Annonce
Erhverv

En containerfuld batterier skal drive Mærsk-skibe

Ole Graa Jakobsen fra A.P. Møller-Mærsk foran containerne, der rummer et komplet batterisystem, som skal spare brændstof om bord på rederiets skibe. Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Rederiet lancerede tirsdag et nyt projekt på vejen mod at blive klimaneutral. En batteripakke, udviklet på Fyn, skal spare tonsvis af olie om bord på containerskibe.

Millioner af hybridbiler kører allerede rundt på alverdens veje, hvor bilerne veksler mellem at køre på batterier eller en traditionel forbrændingsmotor.

Nu forsøger verdens største containerrederi, A.P. Møller-Mærsk, en lignende model om bord på sine mange skibe, der ellers er udråbt til store klimasyndere. Virksomhedens eget mål er at have udviklet det første CO2-neutrale skib i 2030, så rederiet kan være fuldstændigt klimaneutralt i 2050.

Tirsdag blev hybridløsningen vist frem for den danske presse på en havnekaj i Aarhus, hvor Mærsk driver sin egen containerterminal.

Systemet, der er udviklet af virksomheden Trident Maritime Systems i Odense, er indbygget i to fyrrefodscontainere, der i princippet kan hejses ned og placeres på de fleste Mærsk-skibe.

Det første skib, der skal forsøge at sejle med batterier, er det mellemstore Maersk Cape Town, der sejler i fast rutefart mellem Vestafrika og Østasien. Det 249 meter lange skib har normalt plads til 4500 tyvefodscontainere, men fremover bliver fire af pladserne optaget af batteriløsningen.

Annonce
Mærsk har købt batterisystemet hos Trident Maritime Systems i Odense. Shaun Blyde er leder af batteriprojektet og viser rundt i den container, der snart skal levere strøm til skibet Maersk Cape Town. Batterierne skal monteres i skabene til højre. Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix

Hjælpemotorer

Modsat hybridbilerne skal batterierne på skibet ikke bruges til fremdrift. Dertil er batteriteknologien slet ikke kraftig nok endnu.

- Hvis vi skulle bruge batterier til fremdrift, så ville vi ikke være i stand til at sejle over det Indiske Ocean, for vi vil ikke kunne have nok batterier ombord. Og kundernes gods kunne vi glemme alt om, forklarer Ole Graa Jakobsen, chef for Mærsks flådeteknologi.

I stedet skal det 600 kWh batterisystem aflaste de tre hjælpemotorer, der findes om bord på skibene og producerer strøm til skibets drift, pumper, lys, aircondition og meget andet. De traditionelle generatorer er svære at bruge effektivt, fordi de meget af tiden vil producere mere strøm, end der skal bruges.

Her kan batterierne overtage en lang række opgaver og prompte levere den energi, der er brug for. Batterierne skal ikke oplades i havnene, men undervejs, når skibet er på langfart. Maersk Cape Town har i forvejen et system, der omdanner varmen fra udstødningsrøgen til energi, og fremover kan det også bruges til at oplade batterierne.

Må ikke fjernes

Shaun Blyde, der er leder af batteriprojektet, viste rundt i containerne, der var parkeret på kajen i Aarhus. Den ene container indeholder batterier og styresystemer, mens den anden leverer køling - og giver plads til at servicere battericontaineren, når skibet er ude at sejle.

Onsdag hejses containerne om bord på et Mærsk-skib, der sejler batteripakken til Singapore, hvor det hele skal installeres på Maersk Cape Town.

Det er tydeligt markeret, at der er tale om specielle containere. På toppen er det noteret på flere sprog, at man ikke må løfte i containerne - en henvisning til kranførere ude i verdens containerhavne. Containerne er nemlig forbundet til skibets elsystem.

- Der er tale om et pilotprojekt, som er det første af sin slags i branchen. Det vil vise potentialet i at bruge batteriteknologi til fortsat at optimere driften af vores skibe, siger Ole Graa Jakobsen.

Han erkender, at der er en del usikkerhed om, hvordan projektet vil forløbe. Men uanset hvad vil projektet give en masse erfaringer om brug af batterier. Hvis projektet lykkes, vil det have gavnlige effekter både for miljøet og for Mærsks olieudgifter.

Sparer brændstof

- Hvis alt forløber som forventet, vil Maersk Cape Town kunne spare 1000 timers brug af hjælpemotorer om året. Det betyder også en besparelse på 260 ton brændstof om året, svarende til en nedgang i CO2-udledningen på 820 ton om året, forklarer Shaun Blyde.

Pilotprojektet kan hurtigt skaleres op, hvis det viser sig at blive en succes. Maersk Cape Town har 21 ens søsterskibe, hvor teknologien uden videre kan kopieres.

I fremtidige nybygninger forventer Mærsk i givet fald at indbygge batteriløsningen, så den ikke tager plads op på dækket ved siden af kundernes containere.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Der går fisk i den på den gode måde

Det kan godt være, at fiskerierhvervet ikke er helt, som det har været. En tur forbi havnen i Hvide Sande viser selvfølgelig, at der ikke ligger så mange RI-kuttere ved kajen længere, og den udvikling er der sandsynligvis ikke meget at gøre ved. Til gengæld er der masser af gang i den på kajen rundt omkring havnebassinet. I den forgangne uge har der her i Dagbladet været to gode eksempler på, at det ikke er så tosset endda. For et år siden købte selskabet Amanda Seafood Hvide Sande-virksomheden Knud Søndergaard Fiskeeksport. Siden købet har der højest været 25 ansatte på fabrikken, men nu har Amanda Seafood meldt ud, at der bliver brug for det dobbelte antal, fordi der på Tungevej skal fremstilles fisk til en af landets største dagligvarekæder. Selv om de fisk, der skal bearbejdes, nok ikke vil blive landet i Hvide Sande alle sammen, er det altså noget af en god nyhed, at der pludselig bliver 25 nye arbejdspladser på havnen. Som om det ikke var nok, har Vestfisk, der også holder til på Tungevej - og ja, navnet kommer fra fisken tunge - meldt ud, at der skal skrues op for salget af frisk fisk på nettet. Webshoppen har fået nyt navn, der klinger bedre og skal være med til at lokke flere kunder indenfor. Selv om indehaverne et par gange har overvejet at lukke for netbutikken, er der nu plus på bundlinjen, og med Hvide Sande-fiskeskipper Verner Møller til at levere råvarerne fra kutteren RI468 Juli-Ane, er der i hvert fald sikkerhed for, at det er fisk leveret af lokale, der bliver solgt. Når udgangspunktet med den nye hjemmeside også er at give kunden en fornemmelse af at stå på kajen og handle fisk, og målet er at blive danskernes foretrukne fiskehandler, ser det ud til, at folkene bag friskfangetfisk.dk mener det alvorligt. Det kan godt være, at de to nævnte eksempler ikke får fiskerierhvervet tilbage til en havn, hvor kutterne lå tæt for at få plads ved kajen, men mindre kan også gøre det. I hvert fald ser det ud til, at der i det små er gået fisk i den på den gode måde.

Ringkøbing For abonnenter

Lærere om overgangen fra modtageklasse til dansk klasse: - Det er barskt, men de glæder sig altid

Annonce