Annonce
Ringkøbing

Elektrisk Vestrum dropper elbilerne og får færre delebiler: - Projektet er meget succesfuldt

Tre elektriske Hyundai Ionic fræsede frem til 1. november rundt i landsbyklyngen Vestrum. Nu har Byens Bil med Arne V. Andersen i spidsen droppet elbilerne, fordi de bliver for dyre, nu hvor brugerne i forsøgsprojektet Elektrisk Vestrum skal til at betale fuld kilometerpris. Arkivfoto: Mads Dalegaard
El-delebilerne i projektet Elektrisk Vestrum bliver for dyre, så kun benzinbilerne fortsætter. Men forsøgsprojektet er en stor succes, mener både biloperatør, kommunen og landsbyklyngen selv.

HEE/NO/STADIL/TIM: ”Elektrisk Vestrum vil være med til at fremme brugen af alternative transportformer som f.eks. delebiler og i særdeleshed dele-elbiler”.

Sådan lyder det på hjemmesiden for delebilsfirmaet Byens Bil. Men nu har delebilsfirmaet sendt Elektrisk Vestrums tre elbiler i garagen for bestandig. Nu kører fire delebiler og en minibus, der alle kører på benzin, i landsbyklyngen Vestrum nord for Ringkøbing. Det er derfor udelukkende elcyklerne i Vestrum, som stadig sørger for, at der er noget elektrisk i Elektrisk Vestrum.

Hos landsbyklyngen, kommunen og delebilsfirmaet Byens Bil kan man da også godt forstå, hvis folk trækker lidt på smilebåndet af det faktum.

- Det er jo ærgerligt, at vi mister den allergrønneste del af projektet. Men man skal huske på, at hvad enten delebiler er fossile eller grønne, er det bedre, end at hver enkelt har en bil, siger kommunens projektleder for Elektrisk Vestrum, Jens Hove Bjerregaard.

Annonce

Jeg har spurgt folk, om de er klar til at betale mere for at køre på el. Så siger de ja. Når jeg så forklarer, hvor meget mere de skal betale, er svaret nej.

Arne V. Andersen, direktør og hovedejer, Byens Bil

For dyrt med elbiler

Frem til 1. november har projektet undersøgt, hvor mange mennesker i landsbyerne Hee, Tim, Stadil, Vedersø, No, Hover og Torsted man kan få til at køre i delebil, hvis prisen kun er halvdelen af, hvad den normalt er for Byens Bils delebiler. Nu skal delebilisterne betale fuld kilometerpris. Det er den ændring, der har fået Byens Bil til at kvitte de tre elbiler.

- Der er meget kort og hårdt sagt ikke økonomi i at lade elbilerne køre videre, siger direktøren og hovedejeren hos Byens Bil, Arne V. Andersen.

For hvis Højmark-virksomheden Byens Bil skal købe en elbil med lige så stor rækkevidde som de benzindrevne minibiler, koster elbilen omtrent tre gange så meget. Derfor skal forbrugerne betale lige knapt 50 procent mere per kilometer for at køre i en el-delebil, før Byens Bil kan få en forretning ud af det.

- Jeg har spurgt folk, om de er klar til at betale mere for at køre på el. Så siger de ja. Når jeg så forklarer, hvor meget mere de skal betale, er svaret nej, siger Arne V. Andersen.

Succes at beholde alle benzinbiler

Delebilsdirektøren var fra start overbevist om, at det økonomisk ikke kunne køre rundt at lade elbilerne køre rundt til fuld pris. Den spådom fik han ret i. Spåkuglen spillede ham omvendt et puds med benzinbilerne. Arne V. Andersen regnede nemlig med, at kun to af de fire benzindrevne Suzuki Celerioer kunne køre videre til fuld pris. Nu giver han alle fire benzinslugere chancen, fordi bilerne, da de kørte til halv pris, smagte på mere asfalt, end han havde turdet håbe på.

- Jeg har været ovenud tilfreds. Jeg satte et omsætningsmål per bil, og sagt på vestjysk kan jeg også sige, at bilerne nåede målet, siger Arne V. Andersen.

Hee, No, Tim og Stadil kan derfor stadig bryste sig af at have en delebil, mens Tim også som minimum frem til jul beholder minibussen. Det glæder Irvin Christensen, der er landsbyklyngens tovholder på projektet.

- Det er meget succesfuldt, for det er et kæmpe gode for sognene, at de har delebilerne inden for rækkevidde, siger Irvin Christensen.

Byens Bil fra Højmark vandt i 2018 prisen som årets iværksætter i Ringkøbing-Skjern Kommune. Trods succesen med delebiler havde direktør Arne V. Andersen ikke regnet med, at alle fire benzindrevne Suzuki Celerioer ville kunne køre videre i Vestrum, når brugerne fra 1. november skulle fuld pris. Men han er blevet positivt overrasket. Arkivfoto: Mads Dalegaard

Hammergodt samarbejde

Hos kommunen kalder Jens Hove Bjerregaard det for ”fuldstændig uhørt,” at fire delebiler kan fortsætte i landsbyer. Jens Hove Bjerregaard mener, projektet i Vestrum cementerer, der er muligheder i landdistrikterne.

Det kræver, at landsbyerne ser delebilen som landsbyens egen bybil, mener Arne V. Andersen. Knapt 30 delebiler har Byens Bil udstationeret i byer og landsbyer rundt om i Vestjylland og på Djursland.

Med kommunen og Vestrum som samarbejdspartnere er det gået hurtigere med at skabe det lokale ejerskab i Vestrum, synes han.

- Samarbejdet med kommunen og landsbyerne har været hammergodt. Bestyrelsen i Vestrum har virkelig informeret borgerne godt. Hvis jeg havde rullet delebilerne ud alene på den normale måde, havde vi ikke fået fire biler til at køre videre. Der skal landsbyklyngen have kæmpestor applaus, siger Arne V. Andersen.

Kommunen og Aalborg Universitet følger projektet Elektrisk Vestrum frem til midten af foråret.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder

Dagbladet mener: Man bliver stolt over de fastboendes 'folkebevægelse'

Man bliver flov overfor turisterne. Sådan lyder den korte, kontante begrundelse for et initiativ, der forleden fik 20 lokale frivillige til at trække i gummistøvlerne og trodse møgvejret for at bruge deres lørdag på at samle de store mængder affald op, som i månedsvis har skæmmet grøfterne langs Klitvejen. Bag initiativet står Hvide Sande-parret Heidi Broe Vrist og Lars Anker Hansen. Det er dem, der har følt sig så flove over at se den smukke Margueritrute omdannet til en skamfuld skralderute, at de har valgt at tage affaldssækken i egen hånd og gøre noget ved sagen. I første hug blev 74 sække fyldt med øldåser, flasker, slikposer og meget andet skidt. 74 sække! Men der er såmænd tilstrækkeligt med skrald tilbage til, at man kan samle lige så meget op og mere til, når succesen gentages lørdag 29. februar - selvfølgelig forudsat, at der også denne gang dukker en pæn flok frivillige kræfter op, som vil bruge lidt af weekenden på en fælles forskønnelse af grøftekanten. De store mængder affald dukkede op til overfladen, da kommunens folk for nogle måneder siden rensede grøfterne op for at gøre dem i stand til bedre at kunne tage de store mængder af regnvand. Der var røster fremme om, at kommunen burde rydde op efter oprensningen, men afdelingsleder for Vej og Park Kristian Korsholm måtte med beklagelse afvise, at det kunne komme på tale. Det ville kræve mandetimer, der ikke er budget til, forklarede han. Det er sund fornuft, at kommunens ressourcer lige nu gør bedst fyldest ved at blive brugt på at skaffe afløb for de enorme vandmængder. Og det er udtryk for et beundringsværdigt borgersind, når private mennesker som Heidi Broe Vrist og Lars Anker Hansen ikke nøjes med at brokke sig over kommunen eller måske rense lidt på egen matrikel, men i stedet går forrest i en hel lille 'folkebevægelse'. Herfra letter vi på sydvesten og bukker i stor respekt for initiativet. Mennesker som jer er der god grund til at være stolt af! Der er mulighed for at blive en del af 'bevægelsen', hvis man møder op på parkeringspladsen ved genbrugsstationen i Hvide Sande lørdag 29. februar klokken 10. Det er ganske gratis at deltage. Og hvis andre byer skulle lade sig inspirere, fortæller vi gerne om det i Dagbladet.

112

22-årig taget med 26.700 kroner og bunker af narko: Pengene kommer fra salg af jule-mandler

Annonce