x
Annonce
Mindeord

Mindeord over Søren Rosenlund Christensen: En stor motor gik i stå

Tidligere chefredaktør Søren Christensen er død 44 år gammel. Arkivfoto: Jørgen Kirk

Mindeord: Hans Krabbe, chefredaktør, Midtjyllands Avis, skriver mindeord om Søren Rosenlund Christensen:

Hvis livet var et cykelløb, så havde min ven, Søren Rosenlund Christensen, netop kørt sig varm og placeret sig rigtigt i feltet, så han var klar til at spille sin naturlige hovedrolle i resten af konkurrencen.

Men det fik han ikke lov til. Fredag aften døde Søren af de komplikationer, han fik i forbindelse med et trafikuheld to døgn tidligere, hvor han blev kørt ned under en af de træningsture på racercyklen, som han brugte til at klare sin skarpe hjerne og samtidig røgte den for nye ideer og initiativer.

Søren blev kun 44 år. Tilbage med den største smerte sidder naturligvis Arina og drengene, Frederik og Stian, der skal håndtere chokket over at miste Søren på et tidspunkt, hvor livet først skulle til at folde sig ud. Nu må de rykke endnu tættere sammen i mindet om en enestående mand og far.

For Søren Rosenlund Christensen var et livstykke af de sjældne, og han nåede - sin unge alder til trods - at sætte sig spor i hjembyen Tønder, i Ringkøbing-området og på Bornholm, så ingen, der blev ramt af hans stråleglans, nogensinde glemmer ham. I Aalborg var Søren først lige kommet i gang med gearskiftet og den nye retning for Nordjyske. Han var stolt over at have fået depechen, han var klar, og han glædede sig til for tredje gang at prøve kræfter med at revitalisere et mediehus i en brydningstid for branchen.

Annonce

Rollemodel og inspirator

Jeg lærte Søren at kende i en moden alder. Jeg ville gerne have mødt ham tidligere. Og kendt ham længere. Nu må jeg nøjes med de stærke minder om en helt særlig mand, publicist og cykelmenneske.

Søren var sjov. Når han havde taget temperaturen på en debat, kunne han i én sætning, med vid, bid og glimt i øjet perspektivere, så tingene faldt på plads. Men han var også en no-nonsens mand med sine meningers mod og ligeglad med ikke at være ven med alle. Som en ægte publicist. Han stod på mål for de egne, hans medier repræsenterede, og han var som leder, kommunikator, interviewer, eventmager og rollemodel fremtiden i en branche, der sukker efter ungdom, innovation og fanden-i-voldskhed.

For mig var Søren ven, sparringspartner og en, der gav læ, når den vestenvind, han holdt af at slås med, tvang ham ned over racerens styr. Jeg kommer til at savne hans drillende, iagttagende blik og skæve smil. Og sms’erne, der spredte lys som de første erantis. Ironisk nok blev en træningstur på den elskede cykel begyndelsen til enden for Søren.

Arinas, Frederiks og Stians store motor blev helt ubegribeligt slukket på et tidspunkt, hvor den først for alvor skulle til at trække watt i livets store etapeløb.

Æret være Søren Rosenlund Christensens minde.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Corona. Vi skal bruge de danske oplevelser som aldrig før

Læserbrev: I Danmark har vi gennem de seneste ti år bygget et fantastisk turismeprodukt op med et meget bredt udbud af restauranter i alle prisklasser, som gør, at man kan spise kvalitetspizza og gourmetburgere den ene dag og på Michelinrestaurant den næste. Man kan vælge at bo på et nyistandsat vandrerhjem eller på et femstjernet luksushotel. Kort sagt er der masser af oplevelser til enhver smag. Men alle virksomhederne i erhvervet er hårdt ramt af COVID-19-virussen, og vil vi fortsat have et spændende og differentieret oplevelsesudbud i Danmark, så har vi alle et ansvar. Et ansvar for at støtte de danske restauranter, cafeer, forlystelsesparker og øvrige oplevelsesvirksomheder for at bidrage til deres overlevelse. De første konkurser fra hotel- og restauranterhvervet er begyndt at tikke ind. Desværre kommer der flere. Mange flere. Regeringen har allerede gjort meget, og det har danskerne også. Nogle restauranter og hoteller har satset på takeaway gennem krisen, og mange fortæller om kolossal opbakning fra nærmiljøet. Netop denne følelse må vi ikke glemme, når Danmark igen åbner. For behovet for støtte til de lokale virksomheder vil bestå. Denne krise forsvinder ikke igen med det samme. Erfaringer fra tidligere kriser viser, at det vil tage turisme- og oplevelseserhvervet flere år at komme tilbage til det tidligere niveau. Måske kommer turisterne igen - men hvornår? De senere år er turisterne kommet rejsende hertil fra hele verden for at tage del i den danske hygge og se på dansk kultur og design. De lægger 55 milliarder kroner om året. Penge, som bidrager til et stærkt turisterhver, vi som danskere også får mulighed for at nyde. Men når forbruget fra udenlandske turister forsvinder, er der ekstraordinært brug for, at vi selv støtter op. Vi kan ikke forvente, at udenlandske turister og forretningsrejsende med det samme igen strømmer til landet. Og selvom vi danskere kan ikke dække hele deres forbrug, så kan vi bidrage flere steder. Dette forår har mange været nødsaget til at aflyse runde fødselsdage, konfirmationer, bryllupper og andre store mærkedage, der skulle være fejret på hoteller, kroer og restauranter. Forhåbentlig kan disse fejringer gennemføres på et senere tidspunkt. Og måske kan en del af feriebudgettet, der var afsat til en tur til Østen eller Middelhavet i stedet bruges på ophold langs de danske kyster og til at nyde et fantastiske måltider på landets restauranter. Støtter vi ikke erhvervets virksomheder i dag, har vi dem måske ikke i morgen. Det vil være en skam, for turismeproduktet i Danmark er vokset med innovative ideer og spændende nye projekter, som skaber arbejdspladser, omsætning og vækst i hele Danmark. I år er året, hvor ‘Staycation’ får en helt anden betydning. Det er nemlig dét, der kan være med til at sikre turismeerhvervets overlevelse.

Annonce