Annonce
Biler

En ny klasse af folkelige elbiler på vej

Seat Mii electric har en rækkevidde på 260 km, men Seat hævder, at den kan køre væsentligt længere, hvis man holder sig til bykørsel. Foto: Seat
Trioen af mikrobiler fra VW, Seat og Skoda lander snart herhjemme, og den spanske variant bliver formentlig den billigste.

Når Seat Mii electric lander herhjemme til marts næste år, bliver den sandsynligvis Danmarks billigste elbil. Den danske importør har netop offentliggjort prisen, der starter ved 149.990 kroner, og dermed underbyder spanieren den teknisk identiske Volkswagen e-Up med 13.000 kroner. Til gengæld kommer VW e-Up allerede i slutningen af januar.

Ligesom det er tilfældet med folkevognen, følger der en såkaldt standardinstallation af en ladestander fra udbyderen, Clever, hvilket dog også kræver, at man abonnerer på en pakke med ubegrænset strøm til en fast månedlig ydelse. Man kan opsige aftalen med Clever efter seks måneder. Eventuelt gravearbejde er ikke inkluderet til installationen og er ikke med i prisen, oplyser Seat.

Man er dog ikke tvunget til at vælge denne ladeløsning.

- Prisen på Mii vil være uforandret til trods for, at man fravælger Clever-abonnementet. Vi har valgt, i samarbejde med Clever, at tilbyde vores kunder en gratis wallboks, for at opladningen bliver nemmest mulig, og det er derfor en on-top-service, der ikke påvirker bilens prissætning, siger Jana Olsen, som er pressechef hos Seat Danmark.

Den spanske mikrobil deler også teknik med Skoda Citigoe IV, der ifølge Skoda Danmark formentligt bliver prissat, men som givetvis vil blive placeret et sted mellem de to fætre, hvis man kigger på historien mellem de tre mærker.

Annonce
Interiøret er udstyret med klimaanlæg og fartpilot til prisen på 150.000 kr.

Pæn rækkevidde

I forhold til bilens størrelse har batteriet en ganske pæn kapacitet på 82,3 kWh, og det giver en officiel rækkevidde på 260 kilometer, ifølge WLTP-normen, men Seat anfører, at denne kan stige helt op til 358 kilometer, hvis man holder sig til ren bykørsel.

Her skal man være opmærksom på, at vinterkulde koster på rækkevidden, ligesom at denne også falder, hvis man for eksempel parkerer om natten uden at slutte bilen til strøm.

Den elektriske motor yder 61 kW, hvilket svarer til 83 hk, og det er nok til at få bilen til at køre til 100 kilometer i timen på 12,3 sekunder. Det gør den væsentligt hurtigere end en benzindrevet variant af Seat Mii.

Har man en ladeboks derhjemme eller kører til de offentlige ladestandere, er ladeeffekten på 7,2 kW, mens Mii electric også kan hurtiglade med op til 40 kW. Og hurtigladeren er standardudstyr, mens den koster godt 4000 kroner ekstra til e-Up.

Koncernen har også udviklet en app til smartphone, hvor man kan styre bilens klimaanlæg og således tænde for varmen, lige inden man kører af sted. Her skal man dog være opmærksom på, at dette koster på rækkevidden, hvis den lille vogn ikke er sat til at lade.

Det generelle sikkerhedsudstyr ser nydeligt ud med 16-tommer alufælge, almindelig fartpilot, opvarmet forrude og varme i forsæderne.

Seat Mii og Skoda Citigo med almindelige forbrændingsmotorer udgik i sommer, mens VW Up fortsat kan fås med benzinmotor til priser fra 115.000 kroner for en sammenlignelig model.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Skandale: Kan livet fortsætte uden Postnord?

Læserbrev: Hvordan har Postnord fundet af, at det kun er brevene, de taber på? De må have fundet løsningen på at skille koldt og varmt vand. Efter det er blandet... Meget fornuftigt har postbudene både breve og pakker med ud. Det er vel heller ingen ulempe for Postnord, at det er brevene, der er befordringspligt på. De har fået serveret en politisk malkeko. Det er ender vel med, at brevene må tage op til en måned om at komme frem... Allerede nu er det betydelig langsommere end med dagvognen på Christian Den Fjerdes tid. Hvem har fået problemerne? Politikerne. Hvem har skabt dem? Politikerne. Der er flere mistænkte. En af de hovedmistænkte er Kristian Jensen. Det passer med hans taktik fra skattevæsenet. De startede med at slagte aktiverne og fordele dem. Derefter trykkede de på digitaliseringsknappen. Så satte de sig ned. Undrede sig over, at svenskerne ikke løste problemet for dem... Man kan sige meget om svenskerne, men speciel dumme er de altså ikke... Det er en skandale med de milliarder, der allerede er pumpet i projektet. Senest har de sendt adskillige personer på permanent ferie, og har planer om at sende endnu flere samme vej. Bare rejsebureauerne har rejser nok til dem... Det er ren kukkeluk at bruge milliarder på det! Udbringning af pakker er der mange, der har kapacitet til. Skildpaddebrevene må kunne løses på anden vis. Quickbreve er næsten lige så dyre som pakker. Derfor kan man vel sende dem som en pakke? Anbefalede breve kan vel håndteres på samme måde? Udbringning af B- breve kunne for eksempel overdrages til kommunerne. Ved at tilføre flere ansatte kunne hjemmehjælperne sagtens løse opgaven. Der bliver hældt millioner/milliarder i Postnord, som kunne bruges til det. Samtidig kunne ældreplejen i eget hjem blive opgraderet. Hvis postbudet, ligesom i gamle dage, havde tjek på om alle var ok. på ruten. Sikken en tryghed, det kunne give. Skildpaddebrevene kunne måske alternativt distribueres sammen med reklamerne på ugebasis. Nu mener nogen i det politiske, at vi skal købe Postdanmark tilbage fra Postnord. Heldigt, at vi ikke har fået malet alle postkasserne endnu. Der bliver udgifter nok til biler, skilte, tøj og til svenskerne. Men big business for dem, der sælger maling og profiltøj. Kan livet fortsætte uden Postnorddanmark? Eller går det i stå?

Annonce