018 aftalte regeringen og Dansk Folkeparti, at kanalens offentlige tilskud går fra 95,3 millioner kroner til 83,9 millioner kroner i 2023. Kanalen kan få adgang til brugerbetaling for eksempelvis podcasts, mens der tages stilling til reklameindtægter i forbindelse med udbuddet af kanalen. Hovedsædet skal placeres vest for Storebælt, hvor alle administrative medarbejdere og mindst halvdelen af redaktionen skal befinde sig.

DF vil have flere medarbejdere ud af København

Dansk Folkeparti vil nu have genåbnet aftalen, fordi partiet mener, hovedsædet skal ligge mere end 110 kilometer væk fra København, og at 80 procent af medarbejderne placeres udenfor København. Men partiet erkender, at det nok er mere sandsynligt at regeringen vil gå med til et krav om, at 65 til 70 procent af medarbejderne skal væk fra København.

Kulturminister vil genåbne

Kulturminister Mette Bock (LA) udtaler i en artikel i Berlingske, at hun er klar til at se på Dansk Folkepatis krav.

- Det er jo en kæmpestor aftale vi har lavet, og derfor vil der være ting undervejs, som man lige skal genbesøge for at se, hvad det var, vi havde aftalt, og hvordan vi lige får det landet, sagde hun til avisen tirsdag.

Konservative afviser

Hos De Konservative afviser medieordfører Naser Khader, at det kan komme på tale at genåbne forhandlingerne. Han mener, at Dansk Folkepartis krav er så stramme, at man lige så godt kan lukke radiokanalen, hvis de vedtages.

- Radio24syvs succes hænger i høj grad sammen med belliggenheden, udtalte han til Berlingske 12. marts.

Annonce
Forsiden netop nu

Mest læste

Leder For abonnenter

Pas på den 300. bilist

Det er en af den slags førstepladser, vi helst vil være foruden. Men vi kommer ikke uden om det: Vestjyske bilister er landets mest drikfældige. I alt fald hvis man måler på antallet af spritbilister, som bliver fanget i politiets kontroller. Tallene er temmelig skræmmende: Politiet har i løbet af et år stoppet 13.259 tilfældige biler, og i dem sad 44 spritbilister; det vil sige, at der i gennemsnit sad en spritbilist en ud af trehundrede biler. Prøv lige at tænke lidt over det … Hvor mange biler passerer du, når du eksempelvis kører på vejen mellem Ringkøbing og Herning eller Skjern og Holstebro? Rigtig mange! Og for hver gang, du passerer nummer 299, møder du en spritbilist. Ikke nogen rar tanke! Især ikke når man tager i betragtning, at skræmmende mange ulykker involverer sprit. De seneste tal viser, at der, i perioden 2013-2017, blev dræbt 140 mennesker i trafikken i Danmark og 829 personer kom alvorligt til skade i ulykker med spirituspåvirket fører af et motoriseret køretøj. Hvorfor kører vestjyderne markant mere spritkørsel end andre danskere? Måske handler det i virkeligheden om noget så banalt, at vestjyske spritbilister tror, de kan slippe af sted med det, fordi vi bor i et tyndt befolket hjørne af landet med langt mellem politipatruljerne. Men rent faktisk ved vi det ikke. Derfor er det også godt, at politiet nu vil bruge den store mængde data, man har indsamlet, til at kortlægge spritbilisternes adfærd - ikke mindst, hvem de er, hvor gamle de er, og hvor og hvornår, de begiver sig ud på vejene. På den måde vil politiet kunne sætte ind med både forebyggende kampagner og spritkontroller. Men vi andre - det store flertal, der ikke kører spritkørsel, og ikke kunne drømme om at gøre det - kan også gøre noget. Vi kan først og fremmest gøre det socialt uacceptabelt at sætte sig bag rattet i påvirket tilstand, hvad enten det er til hverdag eller fest. Ser vi en person slingre ud mod bilen, kan vi stoppe vedkommende, bede ham eller hende aflevere nøglen, og sørge for, at de kommer godt hjem på anden vis. Vi har et ansvar for, at der ikke er nogen derude, der møder den 300. bilist.

Annonce