Annonce
Klumme

Er vi i gang med Dagbladets svanesang?

Christian Kjeldsen. Foto: Jørgen Kirk
Annonce

Dagbladet er en del af en Jysk Fynske Medier, der skal spare 228 mio. kroner og derfor har fyret 52 ud af 435 journalister på redaktionerne. Skylden ligger hos Google og Facebook og de andre techgiganter, lyder det fra direktøren for det hele.

Annoncemarkedet for lokale ugeaviser ser ud til at falde med over en tredjedel alene i år, mens annoncemarkedet for dagbladene er nærmest ikke-eksisterende.

Men hvorfor har dagbladene ikke for længst sadlet om til nye tider? Det er som om, at man har siddet med hænderne i skødet og ventet på, at nogle skulle komme og redde aviserne, eller at én eller anden barmhjertig sjæl, ville trække stikket til internettet.

Den situation dagbladene står i nu, er nøjagtigt den samme, som musikindustrien stod i tilbage i midten af 00'erne, hvor streaming tog livet af pladeselskaberne i gammeldags forstand. Jeg var selv i branchen på det tidspunkt.

Fra 1999 til 2009 halveredes indtægterne i musikindustrien på grund af - i første omgang - ulovlig streaming.

Med legale streamingtjenester som Spotify med flere er branchen igen i vækst, og en prognose fra amerikanske Goldman Sachs taler om en omsætning på 28 mia. USD i 2030 - ny rekord.

Det der er sket i musikindustrien er, at musikforbruget og antallet af udgivelser er eksploderet som følge af den lette adgang til musik via streaming, at brugernes egne playlister har afløst radiolytning, at måden hvorpå man udgiver musik har ændret sig fra hele albums til nu også enkelte numre - måske i flere versioner målrettet forskellige kundegrupper - og så er musikmarkedet pludseligt blevet globalt, med alle de fordele det medfører.

Og netop adgangen og udbuddet på et sted er afgørende for kunderne. Uanset om vi taler musik eller nyheder.

Aviserne blev efterladt på perronen, da digitaliserings-toget tog deres reklamekunder og abonnenter med om bord, og blæste til afgang ind i fremtiden. EB.dk og få andre, har succes på nettet, og de har bredt sig med net-tv og andre tiltag. Billedligt talt halser de efter toget for at se, om de kan komme med om bord i den bagerste vogn.

Tilbage på perronen står de regionale dagblade, der ikke har ressourcerne til at gå fuldblods digitalt. De har travlt nok med at få dagens avis banket sammen med den beskårne mandskabsstyrke, de har til rådighed. Dermed er det kun et spørgsmål om tid: Hvornår kommer mediemarkedet ud i den helt store revolution?

Det gør den, når mediechefer og folketingsmedlemmer indser, at man er nød til at ændre mediebilledet totalt. Sammen.

Store regionale mediemonopoler er ikke vejen frem. Det er der på intet niveau kommet noget godt ud af. Jo større enheder og centralisering, jo mindre relevant indhold for lokalområdet. Og det er netop stoffet fra lokalområdet, der interesserer de lokale læsere. De er fløjtende ligeglade med, hvad der sker i resten af Danmark. De nyheder får de på DR og TV2 - og det regionale stof fra DR P4 og TV2 Regionerne.

Jeg læste nogle aldeles skræmmende tal for Thisted Dagblad/Nordjyske; 87 procent af de daglige læsere er over 40 år, og 60 procent over 60 år! Aviserne har altså totalt tabt den yngre generation.

Hvad er løsningen? Det kunne være en Spotify-løsning for aviser, hvor man efter "blandt-selv-princippet" kan blande sig til det antal medier, man gider læse - til 199 kroner om måneden i snit. Alt skal samles på én fælles app.

- Lukning af alle regionale dagblade og en sammensmeltning med ugeaviserne, der så til gengæld for eksempel udkommer mandag, onsdag og fredag gratis.

- Et totalt opgør med den nuværende mediestøtte, der skal målrettes specifikke lokale udgivelser. Dermed får man sikret den lokale dækning - og reddet det lokale demokrati, der er under pres. Får man så ikke en statsfinansieret presse? Jo, det gør man. Men alternativet er værre: Ingen lokal presse!

Lad os bare indse det: Vi er et buffet-samfund, der vil have alt så billigt som muligt og helst gratis. Det gælder musik, det gælder nyheder, og det gælder mad.

Det er dagbladene nødt til at forholde sig til - ellers dør de!

Lad os bare indse det: Vi er et buffet-samfund, der vil have alt så billigt som muligt og helst gratis. Det gælder musik, det gælder nyheder, og det gælder mad.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce