Annonce
Udland

Europæiske IS-medlemmer del af masseflugt i Syrien

Tyrkiets angreb i den kurdiske del af Syrien har udløst en masseflugt af udenlandske IS-medlemmer.

Blandt de mange Islamisk Stat-sympatisører, der søndag er flygtet fra en lejr i det nordlige Syrien, er hundredvis europæiske statsborgere inklusive både svenskere og nordmænd.

Det siger en talsmand for det kurdiske mindretal i det nordlige Syrien, der lige nu er under angreb fra Tyrkiet, ifølge Reuters.

- Ain Issa blev angrebet af tyrkiske militærfly klokken otte i morges. På grund af angrebene forlod Syriens Demokratiske Styrker (SDF, red.) sine stillinger, og det udløste kaos i lejren.

- Beboerne angreb vores kontorer og smadrede vinduer og døre, siger Sheikmous Ahmed, chef for flygtninge og migration i det kurdiske styre til det svenske medie Expressen og fortsætter:

- Flere IS-familier er flygtet fra lejren. Dem, der er flygtet, kommer fra Europa, inklusive Norge og Sverige.

Til Reuters siger en talsmand, at 785 udlændinge med forbindelse til Islamisk Stat er flygtet fra Ain Issa, der ligger omkring 30 kilometer nord for Raqqa.

De kurdisk-ledede styrker i det nordlige Syrien var afgørende i kampen for at bekæmpe Islamisk Stat sammen med en international koalition. Derfor har de også tusindvis af IS-krigere og deres familier placeret i fængsler og lejre.

USA fjernede i sidste uge de tropper i området, der var indsat for at beskytte det kurdiske mindretal. Det udløste efterfølgende en invasion fra Tyrkiet, der anser kurderne for at være terrorister.

Den tyrkiske invasion af området har gjort det svært for kurderne at bevogte lejrene og fængslerne med IS-fanger og sympatisører.

Talsmand for de kurdiskledede styrker Marvan Qamishlo siger til Reuters, at der kun er 60-70 vagter tilbage ved Ayn Issa-lejren, der huser 12.000 personer.

FN vurderer, at 130.000 mennesker er drevet på flugt under den tyrkiske invasion.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Sommerhusejer om paragraf 3-sagen: Det er en ommer, Hans Østergård

Læserbrev: Kære Hans Østergaard. Det er en lang forklaring, du giver i Dagbladet lørdag i sommerhussagen. Du kunne have udtrykt dig meget mere enkelt: UNDSKYLD! Undskyld for at Ringkøbing-Skjern Kommune alias Naturens Rige har forårsaget naturødelæggelser i et hidtil helt uset omfang. Undskyld fordi kommunen ikke på trods af advarselssignaler fra Ringkjøbing Amt, fra afgørelser i klagenævn mv. har forstået lovgivningen. Undskyld til de etablerede husejere, der gennem årerne har klaget til kommunen over nye ulovlige bebyggelser, men er blevet afvist. Undskyld til amtet for at påstå at den har et medansvar. Undskyld til Miljøministeriet for helt uden grundlag at misbruge et svarbrev fra 1994 fra ministeriet som forklaring på ulovlighederne. Og måske også undskyld til undertegnede, der henvendte sig personligt til dig (husker du ikke korrespondancen, kan den læses på www.bcinternational.dk/RKSK/brev-til-borgmesteren.pdf) om sagen i februar 2019, uden at jeg på noget tidspunkt efterfølgende har modtaget svar på min henvendelse. Hvis du havde læst min seneste redegørelse, Prøvelse af Ringkøbing-Skjern Kommunes Baggrundsnotat, som også er tilgået kommunen, så ville du vide, at dit læserbrev indeholder bunker af fejlagtige påstande og faktuelle fejl (Notatet ses på www.bcinternatioinal.dk/RKSK/notat.pdf). Ringkjøbing Amt har ikke på noget tidspunkt givet den opfattelse, at Naturbeskyttelseslovens § 3 ikke skulle finde anvendelse i de pågældende sommerhusområder. Tværtimod, hvilket der foreligger dokumentation for i min prøvelse af kommunens baggrundsnotat. Måtte man håbe, at der fortsat er personer fra det tidligere amt, der kan bevidne dette. Det fremgår ligeledes, at det brev, du henviser til fra Miljøministeriet, intet udtrykker, der giver belæg for de påstande, der fremføres om ministeriets rolle i sagen. Når ministeriet i en sag om kystbeskyttelse af kommunen får den opfattelse at 50 % af kommunens sommerhuse ligger i landzone er det helt naturligt at henstille til kommunen, at disse områder overgår til sommerhusområder, som det er meningen med zoneopdelingen. Det betyder naturligvis ikke, at der ikke ved en sådan ændring stadig skal tages hensyn til beskyttelse af eventuelle §3 områder. Miljøministeriets brev siger intet, der kan opfattes anderledes. Du kalder de 11 områder for allerede ”rigt udbyggede sommerhusområder”. Efter kommunens egne oplysninger er der efterfølgende gennemført 596 ulovlige byggesager ud af i alt 750 ejendomme i disse områder. Det kræver vist en nærmere forklaring for at kunne opfattes som en bagatelagtig byggeaktivitet i områder, hvor der ikke må foretages nogen form for tilstandsændring. Hvis du havde læst nogle af Klagenævnets afgørelser, ville du vide, at også carporte, udhuse mv. opfattes som en tilstandsændring, der ikke kan gives dispensation til. Naturbeskyttelsesloven og de tilhørende vejledninger definerer meget klart, hvilke områder der er omfattet af loven. Og det fremgår tydeligt af utallige afgørelser gennem årerne fra Klagenævn, hvad konsekvensen er, hvis loven ikke overholdes. Afgørelser der også tilgår kommunen, uden at den tilsyneladende har interesseret sig for sagen. Hvis kommunen ikke læser det lovstof, den er sat til at forvalte, eller ikke forstår indholdet, kan det næppe henregnes under begrebet ”at være i god tro”. Det oplyses, at kommunen nu selv har forklaret sig til ministerierne efter at Danmarks Naturfredningsforening har rettet henvendelse til såvel miljøministeren som erhvervsministeren i sagen. Hvis denne forklaring bygger på de samme fejlagtige oplysninger om Ringkøbing Amt og Miljøministeriets påståede roller, skal det henstilles til kommunen at korrigere dette for at undgå at blive aldeles miskrediteret hos de statslige myndigheder. Der er i den foreliggende sag brug for alt andet end at fremstå utroværdig.

Annonce