Annonce
Navne

Et hyggeligt gensyn: Studenter på VGT for 50 år siden

50 års jubilarer i 3.y. Bagerst: Flemming Rasmussen (Aarhus), Bent Lystbæk (København), Niels Vendelbo (Allerød), Otto Veie (Skødstrup), Jørgen Vesterager (Aarhus), Poul Nissen (København). Forrest: Aksel Poulsen (Viborg), Jakob Vestergaard (Bøvlingbjerg), Ulla Christensen (Ryslinge), Gunnar Kloster (Frederikssund), Karen Lausted (Skødstrup), Søren Leth (Hornslet), Hans-Ole Jessen (Ringkøbing). PR foto

Tarm: 3.Y fra 1969 på VGT i Tarm fejrede forleden 50 års studenterjubilæum.

Efter en rundvisning og en fortælling om skolens udvikling gennem de seneste 50 år fortsatte guldstudenterne rundt om Ringkøbing Fjord med stop ved Skjern Enge og Pumpestation Nord samt Nymindegab Museum. Lokalhistorien og egnen er gruppens fælles kulturarv gennem ungdommen, inden de i deres voksenliv har bosat sig rundt i hele landet.

Dagen blev afsluttet med jubilæumsmiddag på Bechs Hotel og aktiv deltagelse i de unges studenteroptog gennem byen. Det blev en festlig afslutning på dagen som markering af tre års hårdt og koncentreret arbejde honoreret med studenterhuen og en åben fremtid.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu

Mest læste

Leder For abonnenter

Dagbladet mener: Giv lufthavnen en blød landing

For en god måneds tid siden lykkedes det atter Stauning Lufthavn at holde propellen i luften - i hvert fald for en tid. Den lille lufthavn med den dårlige økonomi fik bevilget et krisetilskud på 2,5 millioner kroner fra byrådet. Vel at mærke oveni de knap to millioner kroner, som kommune i forvejen årligt poster i den. De seneste godt 25 år har kommunen hældt omkring 50 millioner kroner i Stauning Lufthavn, og efterhånden må man spørge sig selv, hvornår kassen skal klappe i. Er det virkelig en kommunal kerneopgave at drive en lufthavn, hvor underskuddet vokser i takt med, at antallet af fly falder? Nu foreslår pilot og tidligere direktør for flyselskabet Cimber, Jørgen Nielsen fra Sønderborg, at lufthavnen omdannes til en flyveplads og eventpark. Han foreslår, at arealerne kan bruges til weekend-arrangementer med bilræs, koncerter, småflysreparationer og flyturisme. Han foreslår også at etablere dronecenter og skoleflyvning, aktiviteter lufthavnen allerede er i fuld gang med. Vel at mærke alle initiativer, som ikke kommer til at koste skatteborgerne knap to millioner i årlig støtte - foruden diverse dyre redningskranse. Prisen er, at lufthavnen ikke vil have samme grad af bemanding som nu blandt andet i kontroltårnet, men igen må man spørge sig selv, hvorfor Ringkøbing-Skjern partout skal have en lufthavn med fuld bemanding? Specielt ikke når alternativet er en prisbilligere løsning, der samtidig kan være rammen om kulturelle arrangementer. Det med kultur er nemlig noget, vi kan her i kommunen. Hvad havne angår, er man nok bedre til fiskeri- og lystbådehavne her i området - end til lufthavne. Kommunen er desuden allerede medejer af Midtjyllands Lufthavn i Karup. Det vil måske være en bitter pille at sluge for nogle, at man ikke kan opretholde en lufthavn, trods de mange millioner man har smidt efter den. Men på et tidspunkt må man trække en streg og erkende, at man ikke skal i den retning og se sig om efter en ny vej. Det kunne passende være den vej som en tidligere flychef - på eget initiativ i øvrigt - foreslår.

Annonce