Annonce
Danmark

Ellemann: Tingene er sat på plads

Jakob Ellemann-Jensen, politisk ordfører i Venstre. Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Der har været behov for at slå fast, hvem der bestemmer i Venstre. Det fortæller politisk ordfører Jakob Ellemann-Jensen til avisen Danmark.

- Det er klart, at der være tumult i Venstre. Det har vi haft brug for at tale igennem. Vi har nu fået præciseret, hvordan ledelsen er strikket sammen. Ikke at der er sket nogle ændringer, men der har været brug for en præcisering, siger politisk ordfører i Venstre, Jakob Ellemann-Jensen til avisen Danmark

- Hvorfor har der været brug for det?

- Fordi der har været en diskussion om, hvem der må sige hvad og hvornår, og fordi vi har haft myter om, hvad der lå i konstruktionen om formandskabet.

- Når man læser notatet, virker det til, at I river formandskabet over og vender tilbage til normalen fra før formandsopgøret i 2014?

- Notatet indebærer ikke nogen ændringer af Venstres struktur.

- Men er formandskabet stadig eksisterende?

- Jeg tror, alle der hører det ord, lægger noget forskelligt i det, så det skal jeg ikke kloge mig på. Vi har en formand, og vi har en næstformand. Jeg har fuld tillid til, at de finder ud af det sammen.

- Siger det ikke noget om, hvor galt det står til i Venstre, når man er nødt til at lave noget, der minder om en kontrakt, der fastslår, hvem der har ledelsen?

- Det skal ikke ses som en kontrakt, men mere som præcisering af ledelsesstrukturen, så alle kan forstå det.

- Så selv Kristian Jensen kan forstå det?

- Jeg tror godt, vi selv forstår det, men nu bidrager vi til den bredere folkeoplysning.

- Er dokumentet udtryk for, at Kristian Jensen er blevet sat på plads?

- Jeg mener ikke, at nogen er blevet sat på plads, men tingene er blevet sat på plads. Det er mere konstruktivt.

- Men med dokumentet mejsler I vel i granit, at Kristian Jensen overskred sit mandat, da han undsagde Lars Løkke Rasmussen i et interview i Berlingske?

- Det svarede Kristian jo selv på på sommergruppemødet.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Dagbladet mener: Giv lufthavnen en blød landing

For en god måneds tid siden lykkedes det atter Stauning Lufthavn at holde propellen i luften - i hvert fald for en tid. Den lille lufthavn med den dårlige økonomi fik bevilget et krisetilskud på 2,5 millioner kroner fra byrådet. Vel at mærke oveni de knap to millioner kroner, som kommune i forvejen årligt poster i den. De seneste godt 25 år har kommunen hældt omkring 50 millioner kroner i Stauning Lufthavn, og efterhånden må man spørge sig selv, hvornår kassen skal klappe i. Er det virkelig en kommunal kerneopgave at drive en lufthavn, hvor underskuddet vokser i takt med, at antallet af fly falder? Nu foreslår pilot og tidligere direktør for flyselskabet Cimber, Jørgen Nielsen fra Sønderborg, at lufthavnen omdannes til en flyveplads og eventpark. Han foreslår, at arealerne kan bruges til weekend-arrangementer med bilræs, koncerter, småflysreparationer og flyturisme. Han foreslår også at etablere dronecenter og skoleflyvning, aktiviteter lufthavnen allerede er i fuld gang med. Vel at mærke alle initiativer, som ikke kommer til at koste skatteborgerne knap to millioner i årlig støtte - foruden diverse dyre redningskranse. Prisen er, at lufthavnen ikke vil have samme grad af bemanding som nu blandt andet i kontroltårnet, men igen må man spørge sig selv, hvorfor Ringkøbing-Skjern partout skal have en lufthavn med fuld bemanding? Specielt ikke når alternativet er en prisbilligere løsning, der samtidig kan være rammen om kulturelle arrangementer. Det med kultur er nemlig noget, vi kan her i kommunen. Hvad havne angår, er man nok bedre til fiskeri- og lystbådehavne her i området - end til lufthavne. Kommunen er desuden allerede medejer af Midtjyllands Lufthavn i Karup. Det vil måske være en bitter pille at sluge for nogle, at man ikke kan opretholde en lufthavn, trods de mange millioner man har smidt efter den. Men på et tidspunkt må man trække en streg og erkende, at man ikke skal i den retning og se sig om efter en ny vej. Det kunne passende være den vej som en tidligere flychef - på eget initiativ i øvrigt - foreslår.

Annonce