Annonce
Erhverv 112

Erhverv 112: Hjælp til forsamlingshuse og selvejende foreninger?

Morten Trap Olesen, senior partner og statsaut. revisor hos BDO svarer på spørgsmål om, hvordan et forsamlingshus ved Faaborg er dækket af hjælpepakken om kompensation af faste udgifter.

Spørgsmål fra fynsk forsamlingshus

Jeg er revisor for forsamlingshuset, der er en selvejende forening, og jeg vil gerne høre i forhold til vores mistede omsætning/husleje i forbindelse med aflysninger grundet corona.

Er der hjælpepakker, der dækker os? Vi har jo stadig faste udgifter.

Svar fra Morten Trap Olesen, senior partner og statsaut. revisor, BDO - 26. marts:

I vil kunne gøre brug af hjælpepakken for faste omkostninger:

Ordningen omfatter alle virksomheder uanset branche, virksomhedsform med videre, hvis de kommer til at opleve et fald i omsætningen på minimum 40 procent, som følge af Covid-19. De faste omkostninger skal udgøre minimum 25.000 kroner for perioden 9. marts–9. juni. Dette begrundes med, at ansøgningen skal vedlægges en revisorerklæring.

I kan få kompensation for en andel af de faste udgifter, herunder for eksempel husleje, renteudgifter og kontraktbundne udgifter (for eksempel leasing). Andelen af faste udgifter afhænger af din forventede nedgang i omsætningen:

Nedgang 40-60 procent: Kompensation 25 procent
Nedgang 60-80 procent: Kompensation 50 procent
Nedgang 80-100 procent: Kompensation 80 procent

Desuden kan de få støtte til 80 procent af udgifter til revisorpåtegning, hvis ansøgningen imødekommes.

Jeg vil gøre opmærksom på, at ordningen er ikke åben endnu, og den er fortsat under udvikling, så derfor er der rigtig mange uafklarede spørgsmål i forhold til blandet andet hvilke omkostninger kan medtages, hvilken periode skal omsætningsfaldet måles på/sammenlignes med og lignende.

Vi kan derfor kun anbefale, at virksomheder holder øje med ordningen, herunder vejledningen på virksomhedsguiden.dk, som er Erhvervsstyrelsens side, hvorfra også ansøgninger skal foretages, når der åbnes for det.

Erhverv 112 er vejledende

Kommentarer i forbindelse med henvendelse til Erhverv112 - under Jysk Fynske Medier - er alene beregnet til at give en generel vejledning til spørgerens eget brug.

Vi tager forbehold for jævnlige ændringer i love, regler, forordninger, hjælpepakker og de naturligt forekommende farer som følge af elektronisk kommunikation. Af samme årsag fremgår svardatoen i teksten.

Derfor afgives kommentarerne ud fra den forståelse, at Jysk Fynske Medier, og de øvrigt til Erhverv112 medvirkende parter, ikke herved yder juridisk, regnskabsmæssig, skattemæssig eller anden professionel rådgivning eller tjenesteydelse.

Før der træffes nogen beslutninger eller forholdsregler, bør De derfor rådføre Dem med deres sædvanlige rådgivere eller søge egentlig og konkret rådgivning hos de rådgivere som bistår Jysk Fynske Medier i forbindelse med Erhverv112.

Erhverv 112

Erhverv 112 er Jysk Fynske Mediers hotline for lokale virksomheder, der er trængte på grund af coronakrisen.


Hotlinen giver mulighed for at få gratis sparring, hjælp og søge gode råd til alt om finansiering, kommunikation, markedsføring og meget mere.


Stil dit spørgsmål til os på mailen erhverv112@jfmedier.dk eller ring til os på telefon 63 45 22 00 på hverdage i tidsrummet 8-16.


Du kan også bruge spørgemodulet nederst i artiklen her.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce