Annonce
Danmark

Engell om V-splittelse: Ellemann er hårdt presset

Ida Guldbæk Arentsen/Ritzau Scanpix
Kristian Jensen foreslog en økonomisk reformpakke, og formand Ellemann-Jensen fratog ham hans ordførerskab.

Der er splittelse i Venstre, og formand Jakob Ellemann-Jensen (V) er spændt hårdt for, fordi han ikke har sat en klar dagsorden. Det mener politisk kommentator Hans Engell.

- Ellemann er hårdt presset, fordi det ikke er lykkedes at skabe ro i folketingsgruppen at få andre blå partier til at samles om ham som statsministerkandidat, og det er ikke lykkedes at sætte en klar politisk dagsorden.

- Han er presset hele vejen rundt. Det eneste, han kan glæde sig over, er, at Venstres meningsmålinger ikke er værre. Indtil videre har han været en slem skuffelse, siger Hans Engell.

Tidligere næstformand Kristian Jensen (V) foreslog i weekenden en økonomisk reformpakke, der skal aftales hen over midten.

Ellemann slog hårdt ned. Jensen blev frataget sit ordførerskab og udvalgsposter, fordi han bevægede sig ind på formandens enemærker.

Ekstra Bladet og Berlingske har beskrevet, hvordan der er opstået en L-bande i Venstre. Den har taget en del af styringen, fordi der er opstået et ledelsesvakuum.

Både Ellemann og næstformand Inger Støjberg (V) har travlt med at rejse rundt og pleje baglandet efter opgøret i sensommeren.

L-banden består af finansordfører Troels Lund, politisk ordfører Sophie Løhde og gruppenæstformand Karsten Lauritzen og har fået navn efter deres efternavne.

- Venstre har altid haft interne diskussioner, men uden at det er endt i kaffeklubber eller gruppedannelser, som man ser i Socialdemokratiet. Der er skabt en irritation over L-banden, og at Ellemann ikke rigtigt trænger igennem som leder, siger Hans Engell.

Flere V-ordførere er kommet med soloudmeldinger, men det var inden for eget område. Kristian Jensen kom med en langsigtet, strategisk udmelding, som er forbeholdt formanden, påpeger Hans Engell.

Desuden var det Kristian Jensens aflivning af tidligere formand Lars Løkke Rasmussens (V) idé om en SV-regering, der i sommer var katalysator for opgøret i Venstre. Derfor havde han i forvejen kort snor.

Som eksempel på solo-meldinger er der Venstres tidligere ligestillingsminister Eva Kjer Hansen, der overraskende bakkede op om øremærket barsel til mænd. Det går partiet ikke officielt går ind for.

Inger Støjberg har foreslået at indføre kameraer med ansigtsgenkendelse i udsatte boligområder og gav sin støtte til USA efter likvideringen af den iranske general Qassem Soleimani, modsat andre V-medlemmer.

Ungeindsatsordfører Morten Dahlin bekendtgjorde for nylig, at hans parti har sovet i timen, hvad angår klimadagsordenen.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

En ommer: Lad dog Skjern Produktforretning få lov at udvide

Læserbrev: Hvad er det, teknik og miljøudvalget spænder ben for? I disse grønne omstillingstider, endelig er der en virksomhed, der vil vækste, som I så vil bremse. Hvorfor kan produktforretningen ikke få lov at udvide med en ny hal? Jeg forstår da godt dit synspunkt, John Christensen, med at det er træls, at man har investeret i industrigrunde, som ikke er i brug. Det kunne ellers blive et flot syn med 4-6 meter høje rustne metalskrot-bunker i Skjern industrikvarter, har I tænkt på dette? Hvad så, hvis Ådum autoophug og Ringkøbing autoophug også vil udvide? Så skal de jo også flytte ind i industrikvarteret, som jo så snart ville blive for lille, men fantastisk farvestrålende at se på. Nej prøv for en gangs skyld ikke at se på kroner og øre, men brug den fornuftige del af hovedet. Er der nogle, der kan finde bedre placeringer til disse industrier end der, hvor de nu ligger? Hvem generes af Skjern produkthandel, hvor den er i dag? Jeg har læst om en tidligere miljømedarbejder ved kommunen, at der aldrig har været problemer med miljøet, så hvorfor prøve at tvinge dem til at flytte. Måske ud af kommunen, og væk er både arbejdspladser og skattekronerne. Men det har I jo prøvet før med HV transport i Hover. Synes I, det var en god ide? Hvor mange arbejdspladser og skattekroner kostede det? At man kan fejle én gang er da ikke ensbetydende med, at kommunen skal blive ved med dette. Jeg tror ikke, der er ret mange, som kører forbi Ringkøbingvej 17, der er klar over, hvad der ligger fantastisk flot gemt bag beplantede jordvolde og træer, nej lad blot dem udvide, hvis de har brug for dette. Måske til et par nye medarbejdere, som så kunne betale skat i kommunen. Og det kunne måske også være tænkeligt, at virksomheden også kunne lave mere overskud, som så kunne komme kommunekassen til gode. Det ville i hvert fald ikke ske, hvis den skulle flytte til industrikvarteret. Det er en ommer, teknik og miljøudvalg. Brug den fornuftige del af hovedet denne gang.

Annonce